شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
رییس انجمن آسیب شناسی ایران در گفتگو با شوشان: آمار ارائه شده در "همایش روی پوست شهر" در مورد کل خوزستان و یا اهواز صحت ندارد / این آمار کاربرد مطالعاتی دارد و در یک محدوده بسیار کوچک بررسی شده است
رگزاری همایش " روی پوست شهر " در اهواز و ارائه یک سری آمار از سوی رییس انجمن آسیب شناسی ایران در رابطه با آسیب های اجتماعی در خوزستان...




شوشان: برگزاری همایش " روی پوست شهر " در اهواز و ارائه یک سری آمار از سوی رییس انجمن آسیب شناسی ایران در رابطه با آسیب های اجتماعی در خوزستان از جمله اعتیاد ، حاشیه نشینی ، فحشا ، فقر و روابط دختران دبیرستانی و ... موجب شکل گیری مباحث مختلفی در فضای مجازی و رسانه ای استان شد. 

رییس انجمن آسیب شناسی ایران در گفتگو با شوشان در رابطه آمارهای ارائه شده در همایش روی پوست شهر در اهواز و صحت و یا تایید این آمار گفت: آمارهایی که در نشست روی پوست شهر اعلام کردم بخصوص در مورد روابط دختران دبیرستانی ، به هیچ وجه قابل تعمیم به اهواز و خوزستان نیست .

وی افزود: این آمار به هیچ عنوان در مورد کل خوزستان و یا اهواز صحت ندارد و صرفا جنبه مطالعاتی دارد و به عنوان یک استراتژی و راهبرد برای متولیان امر است.

وی در مورد سابقه پژوهش صورت گرفته ، گفت: این پژوهش در سال 93 و 94 توسط تیم تحقیقاتی انجمن آسیب شناسی ایران در مورد اهواز و خوزستان صورت گرفته و تاکنون جایی منتشر نشده است. البته این نوع پژوهش ها در استان های دیگر نیز انجام شده است. به لحاظ علمی ، هیچ مطالعه و پژوهشی که نمونه محدود دارد قابل تعمیم نیست مگر اینکه مثل سرشماری ، یک پیماش همگانی صورت گیرد.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران گفت: ارائه آمار و دادن هشدار به هیچ عنوان به معنای بحرانی بودن یا وضعیت اسفناک شهر اهواز یا استان خوزستان نیست ، بلکه صرفا با توجه به عزت و شرافت بی نظیر مردم شهیدپرور و مقاوم این استان یک اشاره برای مضاعف شدن احساس تکلیف همگان نسبت به آینده این کلانشهر و کل استان خوزستان است. بویژه در سال های اخیر که مقام معظم رهبری تاکیدات ویژه به توجه به موضوع آسیب های اجتماعی داشته و دستوراتی را در این زمینه صادر فرموده اند.
کوروش محمدی افزود: کلانشهر اهواز و به طور کلی استان خوزستان با توجه به پتانسیل های بزرگی که در حوزه اقوام مختلف و نیز توانمندی های تولید، کشاورزی، صنعت و منابع اجتماعی و سرمایه ای دارد، همچنان یک قطب مهم و ارزشمند در کشور محسوب می شود و لذا دغدغه ما و سایر مسئولان از مشکلات اجتماعی صرفا بر مبنای استحقاق و ارزش های این استان است که بمنظور ایجاد شرایط بهتر و پیشگیری از آسیبهای بیشتر که هرگز در شان این مردم شهید پرور نیست، مطرح می شود.

وی گفت: باید در نظر داشت که اگر گفته می شود سن ناهنجاریهایی چون فحشا مثلا به عدد ۱۴ رسیده است این قضیه هرگز بمعنای میانگین کل جمعیت و یا نرخ فساد نیست چون حتی یک مورد فحشا در یک فرد و در یک منطقه خاص مشاهده و بررسی شود، در تحلیلها گفته می شود سن این ناهنجاری به ۱۴ رسیده یعنی سن شروع لااقل در یک مورد مشاهده شده و این هرگز به معنای میانگین کل شهر اهواز نیست بلکه فقط بلحاظ آسیب شناسانه تلنگریست برای متولیان که مراقبت ها و برنامه ریزی ها را بیشتر کنند بنابراین از حیث بحرانی بودن شهر اهواز هرگز جای نگرانی نیست. اما ازحیث ارزش و اعتبار مردم شهیدپرور و ارزشی اهواز گفته می شود که وجود حتی یک مورد فحشاء هم در این شهر مقدس و برای این مردم عزت مند قابل قبول نیست یعنی مورد انتظار نیست. محمدی تاکید کرد: ضمن اینکه باید توجه داشت که بروز برخی آسیب های اجتماعی مانند فحشا و حاشیه نشینی هرگز مختص شهر اهواز نیست بلکه همه کلانشهرهای کشور امروز به نوعی درگیر این معضلات هستند که وجود این معضلات در آنها هم به نشانه وجود بحران نیست اما همچنان کارشناسان برای ایجاد حساسیت های لازم در جامعه به گونه های مختلف هشدار می دهند. 

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران همچنین در خصوص آمار ارائه شده از دختران دبیرستانیِ در معرض خطر روابط نامشروع نیز گفت: در این خصوص هم فراموش نکنیم که منظور از در معرض روابط نامشروع ۷۰ درصد دختران دبیرستانی به هیچ عنوان جمعیت شریف و پرافتخار مردم و خانواده های اهوازی را مد نظر قرار نداده است بلکه اولا باید بدانیم که از نظر آسیب شناسان بخصوص در بلاد اسلامی حتی یک رابطه تلفنی نامتعارف هم مفهوم نامشروع را می رساند و بعنوان آسیب به آن نگاه می شود و در این تحقیق هم حدود ۵۰ درصد از این موارد در حد همین ارتباطات تلفنی حتی برای یکبار و استفاده از شبکه های مجازی بوده است و درصد بسیار جزیی و ناچیزی در اثر ناآگاهی، عدم آموزش و غفلت دچار آسیب از این رابطه شده اند.

وی گفت: نکته دوم و مهمتر اینکه جامعه آماری مورد بررسی در این مطالعات بخش بسیار محدود و نمونه مورد مطالعه حدود ۳۰۰ دانش آموز در یک محدوده کوچک شهر اهواز بوده بنابراین هرگز قابل تعمیم به کل شهر اهواز نیست و این قضیه هم هرگز به معنای بحرانی بودن شرایط نمی باشد چون یک نمونه کوچک از یک محدوده بسیار کوچک بررسی شده و فقط کاربرد مطالعاتی دارد و گفتن این آمارها سودی در بر ندارد مگر آنکه بخواهیم با هدف بیمه کردن آینده کشورمان نقاط در معرض خطر و آسیب پذیر این جمعیت را به خانواده ها و مسئولین امر گوشزد کنیم که این هرگز جای نگرانی و التهاب ندارد بلکه فقط باید بیشتر حساس و مراقب باشیم.

محمدی گفت: اینکه مجموعه آسیب هایی که در این همایش مطرح شد بخصوص وضعیت روابط دختران دبیرستانی هرگز مختص به شهر اهواز نیست چرا که شبیه همین آمارها و بلکه بدتر از آن در سالهای گذشته توسط تیمهای مطالعاتی دیگری در تهران مطرح شد و باز هم نمونه شبیه و شدیدتر آن را خود ما در اصفهان به مسئولین در جلسه ای اعلام کردیم. بنابراین باید برای همه کلانشهرها در حوزه تربیتی برنامه ریزی کرد و مانع رشد و گسترش این گونه آسیبها شد.

وی در پایان گفت: نکته آخر اینکه استان خوزستان بلحاظ اهمیت استرتژیک یک استان استثناء و کلانشهر اهواز بلحاظ بهره مندی از نعمت تنوع اقوام شریف ایرانی یک استثناء برای ایجاد وحدت و همبستگی بشمار میرود بنابراین کمترین آسیبهای اجتماعی در این دیار شهدا و در این سرزمین شریف را که بهترین اقوام ایران زمین را در خود جای داده باید با حساسیت بالا بررسی کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار