اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
رئیس اداره محیط زیست دشت آزادگان گفت: کفتار بیماری که دوشنبه شب وارد یک تالار عروسی در سوسنگرد شده بود، برای درمان به اهواز منتقل شد.

فرشاد احمدوند سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، حمله گرگ به یک تالار عروسی را رد کرد و گفت: دیشب یک کفتار بیمار وارد این تالار عروسی شده بود که در مدت کوتاهی از این محل منتقل و برای درمان به اداره کل محیط زیست خوزستان در اهواز انتقال داده شد.

وی افزود: پس از اطلاع رسانی مردم، این کفتار به وسیله ماده بیهوشی مقید و از تالار منتقل شد و خوشبختانه این حادثه هیچگونه مصدوم و تلفاتی نداشته است. احمدوند درباره اخباری که در روزهای اخیر از حمله گرگ به مناطق مسکونی در دشت آزادگان منتشر شده بود را نیز رد کرد و توضیح داد: 2 ماه پیش در اطراف منطقه حفاظت شده میشداغ، در 2حمله گرگ ها یک گاو را خوردند و یکی دیگر را زخمی کردند؛ البته مالک این گاوها مراقبت درستی نداشته و آنها را در اطراف زیستگاه یک گرگ ماده که چندین توله داشت، ساعت ها رها می کرد.

به گفته وی، اداره محیط زیست بخشی از خسارت وارد شده به دامداران در اثر حمله حیوانات را پرداخت می کند. وی افزود: یکی از ساکنان سوسنگرد نیز چند روز پیش اعلام کرده که در شهرک ابوذر این شهر، مورد حمله گرگ قرار گرفته است البته هنوز این ادعا ثابت نشده و با توجه به اینکه بعد از گشت و گذار در آن منطقه گرگ مشاهده نشده ممکن است اشتباهی صورت گرفته باشد؛ با این حال این شهروند را راهنمایی کردیم که مراجعه کرده و فرم های مرتبط با این حادثه پر کند.

احمدوند همچنین گفت: پیش از این بارها ورود گرگ به شهر و روستاهای اطراف زیستگاهشان در این فصل در کشور اتفاق افتاده است که دلیل آن فصل زادآوری، سرد شدن هوا و کاهش طعمه است. وی اظهار کرد: مناطق حفاظت شده و زمین های کشاورزی زیستگاه این جانوران به شمار می آید و نمی توان این حیوانات را از آنجا بیرون کرد.

رئیس اداره محیط زیست دشت آزادگان با اشاره به وجود منطقه حفاظت شده میشداغ در این شهرستان توصیه کرد: ساکنان و دامداران شهر و روستاهای اطراف این منطقه مراقبت بیشتری داشته و به ویژه در این فصل از تردد در این محل ها خودداری کرده و دام خود را در اطراف رها نکنند.

وی با اشاره به اظهارنظرهایی درباره کاهش جمعیت گراز دراین شهرستان، گفت: بیشترین جمعیت گراز خوزستان در دشت آزادگان وجود دارد و گله های بیش از 70 راس در منطقه مشاهده شده البته هنوز به اندازه ای نیست که مجوز شکار بدهیم. 

احمدوند با بیان اینکه شکار گراز در این شهرستان ممنوع است، افزود: کشاورزان و مردم محلی تا کنون بارها از تخریب مزارع به وسیله گرازها شکایت کرده اند اما به دلیل گوشت حرام این جانور، تمایلی به شکار گراز ندارند و تاکنون مجوزی برای شکار نداده ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشاهده کفتار در هر منطقه نشانه خوبی است و بیانگر این است که محیط زیست آن منطقه سالم و چرخه کامل است، زیرا کفتار از لاشه و پسمانده غذای حیوانات استفاده می کند و وجود آن به معنی وجود شکار و شکارچی است.

بر اساس این گزارش، منطقه حفاظت شده میشداغ (به زبان محلی مشداخ) در غرب خوزستان و بین شهرهای بستان و عبدالخان قرار گرفته است. وسعت این منطقه بیش از 59 هزار هکتار است و ازسال1390 به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است. این منطقه زیستگاه انواع رده های جانوری از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ... است.

گونه های مختلفی از پستانداران از جمله قوچ وحشی، آهو، خرگوش، تشی، خارپشت ، گرگ، روباه، شغال، کفتار، سمور، گربه وحشی، گراز، انواع موش، جربیل و دوپا، و انواع خفاش در منطقه دیده می شوند.

برچسب ها: کفتار ، اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار