اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
علی لطفی پور 
دبیر بازنشسته مدارس اهواز 

شیطنت های ریز و درشت دشمنان خارجی ایران اسلامی و سنگ اندازی های دشمنان داخلی و سرگرمی های روزمره گروهها و دستجات سیاسی داخلی و کم ظرفیت ها و کج سلیقگی های سیاسی بسیاری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی کشور و انگ و کنایه های دوستانه و غیر دوستانه سیاسیون همه و همه ما را از توجه عمیق و با برنامه به فرهنگ عمومی غافل کرده است رفتارهایی از اقشار مردم مشاهده می کنیم که انتظار هیچ کدام از انها را نداریم افرادی از مشاغل و اصناف دولتی و غیر دولتی وعده کاری در فلان ساعت و فلان روز می دهد اما مثل اب خوردن خلف وعده می کند ' همسایه فلان وعده را می دهد اما به ان عمل نمی کند.

فلان کارمند قرار است فلان کار را انجام دهد اما انجام ان یک هفته به درازا می کشد و به وظیفه قانونی خود عمل نمی کند فلان دوست قرار است شنبه تماس حاصل نماید اما تماس ان به پنجشنبه موکول می شود وقتی ماشین خود را از تعمیرکار تحویل می گیریم بعد از مدتی همان قطعه تعمیر شده دچار مشکل بیشتری می شود وقتی میوه های خریداری شده را در سبد می ریزیم 20 درصد انها را باید دور بریزیم پارچه خریداری شده چند سانت کمتر از اندازه خریداری شده است گوشت چرخ کرده چند گرم کمتر از وزن واقعی خریداری شده است بنگاه معاملاتی مسکن برای اجاره یا فروش مسکن هزار رقم و داستان سر هم می کند تا کارش راه بیفتد بعد از مدتی مشتری می فهمد که ای وای چه کلاه گشادی به سرش رفته است ! در سطح سازمانها و نهادهای حکومتی هم که هر کدام داستان جداگانه ای دارد. یکی امار بیکاری را 15میلیون نفر اعلام می کند ان یکی 7 میلیون نفر و دیگری 2 میلیون نفر نرخ بیکاری ' نرخ تورم ' نرخ رشد اقتصادی ' تولید ناخالص ملی و تولید خالص داخلی ' امار ازدواج و طلاق ' اعتیاد که همچون املاک تخفیفی شهرداری تهران و حقوق های نجومی یا همان غیر متعارف ! اختلاف در اعداد اعلام شده سر به فلک می کشد.

براستی چه بر سر اخلاق و فرهنگ عمومی کشور اسلامی امده است که مقام ما به قولی در فساد در دنیا به 136 میرسد ! نمی خواهم خدای ناکرده بگویم همه مردم و مسئولین خطاکارند اما واقعیت این است که خیلی ها راستی و صداقت و وفای به عهد و نیکوکاری و پاکی و همیاری و اخلاق را فراموش کرده اند این رفتار در شان مردمی با این عظمت دینی و تمدن تابناک کهن نیست.

آیا مشکلات و تنگناهای اقتصادی مردم و لذات فانی پست و مقام دنیوی مسئولین ' اینچنین رفتارهای غیرقابل قبول را موجب شده است ؟ یا پرداختن و سرگرم شدن به فرع به جای توجه به اصل "اندیشمندان و مسئولین ذیربط را به فرهنگ عمومی غافل نموده است .

در کنار تربیت سیاسی جامعه به شدت نیاز به تربیت دینی و اخلاقی جامعه است الحمدلله جامعه ما به لطف انقلاب اسلامی در جریان مسائل سیاسی ریز و درشت قرار دارند که این امری خوش ایندی است اما اخلاق و فرهنگ عمومی چامعه ما ' دچار نقصان شدیدی است رفع این نقصان در وحله اول به عهده روحانیون و نهادهای فرهنگی و اخلاقی جامعه است وظیفه اصلی سازمان تبلیغات اسلامی وفرهنگ و ارشاد اسلامی ' ائمه جمعه و جماعات ' نمایندگی های رهبری در مراکز علمی و فرهنگی ' صدا وسیما و دیگر مراکز فرهنگی و اجتماعی تقویت و توسعه اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه است اما متاسفانه ان چیزی که مشاهده می شود بجای پرداختن به تربیت اخلاقی و فرهنگ عمومی مردم' اینگونه مراکز عمدتا مشغول بحث های گروهی و سیاسی و جناحی هستند.

ان چیزی که ما از مراجع و علمای بزرگ دینی شنیده و یاد گرفته ایم گفته شده دو خطبه نماز جمعه ' یکی عمدتا به امر تقوی و ایمان و اخلاق مردم اختصاص دارد و دیگری به مسائل و مشکلات اجتماعی و توطئه های دشمنان اسلام و مسلمین اختصاص دارد اما در سراسر کشور چند درصد از ائمه جمعه محترم از نظر کمی و کیفی اینگونه عمل می کنند ؟

چند درصد از روحانیون معظم که مهمترین و اثرگذارترین افراد جامعه در اخلاق و فرهنگ هستند مردم انها را به عنوان الگوی زندگی خود پذیرفته اند ؟ چند دقیقه از سخنرانی روحانیون محترم و دیگر شخصیت های فرهنگی و علمی جامعه اختصاص به اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه دارد ؟ انقلاب ما قبل از اینکه یک انقلاب سیاسی و اقتصادی باشد یک انقلاب اخلاقی و فرهنگی بوده است ما انقلاب کردیم تا به دنیا بگوییم ما تکنولوژی را با اخلاق می خواهیم ما رشد صنعت و تکنولوژی را همراه اخلاق می خواهیم ما سیاست را با اخلاق و دیانت می خواهیم ما رشد همه جانبه انسان را متعادل و متوازن می خواهیم.

در محیط خلوت خود خدای عزوجل را ناظر بر اعمال خود بگیریم که بعد از گذشت 37 سال از این شعارها ' چقدر به این اهداف نزدیک شده ایم و چقدر دور شده ایم ؟ اگر نزدیک شده ایم بیشتر تلاش کنیم و اگر خدای ناکرده دور شده ایم قابل جبران است و امیدوارانه با توکل بر خدا و همت پاکان و دلسوزان متدین این جامعه و نظام اسلامی ' خود را به ارمانها نزدیکتر سازیم.
برچسب ها: علی لطفی پور
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار