استاندار خوزستان در نشست خبري با حضور اصحاب رسانه استان به بيان خلاصه‌اي از برنامه‌هاي دهه فجر، طرح‌هاي آماده‌بهره‌برداري تا پايان سال و گزارش در خصوص بعضي شاخص‌هاي محقق شده در استان از سال 57 تا 91 پرداخت. "> يك هزار و 49 پروژه آماده بهره‌برداري در دهه فجر
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱

استاندار خوزستان در نشست خبري با حضور اصحاب رسانه استان به بيان خلاصه‌اي از برنامه‌هاي دهه فجر، طرح‌هاي آماده‌بهره‌برداري تا پايان سال و گزارش در خصوص بعضي شاخص‌هاي محقق شده در استان از سال 57 تا 91 پرداخت.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، دكتر سيد جعفر حجازي در نشست خبري با حضور اصحاب رسانه استان كه امروز(چهارشنبه، 18 بهمن‌ماه) در محل استانداري خوزستان برگزار شد، خاطرنشان كرد: يك هزار و 49 پروژه به ارزش هزار و 162 ميليارد تومان براي بهره‌برداري در ايام دهه فجر تعيين شده‌است كه احتمالاً به دليل كمبود وقت، تمامي اين پروژه‌ها در ايام دهه بهره‌برداري نمي‌شوند و بعضي از پروژه‌ها تا پايان بهمن و اوايل اسفندماه با حضور مقامات كشوري و وزراي مربوطه به بهره‌برداري خواهند رسيد.

وي با تشريح برخي شاخص‌هاي تحقق يافته در 2 بخش روستايي و شهري، تصريح كرد: ارزش اقتصادي پروژه‌ها در اين 2 بخش تقريبا مساوي بوده‌است و از نظر اشتغال‌زايي در زمان بهره‌برداري 10 هزار و 648 نفر اشتغال ايجاد شده است كه طرح‌هاي موثر و كارآمدي هستند. عمده پروژه‌هاي آماده افتتاح 289 پروژه مربوط به طرح‌هاي عمراني روستايي، شهري وعشايري‌است كه بيشترين تعداد پروژه‌ها از نظر ارزش ريالي مربوط به پروژه‌هاي انرژي به ارزش 325 ميليارد تومان است. برخي از اين پروژه‌ها در اين ايام با حضور وزير نفت در هفته گذشته به بهره‌برداري رسيد و ديگر پروژه‌ها در آينده نزديك بهره‌برداري خواهند شد. پروژه‌هاي قابل توجه ديگر، پروژه‌هاي طرح‌هاي توسعه كشاورزي با تعداد 156 پروژه و ارتباطات و فناوري با 214 پروژه است که به بهره‌برداري رسيدند.

حجازي به دو محور از 4 محور اساسي دولت نهم و دهم شامل محورهاي توسعه و پيشرفت و مسايل مربوط به اجراي عدالت اشاره و خاطرنشان كرد: محور توسعه پيشرفت با ارتقاي شاخص‌هاي استان و كشور در بخش‌هاي مختلف اقتصادي شامل صادرات غير نفتي، توسعه صنعت، توسعه توليدات محصولات كشاورزي و همچنين بهبود وضعيت زندگي همراه بوده است كه مسكن مهر را مي‌توان از جمله از دستاوردهاي اين بخش به شمار آورد.

وي در محور مسايل مربوط به اجراي عدالت به عنوان يكي از اهداف مقدس نظام از ابتداي تشكيل جمهوري اسلامي ايران، به توجه به مسايل روستاها اشاره و اظهار كرد: در گذشته مهاجرت مكرر مردم در شهرها و روستاهاي استان كاملا محسوس بود و روستاها از نظر زيرساخت‌هاي آب و برق روستايي، بهسازي و مسكن در وضعيت مناسبي قرار نداشتند.

استاندار خوزستان به بيان شاخص‌هايي در اين زمينه در مقايسه دولت‌هاي هفتم و هشتم با نهم و دهم پرداخت و خاطرنشان كرد: هر چند معتقديم كه در طي 34 سال پس از انقلاب اسلامي تمامي دولت‌ها به روستاها نگاه و توجه ويژه‌اي داشته‌اند، اما در اين دولت نگاه كشوري نسبت به موضوع روستاها بيشتر شد.

حجازي از افتتاح هم‌زمان حدود 4 هزار پروژه عمراني روستايي در سطح كشور به‌صورت ويديو كنفرانس، در هشت استان موفق در امر عمران روستاها، با حضور رييس‌جمهور در آينده نزديك خبر داد و افزود: خوزستان يكي از اين هشت استان كشور است كه بيشترين موفقيت‌ را در زمينه عمران روستاها به خود اختصاص داده‌است.

وي همچنين به وضعيت تجهيز مدارس و موضوعات مربوط به آموزش مدارس در استان اشاره و تصريح كرد: در اين بخش در دولت‌هاي نهم و دهم در مقايسه با دولت ‌هاي هفتم و هشتم، به لحاظ تامين اعتبارات بيش از 370 درصد رشد و از نظر تعداد پروژه بيش از 400 درصد رشد حاصل شد كه نشان دهنده نگاه ويژه آموزش و پرورش و اداره‌كل نوسازي مدارس به روستاها و كمبودهاي شديدي‌است كه از نظر فضاي آموزشي در روستاها وجود داشت؛ اين فقر فضاي آموزشي نگاه دولت را تغيير داد و اين جهش‌ها را ايجاد كرد.

وي با بيان وجود حدود هزار و 840 روستاي بالاي بيست خانوار در استان به رشد قابل توجه در گازرساني به روستاها در دولت‌هاي نهم و دهم تصريح كرد و افزود: مجموع روستاها داراي گاز در دولت‌هاي قبلي 44 روستا بود كه  اين تعداد تا سال 91 به هزار و 261 روستا رسيد و هدف‌گذاري تا پايان دولت دهم هزار و 350 روستا است. همچنين تا اوايل سال آينده در 2 شهرستان هيچ روستاي فاقد گاز باقي نمي‌ماند و تمام روستاها اين شهرستان‌ها صاحب نعمت گاز خواهند شد. اين برنامه تا پايان سال 92 ادامه دارد و اميدواريم دولت بعدي اين مسير را ادامه دهد تا تمام روستاهاي بالاي بيست خانوار در استان داراي گاز روستايي شوند. همچنين تعداد انشعابات گاز واگذار شده در روستاها در طول تمام سال‌هاي قبل از دولت نهم حدود 140 هزار انشعاب بوده كه در حال حاضر به 247 هزار انشعاب رسيده‌است؛ در واقع در مدت دولت نهم و دهم 107 هزار انشعاب گاز روستايي واگذار شد كه توجه دولت را در جهت تحقق عدالت در اين بخش نشان مي‌دهد.

استاندار خوزستان به‌سازي مسكن روستايي را از ابتكارات دولت نهم و دهم عنوان و تصريح كرد:‌ ميزان رشد در اين بخش با دولت‌هاي قبلي قابل مقايسه نيست زيرا چنين طرحي در اين دولت‌ها وجود نداشت البته به‌صورت پراكنده تسهيلاتي داده مي‌شد اما در قالب يك طرح منسجم و يك پارچه در سراسر كشور نبود. در دولت نهم و دهم تاكنون بيش از 62 هزار واحد روستايي به‌طور كامل طي 5 سال گذشته مقاوم‌سازي شده و عمليات به‌سازي اين واحدها به اتمام رسيده‌است. امسال سهم خوزستان هشت هزار واحد ديگر است كه از محل اعتبارات سال 91-92 تا پايان دولت دهم به اتمام خواهد رسيد.

حجازي از نظر تهيه طرح هادي در روستاها به رشد بيش از 2 برابري اين شاخص در دولت نهم و دهم نسبت به دولت‌هاي هفتم و هشتم اشاره و خاطرنشان كرد: در دولت‌هاي هفتم و هشتم در مجموع اين طرح در 536 روستا اجرا شد در حالي كه اين رقم در دولت‌هاي نهم و دهم به بيش از دو برابر يعني هزار و 77 روستا افزايش يافت كه نشان دهنده توجه دولت به اين موضوع‌ است. در ديگر بخش‌ها شامل معابر روستايي، صدور سند روستايي و موضوعات مرتبط بين 2 تا 2 و نيم برابر رشد در دولت‌هاي نهم و دهم نسبت به گذشته ايجاد شده‌است.

استادار افزود: در حوزه مسايل مربوط به برق‌رساني و ديگر طرح‌هاي عمراني در روستاها رشد قابل توجه‌اي حاصل شد به گونه‌اي كه در سال 90 - 91 جشن پايان برق‌رساني به روستاهاي بالاي 20 خانوار در كشور برگزار شد و در هيچ نقطه‌اي از كشور از جمله خوزستان روستاي بالاي 20 خانوار فاقد برق باقي نمانده‌است. البته بسياري از روستاهاي زير 20خانوار هم از برق روستايي بهره‌مند شده‌اند اما در هدف‌گذاري اوليه قرار شد روستاهاي بالاي 20 خانوار به طور 100 درصدي از برق بهره‌مند شوند. همچنين 98 درصد روستاهاي استان داراي آب شرب لوله‌كشي هستند و در مقايسه با ابتداي انقلاب تنها 2 درصد از روستاها باقي‌مانده كه از آب چشمه‌ها استفاده مي‌كنند.

وي در موضوع سرمايه‌گذاري دولتي در طرح‌هاي كشاورزي خاطرنشان كرد: در اين زمينه بيش از 2.5 درصد سرمايه‌گذاري در بخش زيرساخت‌هاي كشاورزي و تنها مربوط به جهادكشاورزي انجام شد كه اين منابع، غير از اعتباراتي است كه در سازمان آب و برق خوزستان براي شبكه‌هاي اصلي و فرعي آبياري هزينه شد.

استاندار خوزستان با تصريح بر رشد هشت برابر توليد گندم در استان در سال جاري نسبت به اوايل انقلاب اظهارداشت:‌ در سال 57 كه جمعيت خوزستان نزديك به 2 ميليون و 230 هزار نفر و به عبارتي نصف جمعيت فعلي بود كل توليد گندم در خوزستان به 180هزار تن مي‌رسيد، در حالي كه سال گذشته شهرستان اهواز به تنهايي330 هزار تن گندم توليد كرد و شهرستان شوش با توليد 300 هزار تن گندم در رتبه دوم قرار گرفت. همچنين در مجموع، در استان سال گذشته يك ميليون و 600 هزار تن گندم با وجود خشكسالي توليد شد. امسال پيش‌بيني مي‌شود اين رقم به يك ميليون و 800 هزار تن افزايش يابد كه نشان‌دهنده توجه دولت به وضعيت اقتصاد و معيشت مردم در روستاهاست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار