اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
آیا بی‌اعتماد ساختن میلیون‌ها ایرانی و ۲۵ میلیون مسافری که سالانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر می‌کنند، ناظر بر منافع ملی است؟
 وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش رسانه‌ای حادثه تصادم دو قطار مسافربری انتقاد کرد.

به گزارش  ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به عبدالعلی علی‌عسکری رییس سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش رسانه‌ای حادثه تصادم دو قطار مسافربری و انتشار اخبار و برنامه‌های خبری علیه دولت و وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرد و نوشت: شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صدا و سیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصاً شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت.

در متن این نامه  آمده است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر عبدالعلی علی‌عسکری
رییس محترم سازمان صدا و سیما
۱۳۹۵/۹/۲۵
با سلام
لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا (النساء: ۱۴۸)
خدا دوست نمی‌دارد که کسی به گفتار زشت (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آن که ظلمی به او رسیده باشد، همانا که خدا شنوا و داناست.

چهارشنبه ۲۴/۹/۱۳۹۵ شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صدا و سیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصا شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت. وقتی رسانه ملی یک خبر رسمی را که ناظر بر رابطه قانونی بین مجلس و دولت است این‌گونه تحریف می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به سایر خبرهای شما اعتماد کنند.

لطفا دستور فرمایید به موجب ماده ۳۰ اساسنامه سازمان صدا و سیما این نامه در همان شبکه‌ها با دو برابر تعداد تکرار قرائت شود. در گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده‌است: "وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به‌دلیل مسئولیتی که در اداره کلان و کنترل و هدایت سیستم به سمت اهداف عالی حمل و نقل داشته و در کنترل لحظه‌ای رفتارهای انسانی و سیستمی پایین‌دست و عوامل نهایی منجر به سانحه، نقش‌آفرین نبوده و عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سال‌های متمادی ساختار، زمینه‌ساز بروز سانحه بوده است". این در حالی‌است که خبر صدا و سیما انگشت اتهام را به سوی وزارتخانه اشاره می‌رود و ضعف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی را عامل حادثه اعلام می‌کند.

جناب آقای علی‌عسکری

خبر شما همه‌گونه مطلبی را گفت غیر از همین نکته کانونی گزارش. صدا و سیما نه تنها این موضوع را سانسور کرد، بلکه با تکرار سخنان برخی نمایندگان محترم و رییس جلسه، گزارش کمیسیون را وارونه جلوه داد و حقیقت را قلب کرد. در همان جلسه، نمایندگان دیگری بودند که از وزارتخانه و عملکرد سیستم دفاع کردند، لیکن دریغ از حتی یک اشاره کوچک. بحث بر سر دفاع از عملکردها نیست که آن فرصت و جای دیگری می‌خواهد. مساله محوری مسئولیت‌های قانونی، موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای در نشر اخبار رسمی است. وقتی حادثه‌ای تلخ در کشور رخ می‌دهد، مردمی به سوگ می‌نشینند و احساسات و عواطف عمومی جریحه‌دار می‌شود، آیا رسانه ملی جز ایجاد آرامش، حفظ وحدت ملی و در عینِ حال موشکافی حادثه از طریق پرداختن به مسائل فنی و قانونی و از طریق مجاری تخصصی و کارشناسی وظیفه‌دیگری دارد؟ مگر به حکم قانون، کمیسیون عالی سوانح مرجع رسمی و قانونی این اظهار نظر نیست؟ تنظیم‌کنندگان از این موضوع مطلع بودند و می‌دانستند که مرجع قانونی اظهار نظر کمیسیون مذکور است و اعلام نظر بنام مجلس شورای اسلامی نیازمند رای‌گیری از نمایندگان محترم است، و آنچه از سوی رییس جلسه اعلام شد صرفا یک اظهار نظر شخصی بود. این نحوه اطلاع‌رسانی که مسائل اصلی را کنار می‌گذارد و صرفا مسائل حاشیه‌ای را در کانون خبری قرار می‌دهد، در عرف رسانه کاری غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی است. این روش، چه کمکی به فهم حقیقت، شناخت اشکالات و تنگناهای ساختاری و رفتاری و یا درس‌آموزی از حوادث برای جلوگیری از تکرار آنها می‌کند؟

خبر ۱۴ شبکه ۱ با این شروع ‌شد که اظهار نظر مشاور رییس جمهور و اعلام علت سانحه یک اظهار نظر شخصی بوده‌است. آقای مهندس ترکان پیش از این، به عنوان سرپرست تیم بررسی کننده سانحه از سوی معاون اول رییس جمهور صحت عملکرد سیستم را بر اساس بررسی‌هایی که این تیم انجام داده بودند اعلام کرده بود. خبر با برجسته‌سازی این موضوع می‌خواهد این قضاوت را سست کند. غافل از آنکه همین گزارش نیز صحت کارکرد سیستم را تایید می‌کند. افزون بر این، اگر قرار باشد به این استناد شود، این حکم نسبت به سخن دیگران نیز تسری دارد، اعم از نظر موافقان و یا مخالفان وزراتخانه و حتی اظهار نظر کمیسیون. هم‌چنانکه در گزارش کمیسون آمده‌است، تنها مرجع رسمی و قانونی اظهار نظر در این باره، کمیسیون عالی سوانح است. این کمیسیون طی دو اطلاعیه مقدماتی که آخرین آنها در ۱۸/۹/۱۳۹۵ بود رسما نظر خود را اعلام کرد و نهایتا در تاریخ ۲۲/۹/۱۳۹۵ آن را در اختیار دادستانی منطقه قرار داد. لیکن صدا و سیما در شکل‌دهی به خبر هیچ اشاره‌ای به آن نکرد.

خبر اشاره به بیش از ۲۰۰۰ بار خرابی ATC  داشت. عدد ۲۰۰۰ را از کجا آورده‌اند؟ و در کجای گزارش به آن اشاره شده‌است؟ هم‌چنین در خبر آمد که "بسیاری از انتصاب‌های کلیدی و مناصب حرفه‌ای راه‌آهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا...". این عبارت در کجای گزارش آمده‌بود؟

آقای رییس
آیا بی‌اعتماد ساختن میلیون‌ها ایرانی و ۲۵ میلیون مسافری که سالانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر می‌کنند، ناظر بر منافع ملی است؟ آن هم سیستمی که در مقایسه با تمام شقوق حمل‌ونقلی ایمن‌ترین آنها است؟ آ یا این نوع خبررسانی جفا به جان‌باختگان و ملت ایران نیست؟ آیا آنانکه صدا و سیما را ابزار کرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاویز تصفیه حساب سیاسی خود قرار داده‌اند نمی‌دانند که گزارش‌گری گزینش‌گرانه و برجسته‌سازی امور حاشیه‌ای و یا دروغین و بازی با افکار عمومی برای مطامع گروهی تا چه حد خطرناک است؟ در این میانه یکی به فکر فروش کالای روسی است و دومی به فکر فروش ریل است. و در این آشفته‌بازار سیاست‌بازان مقصر تعیین می‌کنند.

جناب اقای علی‌عسکری
من چهارشنبه به محض اطلاع از انتشار وارونه خبر سه بار با شما تماس گرفتم. اولین آنها حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود و از شما درخواست کردم که خبر را مطابق آنچه مخبر کمیسیون قرائت کرده‌است تصحیح فرمایید. من به شما گفتم که از شما هیچ انتظار خاصی ندارم جز خواندن صحیح گزارش. مطمئن هستم که شما هم دستور داده‌اید و این را در جریان پی‌گیری موضوع دریافت کردم. لیکن تا ساعت ۹ شب هیچ‌گونه تصحیحی صورت نگرفت. به گمانم شما هم به گفتمان‌سازی‌های صداوسیما گرفتار آمده‌اید. تحریف آشکارا و به‌وضوح در موضوعی با این درجه حساسیت در افکار عمومی و بی‌توجهی به دستور شما چه معنایی می‌تواند داشته‌باشد؟ آیا این جز جریان‌سازی رسانه‌ای، آن هم به صورت بسیار  ابتدایی و مبتذل معنی دیگری دارد؟  

در شرکت راه‌آهن بیش از ۲۲۰۰۰ نفر زحمت می‌کشند و روزانه صدها سیر و حرکت را سامان می‌دهند. شوربختانه حجم خدمات عظیمی که در این شرکت صورت گرفته و می‌گیرد همه تحت الشعاع این حادثه غمبار قرار گرفته است. آنانکه این‌گونه فضا می‌سازند آیا نمی‌دانند چگونه با روحیه این خیل عظیم خدمتگزاران بازی می‌کنند و هر لحظه امکان وقوع حوادث سخت‌تر و فاجعه‎آمیزتری را فراهم می‌کنند؟ البته من تمام مسئولیتِ دفاع از همکاران را شخصا بر عهده می‌گیرم و به آنان روحیه خواهم داد. لیکن؛ شایسته است رسانه نیز به این مهم واقف باشد. من منتظر قرائت این نامه و تصحیح و جبران خبر اعلامی از سوی شما خواهم ماند.   
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار