شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون: باید تبادل فرهنگی در خوزستان و سایر استان های دوزبانه پذیرفته شود/ ضرورت گسترش پیش دبستانی برای مناطق دو زبانه
احمد میدری گفت: برای نمونه بازماندگی از تحصیل کودکان در پایه اول ابتدایی در شادگان بیش از 5 برابر اندیمشک است .


شوشان: در همایش پیش دبستانی زیربنای عدالت آموزشی که با حمایت معاونت رفاه اجتماعی ، وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه الزهرا برگزار شد ، احمد میدری معاون رفاه وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی با اشاره به اینکه علی رغم کاهش فقر کودکان در جهان و مهربانتر شدن رفتارها با کودکان هنوز مسیری طولانی برای تحقق حقوق کودکان در پیش است گفت: در شاخص توسعه کودک رتبه ایران از 75 در سال 1995 به رتبه 60درسال2015 ارتقا یافته است اما وضعیت هنوز مطلوب نیست. 

به گزارش شوشان ، میدری با توضیح اینکه در خصوص مساله فقر کودک، کودک آزاری، اعتیاد کودکان، کودکان فاقد شناسنامه و کودکان بازمانده از تحصیل و افت تحصیلی کودکان دو زبانه مطالعات گسترده و سیاست های متفاوتی تدوین و بعضا در حال اجرا ست گفت : بررسی ها نشان می دهد 67 درصد کودکان که در پایه یک و دوم دبستان از تحصیل باز می مانند در 19 استان دو زبانه کشور به سر می برند .

وی ادامه داد در برخی استان ها شهرهای تک زبانه و دوزبانه وجود دارد که مقایسه آمار بازماندگی از تحصیل بین این شهرها نشان دهنده عمق مساله است .

 معاون رفاه وزارت تعاون سپس اظهار داشت : برای نمونه بازماندگی از تحصیل کودکان در پایه اول ابتدایی در شادگان بیش از 5 برابر اندیمشک است . 

برای شناخت این مسئله و ارائه راه حل این موضع در سومین جلسه شورای عالی رفاه مصوب و با دستور رئیس جمهور پیگیری شد. 

میدری در توضیح اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: با همراهی استاندار خوزستان و مشورت با اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اقدامات و سیاست های متعددی تدوین و بعضا در حال اجرا است . وی ادامه داد : باید تبادل فرهنگی در استان خوزستان و سایر استان های دوزبانه پذیرفته شود. 

معاون رفاه وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی عنوان کرد : خانه های بهداشت باید با آموزش مادران اهمیت یادگیری زبان رسمی را به کودکان شان آموزش دهند. مطالعات توسعه نشان می دهد تغییر وضعیت کودکان از طریق آموزش مادران امکان پذیر است از سوی دیگر باید به بهزیستی کشور کمک شود تا با هدف کاهش سوء تغذیه و گسترش زبان رسمی اقداماتی نظیر ارائه یک وعده غذای گرم در کلیه شهرها و روستاها را گسترش دهد .

میدری گسترش پیش دبستانی برای مناطق دو زبانه با حمایت های مالی از سوی دولت را یک ضرورت مهم در این راستا ارزیابی کرد چرا که دهک های فقیر نمی توانند بودجه را صرف آموزش کنند و باید آموزش رایگان در اختیار این دهک ها قرار گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار