شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
دبیرعلمی همایش یافته های پژوهشی پیش دبستانی:
دبیر علمی همایش یافته های پژوهشی پیش دبستانی اعلام کرد: حدود 80 پژوهش دانشجویی در زمینه پیش دبستانی و تاثیرات این دوره بر نوآموزان در خوزستان انجام شده است.

به گزارش شوشان ، عبدالامام حویزاوی که در همایش پیش دبستانی و بین دانشجویان این رشته سخن می گفت، افزود: از میان این پژوهش ها، 12 تحقیق امروز در همایش ارایه می شود که بیشتر به بررسی نقش آموزش های پیش دبستانی بر رشد اجتماعی ، یادگیری مهارت های زندگی  و مهارت  های اجتماعی تاثير بازيهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم پیش عددی کودکان ، تاثیر درس زبان آموزی بر گسترش دایره لغات نوآموزان و مقايسه خلق و خوي کودکان پیش دبستانی رفته با کودکان در شرايط عادي شهر اهواز پرداخته اند.

حویزاوی در مورد بررسی نقش پیش دبستانی بر رشد اجتماعی توضیح داد: طبق یافته های پژوهشی، بین آموزش دانش آموزان در مقطع پیش دبستانی و رشد اجتماعی آنان در پایه اول ابتدایی ارتباط معناداری وجود دارد و گذراندن دوره پیش دبستانی  باعث رشد و سازگاری اجتماعی آنان می شود.

وی در مورد معیارهای رشد اجتماعی نیز گفت: معيار رشد اجتماعي كودك در این تحقیق شامل راستگويي، نشاط، اعتماد به نفس، ميزان خجالتي بودن، حساسيت و زودرنجي، ميزان حسادت، تملق‏گويي، خيالبافي، ترسو بودن، جرات داشتن، آزار و اذيت ديگران، قدرت رهبري و نحوه ارتباط با خواهران و برادران و همسالان است.

مدیرگروه رشته پیش دبستانی در مورد دیگر یافته های پژوهشی افزود: گذراندن آموزش پیش دبستانی بر تعادل روانی کودکان و سازگاری اجتماعی کودکان نیز تاثیر دارد. همچنین، طبق یافته ها، بین مهارتهای اجتماعی کودکانی که آموزش پیش دبستانی داشته اند و کودکانی که این آموزشها را نداشته اند تفاوت معناداری وجود دارد.

حویزاوی با اشاره به پنج پژوهشی که در مورد نقش آموزش های پیش دبستانی در پیشرفت تحصیلی انجام شده ، گفت: این پژوهش ها بر تاثیر آموزش های پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی در کلاس اول ابتدایی ، یادگیری مفاهیم پیش عددی ، زبان آموزی تاکید دارند. دخترانی که دوره پیش دبستانی را طی کرده اند آسان تر از دخترانی که از این امتیاز محروم بوده اند وارد دبستان و مراحل بعدی تحصیل می شوند و در بیشتردروس پیشرفت بهتری دارند.

وی ادامه داد: با توجه به پژوهش انجام گرفته، معلمان دوره ابتدایی  اهواز  نیز بر نقش آموزش ابتدایی بر جنبه هایی مثل  تقویت و پرورش ذهن کودک، ایجاد رغبت نسبت به کلاس، پیشرفت تحصیلی در درس املا و ریاضی، برقراری ارتباط بهتر با همکلاسی ها و معلم، علاقه مندی کودک به خواندن و نوشتن تاکید کرده اند.

حویزاوی با اشاره به نتایج یکی دیگر از پژوهش های انجام شده اظهار کرد:  نتایج تحقیقات نشان می دهد که گذراندن دوره پیش دبستانی باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و ایجاد همدلی می شود.و نوآموزان با مهارت های زندگی آشنا می شوند.

گفتنی است، همایش ارایه یافته های پژوهشی در حوزه پیش دبستانی توسط مرکز علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی خوزستان و با همکاری اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، سی ام آذرماه در محل پژوهشسرای غدیر اهواز با حضور دانشجویان، اساتید و مسئولان برگزار شد.

برچسب ها: پیش دبستانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار