می‌گویند یکی از شیرین‌ترین بخش‌های زندگی، ازدواج است اما متاسفانه برای بسیاری از جوانان این شیرینی به تلخی طلاق می‌انجامد و امروزه یکی از مسائلی که در جامعه پررنگ‌تر از قبل شده، پدیده طلاق است. "> بچه‌های طلاق؛ پدران بزهکار آینده / تفاوت در نگرش جامعه به زن مطلقه
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲

می‌گویند یکی از شیرین‌ترین بخش‌های زندگی، ازدواج است اما متاسفانه برای بسیاری از جوانان این شیرینی به تلخی طلاق می‌انجامد و امروزه یکی از مسائلی که در جامعه پررنگ‌تر از قبل شده، پدیده طلاق است.

به گزارش شوشان به نقل از فارس، اگر دائم به امری فکر کنیم آن امر اتفاق می‌افتد پس بهتر است بدبین نباشیم و زندگی را با شیرینی‌هایی که در آن جریان ادامه دهیم.

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش ایجاد می‌شود.

آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر درصد طلاق بسیار بالا رفته، به طوری که می‌گویند در شهرها از هر 3 ازدواج، یکی به طلاق منجر می‌شود که متاسفانه پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

نبود ناگهانی همسر ممکن است احساس اضطراب یا هراس ایجاد کند؛ هر چند برخی نیز ممکن است پس از طلاق احساس خوشحالی داشته باشند؛ معمولاً زنان بعد از طلاق بیش از مردان از نظر اقتصادی زیان می‌بینند، اما فرآیندهای سازگاری روانی و اجتماعی برای مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد.

فرزندان طلاق امروز، بزهکاران آینده

در این زمینه نظر یک کارشناس مسائل اجتماعی را می‌شنویم...

آزیتا قاسمی در این خصوص و با اشاره به دلایل افزایش طلاق در جامعه امروزی خاطرنشان می‌کند: اعتیاد، عدم حمایت‌های عاطفی و روانی، عدم تقویت مهارت‌های انطباقی و انعطاف پذیری همچنین عدم بلوغ فکری از جمله مهمترین دلایل ایجاد مسئله طلاق بین زوج‌ها است.

وی با اشاره به اینکه مسئله طلاق اثرات بسیار سوء و جبران ناپذیری را بر روی فرزندان بر جای می‌گذارد، افزود: کودکانی که والدینشان از ازدواج خود راضی نیستند اما با هم زندگی می‌کنند، ممکن است تحت‌تأثیر تنش ناشی از روابط آن‌ها به اضطراب یا افسردگی مبتلا شوند، اما همین کودکان پس از جدایی پدر و مادرشان نیز بیشتر به اضطراب عاطفی دچار می‌شوند.

کارشناس مرکز مداخله در بحران‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: کودکان بزرگ‌تر بهتر می‌توانند انگیزه‌های پدر و مادرشان را برای طلاق درک کنند، این کودکان ممکن است به خاطر اثرات طلاق بر آینده خود نگران باشند یا اینکه احساس تنهایی داشته باشند؛ کودکان هنگامی که پس از جدایی هم با پدر و هم با مادر رابطه مداوم دارند، در وضع بهتری به سر می‌برند تا هنگامی که فقط یکی از آن‌ها را به طور منظم می‌بینند.

وی با بیان اینکه طلاق هماهنگی میان والدین، مسائل نگهداری کودک و حق ملاقات را در برمی‌گیرد، گفت: اکثر فرزندان طلاق بچه‌هایی هستند که در آینده بزهکار شده به اعتیاد روی آورده، به اختلالات شخصیتی دچار شده و زمینه ارتکاب به جرم آنها فراهم‌تر می‌شود.

این کارشناس اجتماعی گفت: علاوه بر مسائلی که در ابتدای صحبت‌ها مطرح شد، عواملی مانند عدم مسئولیت پذیری همسر، دخالت اطرافیان، عدم تسلط بر تکنیک حل مسئله و عدم آشنایی با نیازهای جنسی فرد مخالف در دسته دوم دلایل طلاق زوجین جای دارد.

وی همچنین در خصوص عوامل تاثیرگذار فعلی بر طلاق زوجین گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی و به دنبال آن بروز مشکلات جدید مانند افزایش آمار بیکاری وعدم تامین نیازهای مالی در این امر تاثیرگذار است.

یک سوم پرونده‌های طلاق در آبادان منجر به سازش؛ دو سوم منجر به طلاق

رئیس مرکز مداخله در بحران اداره بهزیستی آبادان با اشاره به آمار پرونده‌های طلاق ارجاع شده به این مجتمع در سال گذشته بیان کرد: از بین 480 پرونده طلاق توافقی ارجاعی به مرکز مداخله در بحران (فردی، خانوادگی و اجتماعی) اداره بهزیستی آبادان در سال گذشته یک سوم منجر به سازش شد و دو سوم باقیمانده با وجود تلاش‌های روانشناسان و مشاوران به طلاق انجامیده است.

وی در ادامه با اشاره به عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر طلاق زوجین گفت: یکی از پدیده‌های جدیدی که سبب بعضی از جدایی‌ها در بین زوجین شده دخالت خانواده همسر به‌ویژه شوهر است.

قاسمی ادامه داد: با افزایش فشارهای اقتصادی و بالا رفتن مبالغ کرایه منزل، رهن و خرید زوج‌های جوانی که با معضل بیکاری نیز دست به گریبان هستند؛ برای فرار از هزینه‌های فزاینده مجبور به حضور در جمع خانواده شوهر می‌شوند.

وی افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی از سنتی به سمت مدرنیته زوج‌های جوان کمتر در سازش مشترک با خانواده همسر می‌توانند در صلح و صفا زندگی کنند و آنچه در این میان افزایش پیدا کرده شدت تشنج و بحث‌های خانوادگی بین طرفین است.

رئیس مرکز مداخله در بحران اداره بهزیستی شهرستان آبادان ادامه داد: این تنش‌ها و بحث‌ها افزایش دخالت اطرافیان به‌ ویژه خانواده مرد را به دنبال داشته که سرانجام این نوع زندگی منجر به جدایی و طلاق می‌شود.

زمینه ارتکاب به جرم در فرزندان طلاق بیشتر از سایرین است

وی با اشاره به معضلات جدایی و طلاق در خانواده و جامعه عنوان کرد: یکی از گروه‌های مهمی که از پدیده طلاق دچار آسیب می‌شوند، فرزندان طلاق هستند.

قاسمی افزود: فرزندان طلاق به سبب جدایی پدر و مادر دچار اختلالات شخصیتی شده و زمینه جرم و بزهکاری در بین آنان افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس خانواده ادامه داد: با توجه به آمارها و تحقیقات؛ اختلالات شخصیتی، سرقت، اعتیاد و دیگر بزهکاری‌های اجتماعی در بین این بچه‌ها افزایش دارد.

نوع نگاه جامعه به زن مطلقه متفاوت است

وی در ادامه با اشاره به وضعیت زنان پس از جدایی از همسرشان گفت: به دنبال جدایی پدر و مادر، همچنین فروپاشی بنیان خانواده علاوه بر معضلات اجتماعی همچنین فرزندان طلاق با پدیده‌ای به نام زنان سرپرست خانواده نیز روبه‌رو هستیم.

قاسمی افزود: به دنبال جدایی زن و مرد، زوجه حمایت‌های مالی و عاطفی خود را از دست داده و به دنبال رفع این کمبودها در جامعه به تنهایی بار مسئولیت خانوادگی را بر دوش می‌کشد.

وی ادامه داد: مشکلات مالی و سرپرستی فرزندان و خانواده، این زنان را برای یافتن کار مناسب رهسپار جامعه می‌کند تا بتوانند خانواده خود را سرپا نگه دارند.

کارشناس خانواده و مسائل اجتماعی تصریح کرد: در این میان نوع نگاه جامعه به زنان مطلقه متفاوت با دیگر زنان جامعه بوده و آنان باید با توجه به از دست دادن حمایت‌های عاطفی و احساسی خانواده خود را تامین مالی کنند.

وی با اشاره به اینکه یافتن شغل مناسب برای این زنان بالاخص آن دسته که از لحاظ تحصیلات نیز در سطح پایینی باشند با مشکل روبه رو بود و شانس کمتری برای یافتن شغل مناسب دارند.

اداره بهزیستی آبادان تنها یک مرکز مشاوره طلاق دارد

در این زمینه اظهارنظر رئیس اداره بهزیستی آبادان را نیز می‌شنویم..

علی فرحانی با اشاره به مسئله طلاق در شهرستان آبادان و دلایل به وقوع پیوستن این آسیب اجتماعی اظهار کرد: تنها یک مرکز مشاوره در اداره بهزیستی شهرستان آبادان به موضوعات مربوط به طلاق زوجین رسیدگی می‌کند.

وی افزود: این مرکز مشاوره متشکل از یک تیم روانشناس و روانکاو است که البته کفاف پرونده‌های ارجاع شده به مرکز را نمی‌دهد.

رئیس اداره بهزیستی آبادان با بیان اینکه در نظر داریم این مرکز را به دو مرکز مشاوره و مداخله در کاهش بحران طلاق ارتقا دهیم، گفت: با مراجعات بالای پرونده‌های طلاق، پنج تیم دیگر در شهرستان نیاز است اما با توجه به کمبود بودجه قادر به انجام چنین امری نیستیم.

طلاق بالاترین درصد آسیب‌های اجتماعی آبادان را به خود اختصاص داده است

وی با اشاره به بیشترین میزان آسیب‌های اجتماعی در شهرستان اضافه کرد: طلاق بالاترین درصد آسیب‌های اجتماعی را در شهرستان به خود اختصاص داده و این موضوع با تحقیقات و جمع آوری اطلاعات یک ساله حاصل شده است.

فرحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت رسیدگی به زنان مطلقه در شهرستان خاطرنشان کرد: پرونده‌های زنان بی‌سرپرست و مطلقه را در اولویت قرار داده و چون سایر افراد زیرپوشش به آنها خدمات ارائه می‌دهیم.

وی افزود: مطمئنا زنان بعد از ترک همسر به هر دلیل منطقی و یا غیرمنطقی با مشکلات ریز و درشت اقتصادی روبه‌رو بوده که نیاز است در این خصوص چاره‌ای بیندیشند.

رئیس اداره بهزیستی آبادان با بیان اینکه کمبود اعتبار این نهاد اجازه نمی‌دهد به این قشر از جامعه خدمات ویژه‌تری ارائه دهیم، تصریح کرد: نیاز است مسئولان در این راستا و برای عدم ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی به زنان مطلقه، بی‌سرپرست و یا بدسرپرست تمهیدات خاصی اتخاذ کنند.

به مراتب نگاه جامعه به زنان مطلقه بهداشتی نیست/ بیشترین آمار طلاق آبادان مربوط به اعتیاد است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدگاه جامعه به این قشر از بانوان عنوان کرد: به مراتب نگاه جامعه به زنان مطلقه نگاه بهداشتی نیست به ویژه اگر در خانواده‌هایی زندگی کنند که به عنوان سربار محسوب شوند.

فرحانی پرونده‌های طلاق را در شهرستان آبادان به بیش از 30 عامل نسبت داده و اعتیاد را مهمترین آنها بیان کرد و افزود: زنان مطلقه بعد از جدایی کاستی و کمبودهایشان چندین برابر خواهد بود البته در این خصوص استثناهایی هم وجود دارد.

وی اظهار می‌کند: با جدایی که به واسطه طلاق حاصل می‌شود قطعا فرزندان آسیب می‌بینند و این تاثیر در آینده آنها مطمئنا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه والدین چون دو کفه ترازو هستند که در صورت نبود یکی از آن دو یکی از کفه‌ها سنگین می‌کند و وجهه طرف دیگر را نامناسب خواهد کرد، گفت: ریشه فرزندان در دوران کودکی شکل می‌گیرد و در صورت طلاق پایه و اساس تربیت فرزندان دیگر قابل جبران و برگشت به آنچه والدین می‌خواهند نیست.

وی اضافه کرد: تحصیل، پوشاک، خوراک و سایر مایحتاج فرزندان طلاق در صورت جدایی یکی از والدین دچار مشکل شده که البته در اینگونه موارد استثناهایی آن هم به ندرت یافت می‌شود.

فرحانی ادامه داد: در صورتی که فرزندان طلاق تحویل پدر داده شوند با توجه به اینکه پدر مشغول کار بیرون از خانه است مشکلات عاطفی و کمبودهای دیگری فرزندان را تهدید کرده و اگر فرزندان به مادر ارجاع شوند، مادر نیز به‌عنوان سرپرست خانواده با وجود نگاه اجتماع به وی با دیگر مسائل دست به گریبان بوده که این امر علاوه بر مخاطره انداختن زندگی عاطفی و اجتماعی مادر برای فرزند نیز دردسرساز است.

وی همچنین عنوان کرد: در بسیاری از موارد مشاهده می شود که فرزندان طلاق با افت تحصیلی نیز مواجه بوده و در این زمینه نیز دچار افت و ضعف‌هایی جبران ناپذیری می‌شوند.

قباحت طلاق ریخته شده است

در این رابطه اظهارات رئیس اداره بهزیستی بهبهان نیز چنین است: نگرش و دیدگاه‌ها نسبت به زنان مطلقه در جامعه امروزی اصلا مناسب و در خور شان نیست.

وی با بیان اینکه امروز نگرش‌ها و ارزش‌های جامعه تغییر چشمگیری نسبت به گذشته داشته است، افزود: در گذشته قضاوت در مورد مسئله طلاق سختگیرانه‌تر و البته قباحت بیشتری داشت اما این روزها برای برخی خانواده‌ها امری بسیار سهل و آسان شمرده می‌شود.

امین حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در این شهرستان عدم پایبندی اخلاقی به خانواده و انتخاب ناصحیح از جمله بالاترین دلایل طلاق برشمرده شده و بسیاری از ازدواج‌ها را به نابودی کشانده است.

مسائل اخلاقی نقش مهمتری در طلاق ایفا می‌کنند تا مسائل اقتصادی

وی با بیان اینکه برنامه‌های ماهواره‌ای و الگوگیری غلط از آنها از دیگر موارد افزایش طلاق شمرده می‌شود، تصریح کرد: آنقدر که مسائل اخلاقی در به وقوع پیوستن طلاق و جدایی بین زوج‌های جوان موثر است مسائل اقتصادی نقش کمرنگ تری دارد.

رئیس اداره بهزیستی بهبهان اشاره کرد: امروزه طلاق بین افراد تحصیلکرده جامعه بیشتر بوده و رشد بالاتری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان دیدگاه‌های جامعه نسبت به زنان مطلقه چنین اظهار کرد: معمولاً بانوان در طلاق آسیب‌پذیرتر از مردان بوده و با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند زیرا مردان فرصت‌های مناسب‌تری برای ازدواج به دست آورده و دیدگاه و نگرش نسبت به آنها چون زنان نیست!

وی با اشاره به فرزندان طلاق و قرار گرفتن آنها در معرض آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی در فرزندان طلاق بسیار بیشتر است.

این مقام مسئول افزود: با جدایی والدین از یکدیگر قطعا فرزندان آسیب بیشتری می‌بینند و در زندگی آینده خود که در واقع باید پدر و مادرشان را از لحاظ عاطفی و اجتماعی الگو قرار دهند دچار مشکل می‌شوند.

زنان مطلقه در بهبهان در صورتی که درآمد دیگری نداشته باشند زیرپوشش قرار می‌گیرند

وی اضافه کرد: در شهرستان بهبهان یک مرکز مداخله در بحران خانواده زیر پوشش این اداره به منظور کاهش طلاق وجود دارد که در راستای مراجعات و راهنمایی به زوجینی که در حال جدایی هستند با کمک مشاوران و روانشناسان خبره در تلاش است.

حسن زاده بیان کرد: همچنین چهار مرکز در شهرستان به عنوان مشاوره عام وجود دارد که زوج‌ها برای آشنایی با مسائل قبل از ازدواج و حتی بعد از آن و سایر مسائل می‌توانند به آنها مراجعه کرده و مشاوره بگیرند.

وی با بیان اینکه کمبودی از لحاظ مشاوره طلاق به شهروندان در شهرستان وجود ندارد، گفت: پرونده‌های مرجوعی به مرکز مداخله در بحران این اداره بسیار زیاد است اما همکاران با تلاش سرسختانه در راستای انجام امور مربوط به مراجعان مشغول هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: زنان مطلقه شهرستان بهبهان در صورتی که درآمد دیگری نداشته باشند و حائز شرایط بوده زیرپوشش اداره قرار گرفته و ماهانه حقوق دریافت می‌کنند.

تنها مرکز مشاوره طلاق در بهزیستی شادگان، غیرفعال است

رئیس اداره بهزیستی شادگان نیز در این راستا عنوان می‌کند: تنها یک مرکز مشاوره زیرپوشش این اداره مشغول به مشاوره به مراجعان طلاق بوده که البته این مرکز نیز به دلایل مالی و عدم اختصاص بودجه کافی غیرفعال شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه کارشناس خبره در زمینه مشاوره نداشته تا سال آینده دست نگه داشته و البته در نظر داریم که مجددا این مرکز را برای مراجعان طلاق در شهرستان فعال کنیم زیرا مطمئنا این بخش قادر است بسیاری از پرونده‌ها را به سازش ختم کند.

بیشترین آمار طلاق شادگان مربوط به زوج‌های جوان است

جمشید معین اضافه کرد: بیشترین آمار طلاق در شهرستان شادگان مربوط به زوج‌های جوان و زندگی‌های نوپا بوده که بدون مطالعه و عدم کسب مهارت‌های زندگی ازدواج کرده و به این نتیجه رسیده که اختلاف سلیقه دارند و نمی‌توانند به زندگی مشترک ادامه دهند.

وی با اشاره به حمایت از زنان طلاق در شهرستان گفت: بسیاری از این قشر از جامعه زیرپوشش اداره بهزیستی بوده و عده دیگری تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

این مقام مسئول تعداد زنان مطلقه زیرپوشش اداره بهزیستی را 123 نفر معرفی کرد و گفت: این افراد زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته و با توجه به اینکه برای آنها سابقه شغلی محسوب می‌شود بازنشسته می‌شوند.

وی همچنین عنوان کرد: هزینه‌های مسکن، تامین جهیزیه برای فرزندان و ... از سایر فعالیت‌های این اداره برای زنان مطلقه است.

به گفته معین با وجود حمایت‌های صورت گرفته، این قشر همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و با آسیب‌های مختلف اجتماعی روبه رو خواهند بود.

عدم جذابیت همسر

دیگر کارشناس مسائل خانواده چهار عامل مهم و دخیل در به وقوع پیوستن امر طلاق را نداشتن شناخت مناسب زوج‌ها نسبت به یکدیگر پیش از ازدواج، نداشتن تفاهم، تکراری شدن زن و شوهر برای یکدیگر و نهایت دست‌های دخالت‌گری از بیرون عنوان می‌کند که با این تفاسیر مسائل اقتصادی که در اکثر اوقات و به ظاهر در رأس دلایل جدایی و طلاق وجود دارند در این میان دیده نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: گذراندن زمان طولانی با هم گاهی اوقات سبب تنبلی و سستی زنان می‌شود به این معنا که دیگر به سر و وضع خود نمی‌رسند و جذابیت خود را ازدست می‌دهند و دیگر همانند گذشته شیفته شوهرانشان نیستند، در این صورت مرد نیز دیگر همسرش را مانند گذشته زیبا نمی‌بیند و دیگر هیجانات قبل را در زندگی با او نمی‌یابد.

عیسی محمدزاده می‌گوید: علاوه بر این رفتارهایی مانند نق زدن‌های دائمی، نزاع‌ها و مجادله‌های فراوان دستورالعمل‌های مناسبی برای ایجاد سر درد هستند و برخی خیانت را راه‌حلی برای فرار از این مسائل می‌بینند.

وی در خصوص چگونگی شکل‌گیری عدم اعتماد در زندگی زناشویی اظهار می‌کند: زمانی که در زندگی زناشویی صمیمیت باشد، آرامش نیز به وجود می‌آید.

متخصص موفقیت در غرب و جنوب غرب کشور بیان کرد: مسائل مهم دیگری که در پیوند زناشویی مطرح است، اعتماد و صداقت است، مسئله دیگری که باید قبل از ازدواج به آن توجه کنند هم‌تراز بودن زن و شوهر در مورد مسائلی مانند تحصیلات و فرهنگ است.

شکل‌گیری عدم اطمینان با بی‌مهری

وی دلایل عدم اطمینان زن‌ها را نسبت به همسرشان این‌‌گونه‌ عنوان می‌کند: ماه‌های اول ازدواج زن و شوهر با یکدیگر رفتاری عاشقانه دارند، هر چقدر از زمان ازدواج می‌گذرد، مهر و محبت حالت روزمره می‌گیرد و ابراز عشق کمتر می‌شود در این زمان فرد اول به خود رجوع می‌کند و زمانی که احساس می‌کند با زمان قبل فرقی نکرده است، چنین گمان می‌کند که فکر و دل همسرش جای دیگری است.

محمدزاده می‌گوید‌: خانم‌ها پس از آن گوشی، کیف محل کار و سایر وسایل همسرشان را به دفت مورد بررسی قرار می‌دهند، این امر کم کم زمینه‌های بی‌اعتمادی را در خانواده شکل می‌دهد و زمانی که بی‌اعتمادی پیش بیاید، عدم صداقت پیش می‌آید و پس از آن بی‌مهری‌ها بیشتر می‌شود و همین عوامل زمینه ساز سایر اختلافات هستند.

وی توصیه می‌کند: در صورت به وجود آمدن بی‌مهری و بروز احساسات کمتر بهتر است زن و شوهر در همان ابتدا یک‌سری جلساتی با یکدیگر داشته باشند تا دلایل این مسئله را جویا شوند و برای آن چاره اندیشی کنند.

متخصص موفقیت در غرب و جنوب غرب کشور وی می‌گوید: راه حل دیگر این است که فردی که احساس می‌کند طرف مقابل محبت کمتری از خود نشان می‌دهد ابراز محبتش را بیشتر از قبل ‌کند زیرا به عبارتی از محبت خارها گل می‌شود؛ همچنین سفارش می‌شود که زمان بیشتری را با هم سپری کنند.

وی درباره داشتن جذابیت همیشگی در نظر همسران اظهار می‌دارد: باید کاری کرد که همیشه برای یکدیگر تازگی داشته باشند، از قبیل اینکه نوع محبت‌ها و ابراز آنها تکراری نباشد و از واژه‌ها و رنگ‌های جدید استفاده کنند.

محمدزاده ادامه می‌دهد: یکی از مسائلی که جذابیت را میان همسران کم می‌کند این است که افراد در منزل به ظاهر خود اهمیت نمی‌دهند اما زمانی که بیرون می‌روند برعکس آن عمل می‌کنند در حالی که در منزل باید آراسته باشیم تا همسر خود را جذب کنیم.

به هر حال طلاق همیشه آغاز و یا پایان زندگی نیست اما با توجه به آمارهای موجود در کشور باید در این زمینه مسئولان چاره‌ای جدی اندیشیده و تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ کنند تا پایه‌های زندگی چون گذشته و بر مبناهایی اصولی و اساسی‌تر مستحکم شود.

منبع : مهر / مریم خبازی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار