دیابت یک بیماری پر هزینه است که درصد بالایی از بودجه بهداشتی یک کشور و درآمد یک خانواده را به خود اختصاص می دهد... "> ابتلا 46 درصد ایرانی ها به دیابت
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۴

دیابت یک بیماری پر هزینه است که درصد بالایی از بودجه بهداشتی یک کشور و درآمد یک خانواده را به خود اختصاص می دهد...

اختصاصی شوشان: معاون فنی مرکز بهداشت استان خوزستان گفت : دیابت یک بیماری پر هزینه است که درصد بالایی از بودجه بهداشتی یک کشور و درآمد یک خانواده را به خود اختصاص می دهد.

دکتر پژمان بختیاری نیا در جمع کارشناسان بهداشت مدارس مراکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت : دیابت یک بیماری پر هزینه است ، به گونه ای که خانواده های دارای بیمار دیابتی ،10 تا 25 درصد درآمد خود را صرف هزینه بالای درمان این بیماری می کنند . این بیماری 5/2 تا 15 در صد کل بودجه بهداشتی کشورها را به خود اختصاص می دهد. به گونه ای که این هزینه برای کشور ایران بیش از چهار هزار میلیارد تومان می باشد.

وی ادامه داد: دیابت یک بیماری ناتوان کننده با عوارض مزمن بوده که اکثر ارگان های بدن را درگیر می کند و سالانه بالغ بر چهار میلیون نفر در سطح جهان را به کام مرگ می کشاند و در بهترین نظام های بهداشتی دنیا، تنها دو سوم بیماران شناسایی می شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان خوزستان افزود : 6 میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت دچار هستند و این درحالی است که حدود 50 در صد از بیماران ایرانی از بیماری خود خبر ندارند. همچنین 14 تا 23 درصد از ایرانیان بالای 30 سال یا دیابتی هستند و یا دچار مشکل عدم تحمل گلوکز (FGT) می باشند که 25 درصد این افراد در آینده دچار دیابت می شوند .

دکتر بختیاری نیا یکی از علل ابتلا به دیابت را تغییر در ذائقه و عادات غذایی مردم دانست و خاطر نشان کرد : ما در کشور خودمان غذاهای سنتی با ارزش غذایی بالا داریم ولی متأسفانه این غذاهای اعجاز آور را کنار گذشته ایم و به فست فودها و غذاهای پرچرب رو آورده ایم که بدلیل میزان چربی و کربوهیدارت بالا باعث چاقی و عوارض مضر دیگری نیز می شوند . آمارها نشان داده که 46 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله ی ایران مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند.

وی با بیان عوارض دیابت ادامه داد : دیابت شایعترین علت نابینایی افراد بالغ و مهمترین علت قطع پا در دنیا می باشد. همچنین این بیماری مهمترین علت نارسایی مزمن کلیه در جهان است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار