شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر قابل کنترل بودن بارش‌های هفته جاری و سیل احتمالی در بالادست گفت: ‌پیش‌بینی می‌شود آورد بارش‌های هفته جاری در همه حوضه‌ها 1.5 میلیارد مترمکعب باشد.
 
هوشنگ حسونی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که امروز (5 دی ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با تحقق پیش‌بینی بارش‌های هفته جاری،‌ حجم بارش‌های پیش‌بینی شده در بالادست با توجه به وجود 10 میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در مخازن سدهای استان خوزستان، قابل کنترل خواهد بود.
 
وی افزود: در بالادست می‌توانیم بارش‌ها را کنترل و در مخازن سدها ذخیره کنیم و سپس به تدریج و بر اساس نیازها اقدام به رهاسازی آب ذخیره شده کنیم.
 
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد:‌ در پایین‌دست در برخی مناطق خوزستان امکان دارد که شاهد بارش‌های شدیدی در روزهای آینده باشیم که باید این حجم بارش‌ها را رصد کرد تا مشکلی ایجاد نشود.
 
حسونی‌زاده با اشاره به وجود ظرفیت خالی مخازن سدهای خوزستان عنوان کرد:‌ سازمان آب و برق خوزستان با شروع بارش‌ها سعی دارد که خروجی سدها را به صفر تبدیل کند و به عبارتی جهت تخلیه آب در حوضه‌های میانی، فضای لازم برای حجم بارش‌ها را فراهم کند.
 
وی بیان کرد:‌ طبق مدل‌های هواشناسی، در روزهای آینده بارش شدید و آورد آب بالایی در حوضه‌های کارون یک و مناطق اندیکا و لالی خواهیم داشت و مجموع بارش‌ها در این مناطق بر اساس مدل‌های ما ممکن است تا 300 میلیمتر مکعب نیز برسد. همچنین پیک ورودی آب در کارون یک، 1500 مترمکعب در ثانیه و در کارون 4 نیز 2000 مترمکعب پیش‌بینی شده است.
 
معاون مطالعات پایه سازمان ‌آب وبرق خوزستان با بیان این‌که طبق پیش‌بینی‌های این سازمان بارش‌های هفته جاری آوردی معادل 1.5 میلیارد مترمکعب در تمام حوضه‌های استان خوزستان خواهد داشت گفت: امید است شاهد بارش‌های خوبی در خوزستان باشیم؛ با این وجود برای کنترل حجم بارش‌ها در لالی نگرانی وجود دارد.
 
حسونی‌زاده تصریح کرد:‌ در این هفته طبق مدل‌های هواشناسی، در پایین‌دست کارون حتما افزایش دبی خواهیم داشت ولی در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا در رودخانه هندیجان تا دبی 200 تا 280 مترمکعب در ثانیه جهت تخلیه حجم آب‌ها پیش‌بینی شده است. در ایستگاه حمیدیه در حوضه کرخه احتمال می‌رود دبی 100 تا 120 مترمکعب ثانیه داشته باشیم و به تبع آن باید در نقاط پایین‌دست این منطقه مانند رفیع آمادگی لازم جهت مقابله ایجاد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار