اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
نشست مشترک استاندار خوزستان، مسئولان استانی و دانشگاهی/ استاندار: زمانی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو پنج دانشگاه برتر کشور بود / رییس دانشگاه چمران: راهی جز این نیست که دانشگاه موردحمایت استان باشد/ در سه سال گذشته دانشگاه هیچ حمایتی از نظر مالی از سوی استان نداشته است
رییس دانشگاه چمران گفت: صحبت‌های گفته‌شده در شورای اداری ، واقعیت‌هایی بود که بیان شد و تنها نباید به مسئله داشته‌ها تأکید شود


شوشان: با حضور شریعتی استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز، نشستی به منظور بررسی و حل مشکلات این دانشگاه، برگزار شد.
به گزارش شوشان، در ابتدای این نشست که در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد، دکتر غلامرضا شریعتی ابتدا از مسئولان استانی،  اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه و مسئول دفتر مقام معظم رهبری در این دانشگاه برای شرکت در این نشست تقدیر کرد.

وی افزود: این نشست پیرو بازدید از مجتمع خوابگاهی دخترانه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز و مشاهده مشکلات آموزشی، پژوهشی و زیربنایی این دانشگاه و مسائل است که از سوی دانشجویان دختر ساکن در این دانشگاه مطرح شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در آن بازدید این قول به دانشجویان و مسئولان دانشگاه داده شد که در نشستی با حضور مسئولان مربوطه مشکلات مطرح‌شده بررسی شود. هرچند به لحاظ بودجه‌ای کشور و دستگاه‌های مختلف به‌نوعی تحت فشار هستند اما مشکلات در حوزه دانشگاه نیز بسیار جدی است و برای دانشگاه شهید چمران اهواز این مشکلات بیشتر است.

شریعتی افزود: این مشکلات موجب شده در امر پژوهش، تحقیق و فناوری به دانشگاه‌های استان  خدشه وارد شود و دانشگاه‌های استان، شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی‌شاپور به لحاظ رتبه‌بندی علمی نسبت به جایگاه قبلی خود، عقب‌تر باشند . زمانی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو پنج دانشگاه برتر کشور بود اما اکنون وضعیت خوبی ندارد.

وی گفت: مشاهده مشکلات موجب تشکیل این نشست شد تا در حوزه‌های دانشجویی بتوان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان برای رفع مشکلات حوزه آموزش عالی استان اقداماتی را انجام داد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: پیش از این نیز نشستی در دانشگاه رامین برگزار شد  و برای حل مشکلات این دانشگاه هماهنگی‌هایی نیز انجام‌شده و تعهداتی نیز داده شد تا کمکی به این دانشگاه باشد تا بتوان در درازمدت وضعیت استان را بهبود بخشید.

شریعتی با اشاره به وضعیت پیش‌دبستانی‌ها در استان خوزستان، عنوان کرد: امسال در اقدامی هماهنگ بین دستگاه‌ها اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت پیش‌دبستانی‌ها در استان انجام شد که منجر گردید رتبه استان در این بخش از 18 به رتبه نخست ارتقاء یابد.

وی گفت: از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد علت افت وضعیت تحصیلی در استان خوزستان دوزبانه بودن دانش آموزان است که در این زمینه تصمیم گرفته شد پیش‌دبستانی در سطح استان گسترش یابد و در راستای مهارت آفرینی اقدامات لازم انجام گیرد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: به دلیل نداشتن توان مالی برخی از خانواده‌ها برای پرداخت هزینه‌های پیش‌دبستانی مقرر شد که 7میلیارد تومان از اعتبار  14 میلیارد تومانی موردنیاز برای پیش‌دبستانی‌های استان از سوی وزارت آموزش و پرورش و باقی اعتبار از سوی استان تأمین شود. امسال  90 هزار نوآموز در مراکز پیش‌دبستانی پذیرش‌شده‌اند که این تعداد  92 درصد دانش آموزان در تمامی مناطق استان حتی مناطق عشایری و صعب‌العبور پوشش داده‌شده است و برای 4 هزار نفر نیز ایجاد اشتغال شده است.

شریعتی ادامه داد به‌تبع اقدامات انجام‌شده این وظیفه را نیز داریم که در راستای کمک به دانشگاه‌های استان و دانشگاه شهید چمران اهواز نیز اقدامات لازم را انجام دهیم. 

در ادامه این نشست دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با تقدیر از حضور استاندار خوزستان و اهتمام ویژه دکتر شریعتی برای حل مشکلات استانی، گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاهی داشته باشیم که در منطقه پیش تاز باشد راهی جز این نیست که دانشگاه موردحمایت استان باشد.

وی افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز با قدمت 61 ساله با دانشگاه‌هایی که در دهه های اخیر تأسیس‌شده است در یک ردیف قرار دارند درحالی‌که این استانها  به لحاظ صنعتی قابل‌مقایسه با استان خوزستان نیست.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: هیچ‌کدام از دانشگاه‌های استان به لحاظ زیرساختی و امکانات ظرفیت دانشگاه شهید چمران اهواز را ندارد و این دانشگاه نماینده آموزش عالی استان است، بنابراین بدون حمایت استان نمی‌توان این مسئولیت را به دوش بکشد.

خواجه اظهار کرد: دانشگاه نهادی ملی است و خدمات دانشگاه شهید چمران اهواز باید متوجه مردم استان، صنایع و سایر ارگان‌های مستقر در استان شود و خواهش ما این است که دانشگاه نیز مانند سازمان‌های دیگر موردحمایت استان باشد و اگر قبول داریم که رسالت دانشگاه حل مشکلات علمی و پژوهشی است، حمایت‌های لازم انجام گیرد.

وی عنوان کرد: در سه سال گذشته دانشگاه شهید چمران اهواز هیچ حمایتی از نظر مالی از سوی استان نداشته است. دانشگاه در برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی استان بی‌تقصیر نیست و باید به این دید به دانشگاه نگاه شود که زمینه‌ساز توسعه استان است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، تأکید کرد: ضعف دانشگاه شهید چمران اهواز موجب ضعف استان و قدرت این دانشگاه نیز موجب قدرت هرچه بیشتر استان و سایر دستگاه‌های اجرایی است و انتظار داریم درجاهای لازم دستگاه‌های اجرایی در حوزه تحقیق و پژوهش حمایت‌های لازم را از این دانشگاه داشته باشند. 

خواجه با اشاره به صحبت‌های خود در جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: صحبت‌های گفته‌شده در آن نشست واقعیت‌هایی بود که بیان شد و تنها نباید به مسئله داشته‌ها و نقاط قوت تأکید شود. الآن شش گروه آموزشی در دانشگاه وجود دارد که 5 گروه از آن‌ها از استانداردهای فضای آموزشی نسبت به کشور فاصله بسیاری دارند و این عقب‌ماندگی که ناشی از دوران جنگ بوده است و رفع نشدن و انتقال مشکلات به ساله‌ای بعد است.

وی بابیان اینکه دانشگاه به لحاظ سرانه آموزشی و فرهنگی، مجموعه خوابگاهی و ... مشکلات بسیاری دارد، گفت: به‌عنوان‌مثال استاندارد گروه علوم انسانی 10 مترمربع فضای آموزشی است و فضای دانشگاه تنها 5 مترمربع است. 

خواجه افزود: درعین‌حال دانشگاه شهید چمران اهواز خدماتی نیز به سایر سازمان‌ها داشته که این خدمات مشخص است و در قالب برخی از تبصره‌ها و مواد قانونی این دستگاه‌ها می‌توانند به دانشگاه کمک کنند. مثلاً می‌توان به استناد ماده 16 قانون توسعه پنجم بند د، کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و شرکت‌های تابعه می‌توانند نسبت به ایجاد، راه‌اندازی و تجهیز کارگاه‌های دانشگاه کمک کند. یا در مصوبه هیئت‌وزیران مقرر گردید که وزارت نفت و شرکت‌های تابعه مجازند در توسعه و آبادانی به دانشگاه‌ها کمک کنند.

گفتنی است این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز، حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری، بیژن عالیپور مدیرعامل مناطق نفتخیر جنوب، امید حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان، محمدرضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق استان خوزستان، سید خلف موسوی شهردار اهواز، علی صالح نساج مدیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات استان خوزستان و اعضای هیئت‌رئیسه و جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار