نوشتاری از عبدالجليل فردوس پناه/ در حاشیه درگيرهای عشيره اي و قبيله اي/ آيا ريش سفيدان و بزرگان کارکرد خود را از دست داده اند؟
يکي از اين آسيب ها درگيرهاي عشيره اي و قبيله اي است که با يک درگيري دو نفره يا دو خانواده شروع...
شوشان/ عبدالجليل فردوس پناه (منصوري)
آسيب اجتماعي اين گونه تعريف مي شود: "به هر نوع عمل فردي يا اجتماعي اطلاق مي شود که در چارچوب اصول اخلاقي و قواعد عام عمل جمعي جامعه محل فعاليت کنشگر ، قرار نمي گيرد" لذا با منع قانوني و قبح اخلاقي واجتماعي مواجه است.
از جمله آسيب هاي موجود در جامعه ما خشونت و توسل به زور و نزاع است. اين پديده از ميل به برتري جويي، جلب توجه کردن، نداشتن راه مناسب براي احقاق حق و عدم برخورداري از مهارت هاي کنترل خشم ناشي مي شود.
اگر اين آسيب ها زودگذر نباشند و ديرگاهي دوام آورند انحراف اجتماعي حاصل مي شود و آرام آرام خود به هنجار بدل مي شوند.
يکي از اين آسيب ها درگيرهاي عشيره اي و قبيله اي است که با يک درگيري دو نفره يا دو خانواده شروع و سپس به درگيري دو عشيره منتهي مي شود و منتهي به شروع کنندگان نمي شود و چه بسا افرادي بي گناه و بي خبر از قضيه ناخودآگاه درگير شوند و به قتل و جرح و از بين رفتن اموال و دارائي ها منجر شود.
تقريبا هر شب شاهد اين موضوع هستيم "تيراندازي به درب منازل" که از آن به "تطبر" نام مي برند و ايجاد رعب و وحشت براي انسان هاي بي گناه و بعضا خيرخواه و وجيه که در اين بین قرباني مي شوند.
آري تيراندازي و درگيري به هنجار نزديک مي شود و ظاهرا پاياني ندارد. آيا ريش سفيدان و بزرگان کارکرد خود را از دست داده اند؟ آيا خلأ قانوني براي منع اين گونه اعمال وجود دارد؟ فرهيختگان وت حصيل کردگان نمي توانند ايفاي نقش نمايند؟ آيا وقت آن نرسيده که براي اين پديده ها راه حلي پيدا کرد؟
بزرگان، وجهاء و فرهيختگان، بياييد همه با هم و با کمک قانون دست بکارشويم و با رجوع به حکميت قانون در دعاوي چهره ارزشي و فرهنگي خود را که قدمت هزاران ساله دارد نمايان سازيم و به قرآن و سيره پيامبر و ائمه مراجعه کنيم و نزاع هايمان را با رهنمود گرفتن از اين دو استوانه محکم حل وفصل نمائيم چرا که خداوند درسوره نساء آيه 65 مي فرمايد: "فلاوربک لايؤمنون حتي يحکموک فيما شجر بينهم" . ( به پروردگارت قسم ايمان نخواهند آورد تا اينکه در نزاع هايشان تو را حکم قرار دهند.)