شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
امام‌جمعه هندیجان در دیدار مسئولان نهضت سوادآموزی:
امام‌جمعه هندیجان گفت: سرباز معلمان، نهضت یاران سوادآموزی به سبب فعالیت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه و داشتن تجربه‌های لازم در اولویت استخدام وزارت آموزش‌وپرورش باشند.
بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، نهضت سوادآموزی کشور در 7 دی‌ماه 1358 به‌فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل تا بی‌سوادی گسترده که توسط رژیم منحوس پهلوی بر مردم غالب شده بود ریشه‌کن کند، امام راحل (ره) با تشکیل نهضت سوادآموزی قدم ارزشمند و بزرگی برای باسواد کردن مردم برداشتند و اثرات آن تاکنون بر کشور و آینده حکم‌فرما خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری شوشان از بندر هندیجان، مدیریت آموزش‌وپرورش، کارکنان، آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی تسنیم با امام‌جمعه شهرستان هندیجان به مناسبت 7 دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی دیدار کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد ساری اصل در این دیدار، اظهار داشت: میلاد باسعادت حضرت عیسی مسیح (ع) را به همه مردم ایران، بخصوص پیروان این پیامبر اولولعظم و سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی را تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: چیزی که به دیگران یاد می‌دهیم باید اولاً اهمیت آن را دقیقاً آموزش داده باشیم یعنی اگر قرار است نور چراغ را آموزش بدهیم اول ظلمات و تاریکی را به‌طور مناسب توضیح داده تا دانش‌آموز و آموزش‌گیرندگان معرفت نور را به‌طور کامل بیاموزند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هندیجان بیان کرد: باسواد کردن مردم شغل پیامبران و اولیای الهی بوده و جایگاه معلمی بسیار مهم و والا است.

وی گفت: بازرسان رژیم شاهنشاهی مخالف آموزش قرآن کریم، احکام اسلامی و سخنان اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی تدریس علوم قرآن کریم، احکام و علوم اهل‌بیت (ع) در جایگاه واجب قرارگرفته است.

ساری اصل عنوان کرد: نباید به آموزش یاران بی‌مهری شود و باید تدریس آن‌ها به‌عنوان سنوات سابقه محاسبه و در نظر گرفته شود. سرباز معلمان و نهضت یاران سوادآموزی باید در اولویت استخدام وزارت آموزش‌وپرورش باشند.

وی افزود: با توجه به فعالیت، تدریس سرباز معلمان و نهضت یاران سوادآموزی در روستاها، مناطق محروم این بزرگواران تجربه بسیار خوبی کسب کرده و مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش بخصوص اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان باید مجوز به‌کارگیری این عزیزان را اخذ کند.

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: وزارت آموزش‌وپرورش با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و درخواست قانونی مشکل جذب سرباز معلم، نهضت یاران را برطرف کند. البته مسئولان آموزش‌وپرورش می‌توانند نیروهای زبده، تلاشگر را در این عرصه شناسایی و به‌کارگیری کنند.

خسرو حیاتی مدیر آموزش‌وپرورش هندیجان در دیدار، اظهار داشت: سال نو میلادی و ولادت باسعادت حضرت عیسی ابن مریم (ع) را به همه پیروان این دین الهی تبریک عرض کرده و درود می‌فرستیم بر آخرین پیامبر الهی حضرت محمد (ص) همه انبیاء در راستای نجات انسان‌ها از ظلمات حرکت می‌کردند.

وی افزود: خدمت کردن به مردم و باسواد شدن آن‌ها از وظایف شرعی و قانونی ما است و تمام تلاش خود را در این خصوص برای یک شهرستان باسواد انجام می‌دهیم.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان هندیجان بیان کرد: حوزه فعالیت نهضت سوادآموزی هندیجان از سنین 10 الی 49 سال، کمتر از 10 سال در آموزش ابتدایی اداره و بالاتر از آن در حیطه نهضت سوادآموزی گنجانده‌شده است.

وی گفت: هدف وزارت آموزش‌وپرورش در نهضت سوادآموزی باسواد کردن همه مردم بخصوص افراد تأثیرگذار جامعه از جوانان گرفته تا میان‌سالان، اسلام و انقلاب اسلامی تأکیدات بسیار جدی و عمیقی در باسواد کردن مردم دارد.

حیاتی عنوان کرد: باسوادی مردم از تأکیدات جدی حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بوده و دستورات اکیدی برای ادامه نهضت سوادآموزی در کشور وجود دارد.

وی افزود: بر اساس سامانه‌های آماری کشور افراد بی‌سواد شناسایی می‌شوند، نهضت سوادآموزی استان به هندیجان سهمیه‌ای جهت آموزش می‌دهد و در ادامه همکاران ما تک‌به‌تک با افراد بی‌سواد صحبت کرده و جذب کلاس‌های سوادآموزی می‌کنند که بسیار نیاز به رابطه عاطفی و مدیریت بالایی دارد.

دبیر شورای آموزش‌وپرورش هندیجان بیان کرد: دستور رهبر معظم انقلاب به نهضت سوادآموزی را به‌طورجدی پیگیری و اجرایی می‌کنیم، هندیجان را به نعمت باسوادی مزین می‌کنیم.

وی گفت: مدیران مدارس موظف هستند با نهضت سوادآموزی همکاری کرده و کلاس، امکانات موردنیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

مسعود شعبانی کارشناس مسئول نهضت سوادآموزی آموزش‌وپرورش شهرستان هندیجان در این دیدار ضمن ارائه گزارش اقدامات، اظهار داشت: از سال 1390 تاکنون در هندیجان در حدود 600 نفر از بی‌سوادان محض باسواد گردیده و این روند با همکاری مدیریت اداره ادامه دارد.

وی افزود: در سال جاری 50 نفر در دوره سوادآموزی، 70 نفر دوره تحکیم، 90 نفر در دوره انتقال در حال آموزش توسط همکاران ما و نهضت یاران هستند.

کارشناس مسئول سوادآموزی هندیجان بیان کرد: دوره سوادآموزی به کسی تعلق می‌گیرد که بی‌سواد محض بوده، در پایان دوره فرد تا پایه سوم ابتدایی را می‌گذراند مدت این دوره 5 ماه است. دوره تحکیم بعد از دوره سوادآموزی آغازشده و به دوره تثبیت شهرت دارد و مدت آن ماه 2 معادل 200 ساعت می‌باشد.

وی گفت: آخرین دوره سوادآموزی دوره انتقال یعنی پایان ششم ابتدایی بوده که فرد سواد خواندن و نوشتن دارد و از بی‌سوادی به‌صورت کلی خارج می‌شود. مدت این دوره 6 ماه و معادل 800 ساعت تدریس است.

گزارش از محمدمهدی صادقی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار