شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
حسین ساقی 

 شاخص امید به زندگی در تمام جوامع نشان از پویایی و یا بالعکس ناکارآمدی متولیان بهداشت و درمان حکومت ها و دولت ها میباشند ، به طوریکه متوسط سن مرگ و میر افراد در رابطهٔ مستقیم با شرایط بهداشت و سلامت آن جامعه خواهد داشت.

سنجش این شاخص نیز با توجه به مؤلفه هایی همچون آب و هوای سالم و نیز تغزیه مناسب و در دسترس و همچنین امکانات درمانیِ بروز و در کل فراهم کردن عوامل کاهش مرگ و میر می باشد. اما مولفه موثر دیگری که در این رابطه غایب مانده و تاثیر بسیار زیادی در سنجش شاخص امید به زندگی افراد دارد مسئله بهداشت روان افراد می باشد.

لیکن از مهمترین راههای کسب و توسعه بهداشت روان نیز که خود سبب فراهم شدن احساس آرامش و تامین امنیت درونی و بیرونی افراد و نیز کاهش اضطراب های دائمیِ فردی و جمعی میشود مسئله 'اُمید به آینده' افراد می باشد. اینکه من و خانواده ام در آیندهٔ پیش رو چه وضعیت معیشی ، اقتصادی ، امنیتی و یا سیاسی و فرهنگی خواهیم داشت و همچنین امید به تامین کیفی و کمی تمام این نیاز ها چقدر خواهد بود از مسائل مهم و از اغتشاشات روانی و فکری و بعضا جانفرسای اکثر افراد جامعه می باشد.

از طرفی سخن گفتن از مزیتهای اُمید آفرینی در جامعه و ارتباط روانی آن به توسعه مناسبات فردی و جمعی افراد و همچنین تامین آرامش روح و روان جامعه و کاستن از اضطراب های مردم نیز اشاره به بدیهیات است .

با ذکر این تفاسیر تولید واژگانی مانند امید اقتصادی و یا امید سیاسی و یا همچنین امید فرهنگی و دیگر واژگانی از این دست و تشریح و توصیف رسیدن به اهداف این امورات و نیز هدفمند کردن قوا برای تجزیه و تامین شرایط و شرایین تزریق این واژگان به روح جامعه از واجبات تامین سلامت روان افراد خواهد بود.

تولید و بکارگیری این نوع ادبیات و واژگان در نوع خود نه تنها کارکرد امیدبخشی در روح جامعه خواهند داشت ، بلکه به واقع به مطالبه عمومیِ برنامه ها و وعده های از پیش ارائه شده از سوی دولتمردان و حکمرانان تبدیل خواهند شد.

از طرفی مولفه های مزاحمی نیز مانند تحلیل های ناصحیح و بعضاً مغرضانه و کوته نگریهای معمول در امورات حساسی که نیاز به امیدآفرینی در آنها احساس میشود و مقدار تاثیر آنها نیز همیشه باید مد نظر قرار گرفته و با تدبیر مناسب به مقابله با آنها پرداخت.

لذا با توجه به شرایط و مقدورات ، توجه و تدبیری برای ایجاد امید و امیدآفرینی و تزریق آن به روح در معرض انواع بیماری جامعه ، افراد را در مقابل هجوم ها و نا ملایمتی های زندگی بیشتر در امان نگاه داشته و از اضطراب ها و عوامل مصدع توسعه بهداشت روانی افراد جامعه جلوگیری کرده و بهبود شاخص امید به زندگی را تضمین می نماید.

برچسب ها: حسین ساقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار