شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
یک فعال محیط زیست گفت: ‌اقدامات اخیر مجمع نمایندگان استان خوزستان در اعتراض به طرح‌های انتقال آب در صورتی موجب حصول نتیجه می‌شود که نمایندگان وارد بحث تحقیق و تفحص از این طرح‌ها شوند.


هژیر کیانیدر گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به قطع سخنان رییس جمهور در هنگام ارائه لایحه بودجه 96 در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان خوزستان در اعتراض به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب بین‌حوضه‌های و نامه اخیر مجمع نمایندگان به سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تعیین تکلیف پیوست‌های زیست محیطی این پروژه‌ها، اظهار کرد: این اقدام و همگرایی نمایندگان خوزستان در مجلس بسیار خوب بود و امید است موثر واقع شود و البته امیدواریم که حرکتی تبلیغاتی نباشد و این اقدام به نتیجه برسد.


وی افزود:‌ این اقدام نمایندگان در صورتی موجب حصول نتیجه می‌شود که نمایندگان نسبت تحقیق و تفحص از تمامی طرح‌های انتقال آب ورود کنند. نامه اخیر نمایندگان به دکتر ابتکار می‌تواند یک گام و زمینه‌ای برای موضوع تحقیق و تفحص باشد.


نماینده تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان، وجود آب مازاد را یک دروغ بزرگ در کشور دانست و تصریح کرد: ‌اصلا آب مازادی در طبیعت وجود ندارد. رودخانه‌ای مانند کارون باید جهت تداوم حیات به جریان طبیعی خود ادامه دهد تا بتواند حیات آفرین باشد و جلگه خوزستان را احیا کند. بازی با کلمات و مطرح کردن وجود آب مازاد دروغی است که بالاتر از تمام آمار و ارقام میزان آب پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته است.


کیانی ادامه داد: حتی اگر به تعبیر غلط این افراد، آب مازاد وجود داشته باشد ما حق دست‌اندازی در مسیر و جریان طبیعی رودخانه‌ها را نداریم. اکنون دلیل مساله کمبود آب در کشور مربوط به بخش کشاورزی است که 80 درصد آب موجود را مصرف می‌کند.


این فعال محیط زیست گفت: از این رقم که برای تولید بادمجان و هندوانه و تحت عنوان آب جاری صادر می‌شود، 40 درصد به هدر می‌رود یعنی تنها 40 درصد از این 80 درصد صرف نظر از صحیح یا غلط بودن الگوی کشت و صادرات آب، منجر به تولید محصولات کشاورزی می‌شود و 40 درصد دیگر هدر می‌رود و به عبارتی 40 درصد کل آب‌های کشور تنها در بخش کشاورزی اتلاف می‌شود.


وی افزود:‌ با ایجاد دگرگونی یا انقلاب برنامه‌ای در شیوه‌های سنتی رایج بخش کشاورزی اگر تنها 10 درصد از آب‌هایی که در این بخش اتلاف می‌شود، را کنترل کنیم، چندین برابر این 10 درصد به دارایی‌های آبی در تک تک نقاط کشور افزوده می‌شود؛ یعنی در هر حالت هیچ توجیهی برای انتقال آب وجود ندارد.


نماینده تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در خصوص عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست کشور در زمینه وضعیت زیست محیطی طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای گفت: این سازمان فاقد اقتدار لازم و کافی برای برخورد با چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی است. سازمان حفاظت محیط زیست دولتی تا به حال نشان داده که قادر به حفاظت از منافع عمومی و منافع ملی نیست. در سراسر جهان همواره سازمان‌های حفاظت محیط زیست دولتی سازمان‌هایی فرمایشی و تحت فرمان روسای جمهور و دولت‌ها بوده‌اند.


کیانی ادامه داد:‌ چون توسعه در کشور ایران بیشتر جنبه عمرانی و سازه‌ای داشته و تفکر سازه‌ای در وزارت نیرو تفکر غالب بوده، سازمان حفاظت محیط زیست کشور همواره تحت فرمان روسای جمهور جهت تامین منابع آن‌ها بوده است. البته در تمام دنیا تجربه نشان داده است که سازمان‌های حفاظت محیط زیست دولتی قادر نیستند مدافع و حافظ محیط زیست باشند.


وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همواره جهت پیشبرد اهداف دولت‌ها در اختیار آنها بوده است، بنابراین این سازمان باید از دولت مستقل شود تا به نتیجه مدنظر دست یابد.


نماینده تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ظرفیت‌های قانونی خوبی وجود دارد که در صورت فعال شدن می‌توانند در زمینه مسایلی مانند انتقال آب، باز دارنده باشند. برای مثال اصل 50 قانون اساسی می‌گوید که "در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است" این مورد را در کمتر قانونی در کشور می‌توان یافت و اگر این اصل اجرا می‌شد، در حوزه آب مشکلات کنونی را نداشتیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار