روز گذشته پیامکی با موضوع تحریم آجیل شب عید در حجم گسترده بین مردم ارسال شد و در پایان آن آمده بود برای یک بار هم که شده متحد باشیم! "> لب های خندان پسته، تحریم مردمی آجیل و چشم های گریان دلالان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹

روز گذشته پیامکی با موضوع تحریم آجیل شب عید در حجم گسترده بین مردم ارسال شد و در پایان آن آمده بود برای یک بار هم که شده متحد باشیم!

از آنچه این روزها دیده شده اینطور بر می آید که آجیل و به خصوص پسته معضل اصلی شب عید ما ایرانی های قشر متوسط است و با حل شدن آن نگرانی ما بابت عید و سایر گرانی هایش حل می شود زیرا گرانی فقط در آجیل است و کفش و لباس و مرغ و گوشت با قیمت نازل در اختیار همگان است.

به گزارش شوشان به نقل از شبستان، اما این نهضت تحریم چرا آغاز شده و تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا مانند چندی پیش که قرار بود به دلیل گرانی شیر خرید آن توسط مردم تحریم شود و نشد همه به بهانه ای از  این دعوت میگذریم یا این بار برای کم کردن روی محتکرانی که سفره شان از بغل خالی شدن سفره من و شما رنگین می شود هم که شده آجیل نمیخریم؟

شاید به نظر بیاید این گرانی چون بیشتر در تهران دیده شده صدای خیلی ها درآمده وحتی برخی از اصحاب سینما برای مسئدلان ایمیل و پیامک می دهند که پسته گران شد و باید برای آن چه ها کرد،اما موضوع این است که گرانی آجیل تنها شاید یک بهانه باشد برای مبارزه با احتکاز این روزهای پایانی سال 91.

شاید برای برخی از اقشار جامعه قیمت بالای آجیل مشکل خاصی نباشد. اما هستند کسانی در شهر ما و کشور ما که با دستمزدهای اندک زندگی یک ماهشان را میگذرانند.

درست است که با نخرید آجیل ممکن است دردی از کسی دوا نشود اما کمترین اثرش این است که سفره های هفت سینمان یک شکل می شود و در کنار آن جیب دلالان خشکبار نیز پر نمی شود.

قیمت واقعی این کالای لوکس چقدر است؟

در حال حاضر قیمت یک کیلو پسته خندان در بازار تهران بین 58تا 64 هزارتومان است. البته در کنار رشد چشمگیر قیمت این کالای لوکس سایر خشکبار نیز رشد قیمت داشته اند و در نتیجه قیمت هر کیلو آجیل مخلوط مرغوب حدود 100هزار تومان تخمین زده می شود.

اگر 15 میلیون خانواده ایرانی فقط با خرید یک کیلو آجیل بطور متوسط 100 هزار تومان برای این محصول هزینه کنند، همین یک قلم می شود 1500 میلیارد تومان!!!

چه میزان به جیب پسته کار می رود؟

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در این رابطه می گوید: هر کیلو پسته با توجه به رشد قیمت ها و هزینه کاشت و نگهداری حدود 25 هزار تومان برای خود پسته کار تمام می شود اما این دلالان هستند که در این بین بیشترین سود رامی برند.مردم بیش از کیلویی 35 هزار تومان بزای پسته پول ندهند.

این در حالی است که قیمت مصوب پسته در بازار آجیل شب عید، بالاتر از این حرف هاست. به عنوان مثال قیمت هرکیلو پسته اکبری درجه یک 38 هزارتومان و نرخ درجه 2 این پسته نیز 34 هزارتومان تعیین شده. رقمی که بالاتر از رقم های تعیینی استاندار تهران و نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی است.

این در حالی هست که ماجرا فراتر رفته و 30هزار تومان بالاتر از نرخ اعلان شده یعتی حدود 64هزار تومان قیمت هر کیلو پسته است.

راه حل چیست؟

برای گذر از این مشکل دو راه وجود دارد: اول اینکه از خرج های دیگرمان کم کنیم و آجیل بخریم تا به قولی جلوی حرف و حدیث مردم را بگیریم و راه دیگر متحد عمل کرده و امسال را بدون آجیل جشن بگیریم و معتقد باشیم که نمک عید دیدنی ها دیدن یکدیگر است نه نمک آجیل شور!


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار