موضوع افت فشار آب در روستاهای آبادان چه در بخش مرکزی و چه اروندکنار مسئله ای دیر آشنا برای اهالی این مناطق به شمار می رود. "> کام تشنه روستاییان آبادان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵

موضوع افت فشار آب در روستاهای آبادان چه در بخش مرکزی و چه اروندکنار مسئله ای دیر آشنا برای اهالی این مناطق به شمار می رود.

به گزارش شوشان به نقل از مهر، به رغم مجاورت این روستاها با دو رودخانه پرآب اروندرود و بهمنشیر، همیشه کام ساکنان روستا تشنه یک دل سیر از آب است که بتواند آن را بدون دردسر و به راحتی نوش جان کند، اما با همه تلاشهایی که مسئولان ادعای انجام آن را دارند هنوز هم بسیاری از روستاها با کمبود و افت شدید آب و حتی قطعی های مکرر مواجهند و در برخی مناطق روستایی همچون دهستان «نوآباد» اهالی چشم به تانکرهای آب دوخته اند تا شاید با باز و بسته شدن سرپیچهایشان اندک آبی در کامشان ریخته شود و تلخی تشنه کامیشان را بشوید و با خود پائین ببرد.

تانکرهای آب تنها امید اهالی روستاها

یکی از اهالی دهستان نوآباد گفت: اگر این تانکرهای آب در اینجا نبود معلوم نمی شد که ما باید آب شرب مورد نیازمان را از کجا وچگونه تامین می کردیم.

علی عصفوری افزود: در دهستان ما لوله کشی آب وجود ندارد و مردم آب مصرفی خود را از نهرهای طبیعی و آب شربشان را نیزاز تانکرهای آب تامین می کنند.

وی اظهار کرد: از مسئولان می خواهیم تا به جای اکتفا به چند تانکر برای انتقال آب، با انجام لوله کشی آب را به خانه هایمان برسانند. تا چه موقع باید مردم آب مصرفی و آشامیدنی خود را در ظرفها و مخازن آب نگهدار کنند؟

کمبود و افت شدید فشار آب مشکل همیشگی آب در روستاها

یکی از اهالی دهستان منیوحی نیز در خصوص کمبود آب می گوید: همواره در این روستا با مشکل افت فشار آب مواجه هستیم و این مسئله در هنگام انجام امور روزانه ما را دچار درد سر کرده است.

فاطمه نصاری افزود: سالهاست که با این مشکل سرو کار داریم و تلاش مسئولان برای رفع این مسئله نتیجه  قابل قبولی را به همراه نداشته است.

وی اظهار کرد: توجه به رفع مشکل اهالی روستا  تنها خواسته  به حق مردم است که باید از سوی مسئولان مربوطه مورد توجه قرار گیرد.

کمبود آب مشکل فراگیر در روستاهای آبادان

بخشدار مرکزی آبادان نیز در خصوص این مشکل عنوان می کند: کمبود آب به طور فراگیر در تمام روستاها به چشم می خورد.

محمدصادق جویجری با بیان اینکه در زمان حاضر این کمبود به شکل یک بحران و مشکل اساسی برای روستائیان آبادان تبدیل شده است، افزود: وجود شکستگیهای فراوان در شبکه و خطوط آبرسانی به روستاها سبب بروز مشکلات فراوانی برای روستائیان شده است.

وی از انجام حفاریها توسط برخی دستگاه های حفار به عنوان یکی از دلایل آسیب رساندن به خطوط لوله آب در مسیر روستاها نام برد و اظهار کرد: فرسودگی شبکه آب روستایی و شکستگیهای فراوان در خطوط انتقال بارزترین و عمده ترین دلیل در کمبود و افت فشار آب در روستاها است.

جویجیری تصریح کرد: وجود شکستگیها موجب ورود گل و لای به درون خطوط انتقال آب می شود و به این ترتیب آبی که به دست اهالی روستا می رسد آبی گل آلود و غیر قابل استفاده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر افت فشار آب در برخی از روستاها به گونه ای است که استفاده از دستگاه پمپ آب در خانه ها نیز نمی تواند مشکل کمی آب را جبران کند.

بخشدار مرکزی آبادان با اعلام عدم رضایتمندی روستائیان از وضع موجود، از اداره آبفار خوزستان خواست تا در خصوص ترمیم و تعمیر شبکه انتقال آب روستایی آبادان اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه سریعتر مشکل تامین آب روستاهای این شهرستان کاهش یابد.

آبفار اعتبار ندارد

رئیس اداره آبفار آبادان از فرسودگی شبکه و خطوط آبرسانی به عنوان اصلی ترین مشکل افت و کمبود آب در روستاها نام برد.

محمدعلی غلامعلی پور گفت: این مسئله موجب شده تا اهالی روستا گاها با مشکل کم آبی و افت فشار مواجه ‌شوند.

وی با اشاره به وجود آب در روستاهای آبادان افزود: روستائیان با موضوع بی‌آبی مطلق روبرو نیستند و در برخی از روستاها نیز آب توسط تانکرها آبرسانی می شود و در اختیار اهالی قرار می گیرد.

غلامعلی پور ضمن تاکید بر قدمت بالای 30 سال شبکه های توزیع آب اظهار کرد: شبکه های توزیع آب نیاز به اصلاح و بازسازی آن هم با تامین و تخصیص اعتبارات ویژه دارد.

رئیس اداره آبفار آبادان تصریح کرد: در اختیار نداشتن اعتبارات لازم سبب عدم اجرای عملیات اصلاح شبکه آبرسانی به روستاهای ابادان شده است.

غلامعلی پور یادآور شد: بارها موضوع تامین اعتبار را به مسئولان رده بالا در میان گذاشته ایم و امیدواریم تا با حمایت و تعامل مضاعف مسئولان در رده های بالاتر سازمان، این امر هر چه سریعتر محقق شود و موضوع آبرسانی به روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

موضوع قطعی چند روزه اخیر آب در اروندکنار نیز از دیگر مباحث قابل توجه است که باید از سوی مسئولان ذیربط بیشتر مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

حفاری های بدون هماهنگی

رئیس اداره آب اروندکنار از حفاری بدون هماهنگی به عنوان عامل شکستگی در خط 20 اینچی جی. آر. چی لوله انتقال آب و در نتیجه قطعی آب در اروندکنار نام برد.

سید زمان موسوی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون خط یاد شده حدود هفت بار بر اثر حفاریهای صورت گرفته توسط شرکت های پیمانکار وابسته به برخی از دستگاه های حفار در مسیر آبادان به اروندکنار دچار شکستگی و ایجاد اختلال درانتقال آب آشامیدنی به اروندکنار شده است، گفت: پس از اطلاع از شکسته شدن یکی از لوله های آبرسانی در منطقه شطیط توسط یکی از دستگاه های حفار سریعا یک گروه از واحد عملیات برای مرمت و رفع آسیب به محل اعزام و تا پاسی از شب کار تعمیر خط انتقال آب انجام شد.

وی هزینه مرمت شکستگی خط یاد شده را بیش از 46 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: روزانه بیش از 420 هزار متر مکعب آب از تاسیسات آب جمشید آباد آبادان به تاسیسات «شهید درویشی» در روستای ابوشانک ار توابع شهر اروندکنار پمپاژ می شود.

فرماندار ویژه آبادان نیز با اعلام تفکیک آب شهری و روستایی در اروندکنار و چوئبده گفت: هیچ ظرفیتی از آب روستایی در آب شهری تزریق نمی شود.

بهرام ایلخاص زاده افزود: هم اکنون 3.5 برابر نیاز روستاهای آبادان آب به شبکه روستایی تزریق می شود.

وی به دلایل کاهش فشار و قطع شدن آب در برخی از ساعات شبانه روز در روستاهای آبادان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در برخی از روستاها با وجود اجرای طرح زهکشی و آبیاری نخیلات ، برای آبیاری نخلستانها از آب شرب استفاده می شود.

فرماندار آبادان اظهار کرد: در برخی از روستاها مثل روستای شلاحی بیش از حد متعارف آب در روستاها تزریق شده که عمده آن صرف آبیاری نخیلات می شود.

ایلخاص زاده، جمعیت روستاهای شهرستان آبادان را 56 هزار و 190 نفر اعلام و تصریح کرد: طبق نرم کشوری آب مورد نیاز روستایی شهرستان معادل 11 هزار و 238  متر مکعب است که در زمان حاضر در طول شبانه روز 38 هزار متر مکعب آب شرب بهداشتی (بیش از 3.5 برابر)  به شبکه روستاهای بخش مرکزی و اروندکنار تزریق می شود.

وی با اشاره به اقدامات مثبت دولت نهم و دهم در توسعه شبکه های آب رسانی به روستاهای شهرستان آبادان گفت: در سالجاری 34 میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح شبکه انتقال و تکمیل ایستگاه های پمپاژ آب روستایی آبادان اختصاص یافت که این میزان اعتبار در مقایسه با سال گذشته 200 درصد افزایش را نشان می دهد.

فرماندار آبادان از افتتاح طرح بزرگ آبرسانی غدیر در پنج مهرماه سال 89 توسط رئیس جمهور برای تامین آب شرب شهرستان آبادان اشاره کرد و افزود: دولت نگاه ویژه ای به تامین آب شرب و سایرتسهیلات زندگی برای مردم آبادان دارد.

تذکر به وزیر نیرو در مجلس/ تذکرات راه به جایی نمی برد

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز تاسف و ناخرسندی از وضع آب در روستاها  و شهر مرزی اروندکنار گفت: در این خصوص روز یکشنبه هفته جاری تذکری را در مجلس به وزیر نیرو می نویسم.

جواد سعدون زاده افزود: از استاندار در وهله اول، از مدیرکل آب روستایی در وهله دوم و از مسئولان شهرستان می خواهم که یک اهتمام جدی درخصوص رفع معضل آب به ویژه در بخش روستایی و شهر اروندکنار داشته باشند تا ما شاهد وجود شبکه آبرسانی مطمئن و سالمی در این مناطق باشیم.

وی ضمن ابراز تاسف از بروز چنین مسائلی برای روستائیان آبادان اظهار کرد: جای بسی تامل و تعجب است که به طور مثال وقتی می توان مشکل قطعی آب در شهر اروندکنار را با 20 یا  30 میلیون تومان رفع کرد پس چگونه است که یک شهر مرزی باید مرزداران شریفش یک هفته را بدون آب به سر ببرند این به هیچ وجه قابل قبول نیست.

سعدو زاده تصریح کرد: از وزیر نیرو می خواهیم تا کمک عاجل و سریعی را به بخش آب روستایی آبادان داشته باشند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد تا تذکرات ارائه شده بتواند راهگشای حل مشکلات باشد.

مهر// فرزانه یحیی آبادی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار