اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
تمامی دغدغه دوستداران میراث و مسئولان شهرستان را شفاهی و کتبی دریافت کردم که در زمینه رفع آنها برنامه ریزی و اولویت بندی انجام می دهم.
معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بعد از ظهر پنجشنبه از سازه های آبی شوشتر و آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو دیدن کرد.

زهرا احمدی پور در حاشیه بازدید از آثار تاریخی شوشتر گفت: وقتی اثری به ثبت جهانی برسد سازمان میراث فرهنگی در قبال آن تعهداتی برعهده دارد که بازدید و بررسی مشکلات آن اثر یکی از وظایف مسئولان میراث فرهنگی است.

وی افزود: این بازدید ها در برنامه ریزی و دقت بیشتر در اجرای تعهدات کمک می کند تا تعهدات و تکالیف به نحو بهتری انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سوال که آیا این تعهدات در خصوص آثار ثبت جهانی به خوبی انجام شده یا خیر، پاسخ داد: مباحث و موضوعات مختلفی در زمینه زیست محیطی، حقوقی و اداری دست به دست هم داده که بخشی از این سازه ها دچار مشکلاتی شود.

وی افزود: برخی از مشکلات از قبیل رانش که حادثه طبیعی است را نمی توان به طور کامل جلوگیری کرد اما می توان آن را مدیریت کرد تا به بحران تبدیل نشود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان سخنانش گفت: تمامی دغدغه دوستداران میراث و مسئولان شهرستان را شفاهی و کتبی دریافت کردم که در زمینه رفع آنها برنامه ریزی و اولویت بندی انجام می دهم.

احمدی پور در سفر به شهرستان شوشتر همچنین از خانه تاریخی مستوفی دیدن کرد.

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند و در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

آثار باستانی این سازه های آبی با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسیده اند.
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار