اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۵۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
همدلی: صدای شلیک گلوله دیروز در تهران نه تنها نظرهای ساکنین میدان فلسطین و اطراف آن را به خود جلب کرد، بلکه بسیاری از شهروندانی که این صدا را شنیدند، حتی در حوالی میدان‌های ولیعصر، فاطمی، فردوسی یا خیابان‌‌های کارگر جنوبی و بلوار کشاورز از خانه‌های خود بیرون آمدند و به این صدا واکنش نشان دادند. حدود ساعت پنج بعد از ظهر دیروز صدای رگبار ضدهوایی از مرکز شهر شنیده شد. پس از چند دقیقه معلوم شد یک هلی‌شات دوباره بر فراز منطقه پرواز ممنوع به پرواز درآمده است. 

روز گذشته در مرکز پایتخت دوباره برای لحظاتی صدای شلیک شنید. «ما تقریبا در شعاع 500 متری ماجرا قرار داشیتم. صحنه کاملا شبیه فیلم‌های جنگی شده بود. وقتی هم که ماجرا تمام شد و همه مردمی که جمع شده بودند داشتند درباره این موضوع حرف می‌زدند.» این را یک شاهد عینی از صحنه دیروز روایت می‌کند. «ما حول و حوش کارگر جنوبی بودیم. برعکس آنچه در بعضی کلیپ‌ها مشاهده می‌شد کمتر کسی در حال فیلم‌برداری از صحنه بود. چون تقریبا همه ترسیده بودند و فکر می‌کردند خدای ناکرده جنگ شده است.» 

پس از چند دقیقه معلوم شد صدای شلیک دوباره به خاطر یک هلی‌شات یا به قول برخی از منابع آگاه «کوادکوپتر» بوده که وارد منطقه پرواز ممنوع شد و به این دلیل هدف حمله ضدهوایی‌های مستقر در منطقه درآمد.

در همین حال، یک مقام مسئول از سقوط این پهپاد خبر داد. «علی اصغر ناصربخت» معاون فرماندار تهران گفت: پس از رویت این ریزپرنده، پدافند هوایی بیت و دانشگاه به سمت این شیء شلیک کردند و نهایتا پدافند هوایی دانشگاه این ریزپرنده را ساقط کرد.

وی در ادامه افزود: هنوز معلوم نیست این ریزپرنده متعلق به کدام نهاد و سازمان بود که با پیدا کردن لاشه آن تحقیقات آغاز می‌شود، اکنون تحقیقات در حال انجام شدن است. 

ناصربخت در پاسخ به این پرسش که چند هلی‌شات در حال پرواز بود،گفت: یک هلی‌شات بود که آن هم ساقط شد. ناصربخت اضافه کرده که «هنوز معلوم نیست این ریزپرنده متعلق به کدام نهاد و سازمان بود که با پیدا کردن لاشه آن تحقیقات آغاز می‌شود. اکنون تحقیقات در حال انجام شدن است.» 

اما برعکس آنچه ناصربخت از سقوط این پهپاد می‌گوید، معاون عملیات پدافند خاتم‌الانبیا در رسانه ملی حاضر شد و گفت که پس از خروج این پهپاد از منطقه ممنوعه شلیک به سوی آن متوقف شد.

«امیر الهامی» گفت: این تیراندازی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و به مردم اطمینان خاطر می‌دهم که صدای شنیده شده، صدای هوشیاری و آمادگی و امنیت کامل است. الهامی افزود: یک فروند هلی‌شات بدون سرنشین وارد منطقه پرواز ممنوع شد که پدافند هوایی طبق معمول وظیفه خود را انجام داد و اقدام لازم انجام شد. 

او گفت: بعد از رگبار، این پرنده بلافاصله از محدوده دور شد و چون لازم است امنیت مناطق مسکونی لحاظ شود و با توجه به خروج آن پرنده از منطقه پرواز ممنوع، همکاران من از ادامه تیراندازی دست کشیدند. او با بیان اینکه تیراندازی خاتمه پیدا کرده و مورد نگران کننده‌ای وجود ندارد، گفت: آنچه رویت کردیم تهدید خاصی به حساب نمی‌آمد و آنچه مردم شنیدند اطمینان‌‌خاطر آنها در این مورد است که فرزندانشان در پدافند هوایی کاملا هوشیار هستند. 

از سوی دیگر خبرگزاری ایلنا نیز خبر داده که این هلی‌شات به سمت شرق تهران تغییر مسیر داده و منهدم  نشده است. 

موارد پیشین شلیک به پرنده‌ها در تهران

کمتر از چهار هفته پیش نیز اتفاق مشابهی در مرکز تهران رخ داد که با انهدام یک پرنده به پایان رسید. حوالی ساعت ۱۰صبح روز سوم دی ماه، صدای شلیک در آسمان تهران شنیده شد. این صدا برای شهروندان تهرانی که در برخی محله‌های منطقه 6 تهران حضور داشتند قابل شنیدن بود. گفته می‌شد که یک پرنده هوایی کنترل از راه دور و مخصوص فیلمبرداری (هلی‌شات) که از خیابان کارگر به سمت جنوب تهران در حال پرواز و فیلمبرداری از مناطق ممنوعه بود، از سوی پدافند هوایی مورد هدف قرار گرفته و متلاشی شده است. پس از بررسی‌ها قرارگاه ثارالله گزارش داد پرنده بدون سرنشین که در منطقه پرواز ممنوع میدان انقلاب و بیت رهبری ساقط شد، متعلق به صداوسیما بوده است. کمی پس از آن محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران نیز در این باره گفت: «این هلی‌شات به دنبال تصویربرداری هوایی از محل نماز جمعه تهران بوده، اما به منطقه پرواز ممنوع بی‌توجهی کرده و وارد این منطقه شده است و توسط پدافند هوایی مستقر در محدوده مهندم شده است.» وی تصریح کرد: «تیمی که مسئول پرواز این هلی‌شات بوده است باید به طول و عرض جغرافیایی منطقه و محدوده پرواز ممنوع توجه می‌کرده که در این زمینه دچار سهل‌انگاری شده است.» 

چند سال پیش نیز یک پرنده کوچک بدون سرنشین دانشجویان دانشگاه شریف در حال پرواز آزمایشی در حوالی این محدوده بود، توسط پدافند هوایی  از بین رفت. 

منطقه ممنوعه تهران کجاست؟

در محدوده مرکزی تهران مراکز و ساختمان‌های مهم مربوط به دستگاه‌ها و شخصیت‌های طراز اول نظام با ضریب امنیتی بالا قرار گرفته است که از آن به دقت محافظت می‌شود. بیت رهبر معظم انقلاب، حسینیه امام خمینی(ره) محل برگزاری دیدارها و سخنرانی‌های رهبر انقلاب، ساختمان ریاست جمهوری در محدوده میدان پاستور، ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام معروف به ساختمان قدس (کاخ مرمر سابق) و بخش‌هایی از قوه قضاییه از آن جمله است. بر همین اساس منطقه هوایی فراز این محدوده که خیابان‌های جمهوری اسلامی در جنوب، خیایان کارگر در غرب و منطقه میدان انقلاب و بلوار کشاورز، برخی از اضلاع این منطقه محدوده تهران را تشکیل می‌دهند و حفاظت آسمان این محدوده نیز با دقت صورت می‌پذیرد. این مسئله منحصر به تهران نیست و در پایتخت اکثر کشورها، مناطق حساسی با این قواعد وجود دارد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
comment
0
0
comment واقعا که مایه تاسف هست که این همه شلیک صورت گرفت اما باز هم نتونستن یک کوادکوپتر اسباب بازی رو بزنن. فکرش رو بکنید که اگر یک پهپاد پیشرفته نظامی جاسوسی یا تهاجمی دارای موشک بود چی میشد. این نشانه ضعف پدافندی هست که با توپ های قدیمی و شلیک های پیاپی کاری از پیش نبردن اون هم داخل پایتخت که مهمترین نقطه کشور از لحاظ سیاسی و تجاری و حتی نظامی هست اما نتونستن این پهپاد کوچک رو بزنن و سالم از منطقه خارج شده. در آخر هم که حرف های متناقض مسئولان که بعضی ها میگن زدیم و بعضی ها میگن از منطقه رفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار