اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
باستانشناسان ایرانی در نخستین کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول(گندی شاپور) به یافته های جدیدی دست یافتند.

نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستانشناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شده است.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده تاسیس شد.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: گروه کاوش در این حفاری که به صورت ترانشه صورت گرفته به دیواره سنگی تراش خورده ای منظم دست یافته اند که سنگ هایی به طول تا حدود یک متر نیز در آن دیده می شود.

یعقوب زلقی افزود:این دیواره سنگی از نظر معماری به صورت کاملا منظم تراز شده و دارای درز و بند است که احتمال می رود در ارتباط با سازه های آبی در جندی شاپور در دوران باستان باشد. 

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین از کشف تن بوشه ( لوله های سفالین به هم پیوسته در زیر زمین برای انتقال آب) در ترانشه ( حفاری ) صورت گرفته در عرصه باستانی جندی شاپور خبر داد و گفت: این لوله ها از جنس سفال بوده که به صورت کاملا مهندسی به هم متصل هستند.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه افزود:این لوله های سفالین مربوط به شبکه انتقال آب در جندی شاپور و مربوط به 1800 سال پیش هستند.

وی اظهارکرد: در گمانه های ایجاد شده در تپه و دشت در وسط عرصه جندی شاپور تاکنون انبوهی از سنگ، سفال و آجر کشف شده که حکایت از وجود سازه هایی در این عرصه است.وی با بیان اینکه این کاوش در راستای برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور انجام می شود افزود: هدف از این کاوش دست یابی به اطلاعاتی تازه در رابطه با ساختار دانشگاه و بیمارستان تاریخی گندی شاپور بوده تا بتوان به یافته هایی تازه در این محوطه باستانی دست یافت.

در سال 1961 میلادی 2 باستانشناس آمریکایی در سطح بسیار محدود و در حد چند گمانه در جندی شاپور گمانه زنی کرده و اهمیت این محوطه باستانی را بیان کرده اند. دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد. آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

کنگره بین المللی جندی شاپور بهمن امسال در دزفول برگزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار