اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
رحیم الهایی سحر  

در آموزه های ما مسلمان  و نیز رساله های عملیه مراجع معظم تقلید برای بزرگداشت ویا وداع و تشییع یک متوفی و یا جشن و سرور شلیک با اسلحه نیامده است.گذشته از اینکه در عهد رسول اعظم محمد مصطفی (ص)و ائمه اطهار (ع) سلاح های گرم نبوده است  اما،در ذاکره تاریخ هم  نامی از بکار بردن و یا نشان دادن این نوع سلاح ها  و استفاده در مراسم عزا و جشن نیامده است.

پدیده شوم شلیک با اسلحه های جنگی و  حتی شکاری در شادی ها و سوگواری ها نه در حافظه ها ونه به صورت مکتوب آمده است.گفته شده  این نوع شلیک  ها و آن هم در حد یک تیر در یک منزل متوفی بعلت عدم وجود وسایل ارتباط جمعی و یا مخابراتی اعلام از خبر و وقوع وفات بوده است که بعدها بصورت عادت و یک سنت غلط در آمده است.اکنون ما کاری به صحت و سقم این روایت نداریم ولی همه واقف به این کار غیر منطقی هستیم

نکته دیگر نگهداری این گونه سلاح ها مخصوصا جنگی گذشته از اینکه کاری کاملا غیر قانونی و تبعات جرم نابخشودنی دارد باعث بوجود آمدن مصیبت های بزرگی شده و خانواده های زیادی را داغ دار کرده است.

چه بسا شادی ها را تبدیل به ماتم و غم و اندوه نموده است ویا مراسم عزاداری ها را دوچندان  نموده است. و هرچند گاه شنیده شده که کودکی و یا جوان ویا جوانانی بر اثر تیراندازی  در مراسم فاتحه ویا عروسی به کام مرگ گرفتارشدند وداستان غم انگیزی  را برجای گذاشت ویا اینکه افراد بیمار براثر اینگونه تیراندازی  به ضایعه عصبی و روانی گرفتار می شوند.

شلیک های هوایی در مراسم ها چرا پایانی ندارند؟و تکلیف چیست؟و چگونه خاتمه به خیر شود؟این سوالاتی که مرا مشغول کرده است و ناچار شدم که برای آن راهکارها یی را بیابم.علت هایی که به نظر اینجانب برای تیراندازی در مراسم ها بوجود آمده به این شرح زیر است:

الف) بعضی ها به این واقفند  که تیراندازی برای یک متوفی هیبت و شکوه  وجلال برای میت ایجاد می کند در صورتی این کار کاملا نادرست است .هر انسان عملکردش را دردنیا موجب هیبت و شایستگی می شود

ب)  بعضی ها با تیراندازی تفاخر می کنند و می خواهند فخر فروشی کنند و خیال می کنند آنها خیلی مهم و محترم هستند در صورتی که قرآن پاسخ آنها را گفته و فرموده : ان اکرمکم عندالله اتقاکم

ج) بعضی از تیر اندازی می خواهند  که قدرت خود را نشان دهند که بازهم غلط و مردود است گذشت آن زمانی که اسلحه و تکثر جمعیت باعث برتری است امروزه با وجود قانون و محاکم قضایی و جود نیروهای امنیتی و انتظامی دیگر کسی خود را برتر نمی داند.

و دلایل دیگر.......

اما نگارنده نظراتی را به عنوان پیشنهاد  مطرح می کنم و ابتدا بنده آن را علی رغم میل باطنی ولی بخاطر آسودگی و جلوگیری ازضربات جبران ناپذیر اتخاذ خواهم کرد و از امام جمعه محترم ،صاحبان منابر و نخبگان و فعالان شبکه مجازی می خواهم مرا در این پیشنهاد یاری کرده و خود به شخصها عملی کنند.

۱-  اگر در مراسم فاتحه ای و یا جشنی تیراندازی شد به فاتحه متوفی ولو از نزدیکان و یا دوستان  و همسایگان باشد شرکت نکنند.

۲-اگر در فاتحه ای حضور داشتید و تیراندازی شد بلافاصله مراسم را بدون  تقدیم"جرا" ترک کنید.

۳- معمولا و رسم بین بیوت و قبایل و طوایف هست که برای مخارج  به هم دیگر کمک مالی میشود اگر در فاتحه ای تیراندازی شد این نوع کمک را تحریم کنند.

۴-وعاظ و صاحبان منابر برای فاتحه هایی که در آن تیراندازی میشود بالای منبر نروند و اگر بالای منبر بودند و تیراندازی شد سخنان خود را قطع کرده و از منبر به علامت اعتراض پایین ومحل را ترک کنند.

گرچه این موارد پیشنهادی خیلی سخت هست اما تنها راه حل منطقی برای ترک این عمل نابهنجار است.و بهتر از اینکه یک سلاح بر اثر تیراندازی از دست رها شود و یا روی زمین بیفتد و صحنه ی غم انگیز و ضایعه ای تلخ و غیر جبران رقم بخورد و خانواده و یا خانواده ای را داغدار کند.

اما ممکن است  بعد از اینکه به موارد پیشنهادی اینجانب عمل شود  فرد و یا افرادی بعلت خدای نکرده دشمنی با انجام تیراندازی متعمد قصد ضربه زدن به خانواده متوفی گردند.خانواده میت با معرفی آن در اسرع وقت به نیروهای امنیتی و انتظامی جامعه ای شاداب و با طراوت و  آرامش بسازیم.

ارائه این پیشنهاد سخت گیرانه فقط و فقط برای سلامتی مردم بوده ولاغیر. به نظرم اگر با همایش و سخنرانی ویا تاکید وتصمیم سادات محترم  شیوخ بزرگوار و بزرگان و اهل قلم باشد زمان زیادی را بر می دارد و یا به نتیجه لازم نخواهیم رسید این پیشنهاد یک تصمیم بزرگ اما برای یک صحیح بزرگ است

در پایان نظر کلیه خوانند گان برای نگارنده محترم و قابل بررسی است.

 

برچسب ها: رحیم الهایی سحر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار