اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۸۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
چرا ارزش افزوده ی کارون سه در این دوازده سال به شهرستان ایذه پرداخت نشده است ؟
شوشان/ فرشاد داودی

شهرداری ها و دهیاری های شهرستان ایذه از جمله ضعیف ترین و بی پول ترین شهرداری ها و دهیاری های کشور می باشند متاسفانه گرد محرومیت به جای پاک شدن بر چهره ی خسته ی این شهرستان هر روزه شدید تر می شود .

وقتی قانون در کشور ما در یک جا اجرا می شود و در جای دیگری اجرا نمی شود ، وقتی مردم یکجای کشور خونشان رنگین تر و مردم جای دیگر خونشان سیاه است ، وقتی همین مردم خون سیاه که از همنشینی با نفت قلبهای مهربانشان ، مایع سیاه رنگی به نام نفت در رگها تلمبه میکند، سرمایه شان به جیب از ما بهتران می رود و یا برای رفاه حال همان شهروندان خون رنگین، در جاهای دیگر  هزینه می شود چرا باید شک نکنیم که دولت ها شهروندان خوزستانی را رها و یا به حال خود واگذاشته اند.

متاسفانه هر چه بر سر زده ایم برای آب و نان و نفت و آلودگی و ریزگردها هیچ نتیجه ای هم حاصل نشد ولی چندصد کیلومتر آنطرفتر شهرهای آبادی وجود دارد که زندگی در آنجا برای هر خوزستانی آرزو شده است.

سد و نیروگاه کارن سه در اواخر دولت اصلاحات به بهره برداری رسید تاکنون حدود دوازده سال از این بهره برداری گذشته است و طبق قانون جمهوری اسلامی و مصوبه ی مجلس هر ساله باید ارزش افزوده ی این سد و نیروگاه به اداره ی امور مالیاتی شهرستان ایذه پرداخت میشد ولی متاسفانه تا به امروز حتی یک ریال از این ارزش افزوده به شهرستان ایذه نرسید و متاسفانه در جاهای دیگر هزینه می شود.

چرا وقتی شهرداری شاهین شهر از قبل عوارضات و ارزش افزوده ی پالایشگاه اصفهان سالانه ده ها میلیارد تومان درامد دارد و از این درامد برای زیباسازی شهر و ارائه ی خدمات بهتر به شهروندان بهره می برد و به عنوان دومین شهر پردرامد کشور به نسبت جمعیت و وسعت شناخته میشود ، شهرداری های ایذه و دهدز که مردم مناطقشان به خاطر احداث دو سد و نیروگاه کارون سه و چهار رنج ها و خسارات فراوانی متحمل شده اند باید برای حقوق عقب افتاده ی کارگران خود به هر دری بزنند و کیسه ی گدایی و چه کنم دست بگیرند؟

چرا ارزش افزوده ی کارون سه در این دوازده سال به شهرستان ایذه پرداخت نشده است ؟ طبق قانون ارزش افزوده نه درصد فروش است که مصرف کننده باید به تولید کننده بپردازد و تولید کننده نیز این نه درصد را تمام و کمال به امور مالیاتی شهرستانی بپردازد که آن تولید کننده یا سازمان و غیره در جغرافیای آن قرار دارند و در ادامه نیز امور مالیاتی شهرستان نیز مبلغ مذکور را طبق قانون بین شهرداری ها و دهیاری های همان شهرستان پرداخت کند ولی آیا مدیران کارون سه تا کنون اقدامی برای این مهم انجام داده اند یا مسئولین شهرستانی و استانی ما و یا نمایندگان ما تا کنون نسبت به این بی عدالتی اعتراضی کرده اند؟

همگان می دانیم سد  و نیروگاه کارون سه یکی از بزرگترین نیروگاه های خاور میانه است و درامد بالایی نیز دارد که حتی تاثیر بسیار زیادی در صادرات برق ایران به همسایگان شمالی دارد. بنا بر اخبار موثق از شهرستان ایذه میانگین تولید سالانه ی برق نیروگاه کارون سه حدود 4 میلیون 500 هزارمگاوات است حال میزان برق مصرفی کل شهرستان ایذه در سال حدود 850 هزار مگاوات است ولی مصرفی برق این شهرستان در حال حاضر 600 هزار مگاوات است و 250 هزار مگاوات برق از ایذه دریغ می شود که نتیجه ی آن نیز همین قطعی های مکرر برق و مشکلاتی ست که هم شهروندان و هم صنعتگران شهرستان با آن مواجه هستند. از آن طرف حدود 25 درصد طرح 550 هزار هکتاری خوزستان از آب کارون تامین میشود در صورتی که در شهرستان ایذه کارون در بیخ گوش شهروندان است و استفاده ای نمی برند در حقیقت مردمان این سامان نه از اب کارون خیری دیده اند و نه از برقش و بالاعکس خسارات فراوانی نیز گریبان گیر این منطقه ی محروم گردید .

حال تولید سالانه ی برق این نیروگاه را که میانگین 4 میلیون و 500 هزار مگاوات است را در عدد  (حدود 50 هزار تومان برای هر مگاوات ) ضرب کنیم درامد بهره بردار مشخش میشود یعنی معادل 225 میلیارد تومان در سال و حالا اگر رقم فروش را در 9 درصد (درصد ارزش افزوده )  ضرب کنیم مبلغی را که بهره بردار کارون 3 باید به شهرستان ایذه بپردازد مشخص می شود و آن هم مبلغی معادل  20 میلیارد تومان تومان  در سال می باشد از آن طرف طبق اطلاعات بدست آمده و به گفته طرف تولید کننده سالانه حدود 5/1 میلیون مگاوات برق تولید میشود که ارزش افزوده آن نیز مبلغ  نزدیک به هفت میلیارد تومان در سال است  لذا هر کدام از این ارقام صحیح باشد ارزش افزوده اش می تواند بارهای زیادی را بر دوش شهرستان بردارد و باعث می شود اندکی از خسارتهای فراوانی که به روح و جسم و مال و اموال و طبیعت و محیط زیست مردم شهرستان ایذه وارد جبران شود.

 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
comment
0
0
comment وقتی نمآیندگان اصفهان فعالانه پیگیری جدی وصول حقوق قانونی مردم خود هستند وتا آن را بدست نیاوردند دست بردار نیستند ولی نمایندگان خوزستان کوچکترین قدمی بر نمی دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار