اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
رئیس مرکز بهداشت خوزستان: تعداد مبتلایان به ایدز در خوزستان سه برابر آمار شناسایی شده است
دو هزار و 800 نفر در خوزستان مبتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) شناسایی شده اند که به نظر می رسد تعداد واقعی سه برابر باشد.
 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: 2 هزار و 800 نفر در خوزستان مبتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) شناسایی شده اند که به نظر می رسد تعداد واقعی سه برابر باشد.

دکتر شکراله سلمان زاده شنبه در حاشیه نشست منطقه ای هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران در سرسرای اداری هتل پارس اهواز افزود: تعداد زیادی از افراد مبتلا، شناسایی نشده اند یعنی از بیماری خود اطلاعی ندارند و یا مراجعه نکرده اند. وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز موارد تجمعی شناسایی ایدز 2 هزار و 400 نفر است که تاکنون 662 نفرفوت کرده اند.

سلمان زاده افزود:پارسال، 60 درصد راه انتقال ویروس اچ آی وی از راه اعتیاد تزریقی و 39 درصد تماس جنسی اعلام شده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: مهمترین اقدام برای کنترل ایدز، شناسایی افراد مبتلا و درمان آنهاست و افراد دارای رفتار پرخطر می توانند آزمایش رایگان در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در خوزستان انجام دهند.

وی اظهار کرد: آموزش های لازم به افراد در معرض خطر در دانشگاه ها و مدارس ارائه می شود و امید است با عملیاتی شدن چهارمین برنامه کنترل ایدز، شناسایی افراد پرخطر و پیشگیری از تعداد موارد جدید با سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: متعهد هستیم تا سال 2020 همگام با سایر کشورها به 90 درصد در شناسایی، زیردرمان گرفتن، و پایین آمدن بار ویروسی این افراد تا حدی که خطری برای جامعه نداشته باشند دست یابیم.

وی درخصوص چالش های این بیماری گفت:افزایش موارد ابتلای زنان، انتقال ازطریق تماس جنسی محافظت نشده، ابتلای جوانان، پوشش پایین بیماریابی در حد 30 درصد، پوشش پایین درمان 15 تا درصد، گسترش استفاده ازمواد محرک و شیوع رفتارهای پرخطر در آرایشگاه ها و ورزشگاه ها و نبود آموزش در جمعیت های پرخطر از جمله چالش ها در خوزستان مانند دیگر نقاط کشور است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری و کنترل این بیماری اظهار کرد: ساماندهی مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و راه اندازی آن در تمام بیمارستان های تابعه دانشگاه، آغاز بیماریابی فعال، راه اندازی مرکز کاهش آسیب زنان در اهواز،واحد ویژه دندانپزشکی و مامایی در مرکز مشاوره از جمله این اقدامات است. 

سلمان زاده در خصوص اهداف چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز بیان کرد:این یک برنامه جامع و آموزشی است که سازمان های متولی در آموزش، اطلاع رسانی، حمایتی، پیشگیری، درمان و شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی فعال شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهوازاضافه کرد: هدف نهایی از اجرای این برنامه این است که موارد اچ آی وی در کشور کاهش یابد و در مرگ و میر، موارد جدید و انگ اجتماعی ناشی از این بیماری به صفر برسیم.

وی گفت: این برنامه توسط وزارت کشور و وزارت بهداشت و همه نهادها و سازمان های مرتبط با اچ آی وی نوشته، و به امضای رییس جمهوری رسیده وبرای اجرا ابلاغ شده است.  سلمان زاده اظهار کرد: برای اجرایی شدن این برنامه، هماهنگی و همکاری بین بخشی بین وزارت بهداشت و سایر ارگان ها و سازمان ها لازم است.

وی اضافه کرد: هدف از نشست هماهنگی، هماهنگی بین بخش های مختلف برای اجرای برنامه و مشخص شدن سهم هر یک از سازمان ها است. وی ادامه داد: کنترل اچ آی وی از عهده وزارت بهداشت به تنهایی خارج است و نیاز به همکاری بین بخشی گسترده دارد. 

مدیر کل اجتماعی استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: در دو سه سال اخیر با توجه به رویکرد وزارت کشور و اهتمام مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در تلاش هستیم بتوانیم با برنامه جامع به مقابله با آسیب های اجتماعی برویم.

مهرداد شریف مخمل زاده ادامه داد: باید با تجزیه و تحلیل آسیب ها و عوامل آن، استفاده از سازو کارهای جدید و تکیه بر مشارکت های اجتماعی با آسیب های اجتماعی مقابله کنیم.

وی افزود: وزارت بهداشت نسبت به برخی از وزارتخانه ها در این امر پیشرو بوده و تشکیل معاونت مشارکت های اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی، گام موثری در جهت ایجاد انسجام لازم برای جذب مشارکت های اجتماعی و شناسنامه دار است.

مخمل زاده ادامه داد: تا زمانی که این مشارکت ها شناسنامه دار نشود و به صورت تیم های حرفه ای ورود نکنند دولت به تنهایی نمی تواند در این برنامه موفق باشد.

نشست منطقه ای هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران از دوم بهمن آغاز شده و تا چهارم بهمن ماه در اهواز ادامه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار