اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
بیژن خیری 

طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفا تزئینی نیست، بلکه روشی درجهت پاسخ به جست و جوی ما برای روش پیشرفته تامین امنیت و آسودگی بهتر ومحیط می باشد. امروزه نور پردازی تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهراست و نبود نورو وجود تاریکی شب عوارضی همچون افزایش حوادث، تصادفات، جرایم و بزه کاری و کاهش امنیت اجتماعی را سبب می شود.

امروزه زندگی شهری سبب گشته دامنه فعالیت شهروندان تا پاسی ازشب ادامه یابدو بدین ترتیب حیات شبانه تبدیل به قسمتی از زندگی شهری شده است. بنابراین جهت ایجاد بستر مناسب و امن زندگی شبانه شهری و ارتقا کیفیت بصری، طراحی نورپردازی موردتوجه طراحان قرار می گیرد. 

عواملی که امنیت شهری را ازبین می برند و موجب تهدید یا کاهش امنیت شهرهای بزرگ می شوند بسیارند و برخی از فضاهای شهری یکی ازعوامل اصلی تهدید کننده امنیت شهرها هستند، این فضاها معمولا ازدید محفوظ هستند به همین خاطر فضاهای دنج مطمئنی برای فعالیت های غیر مجاز و ناهنجار محسوب می شوند.

زیرپله های شهری، زیرگذرها، پل های هوایی، زمین های، فرورفته و گودهاو...مواردی از فضاهای بدون دفاع درشهرها هستند و اینجاست که اهمیت وجود روشنایی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تامین امنیت محیط، شهری مطرح می گردد. علاوه براین نورپردازی می تواند نمایانگرهویت فرهنگ و زیبایی های یک شهر باشند.

در طراحی مناظرشهری، نگاهی تک بعدی  به فضای سبز و یا سایر عوامل شهری،  نگاهی غلط و بی جوابی خواهد بود. در واقع برای ارتقا کیفیت یک منظر شهری باید کلیه عوامل موثر در آن را مورد بررسی قرارداد. نور یکی از این نشانه هاست؛ نور شکل می دهد و شکل می گیرد. روح مکان را بوجود می آورد و آن گاه که عناصر آن بوجود آمدند از آن ها جلوه می گیرد و در زمان تغییر می یابد بدون آن که ساختار را تغییر دهد.

پیشنهاداتی جهت نورپردازی فضاهای عمومی رایج ، مجموعه ورودی ها، مسیرهای چند منظوره، فضاهای سبز، آلاچیق و سایبان ها، پارکینگ ها، تابلوها و عناصرنشانه.

متاسفانه در شهر اهواز نور در هیچ نقطه ای به اندازه کافی نیست. خیابان ها، فضاهای سبز و...هیچ کدام از این قاعده مستثنی نیستندو درصورتی که این مهم اتفاق بیفتدبدون شک باعث امنیت، زیبایی و رفاه همشهریان خواهد شد.
برچسب ها: بیژن خیری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار