اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
جمال محمدیان
 دبیر و کارشناس ارشد مهندسی شیمی ، شهرستان آبادان 

چند وقتی است که دوباره پیام های تبریک  بسیار زیاد شده اند ، تقریبا روزی نیست که شما گوشی موبایل خود را باز نکنید و پیامی های این چنینی را نبینید. با نگاهی به تقویم می بینیم همه این محبت ها به خاطر انتخاباتی است که پیش رو داریم . 
قرار گرفتن در کانون قدرت و ثروت بواسطه پیروزی در انتخابات درهر دوره عده زیادی را به این صرافت می اندازد که شانس خود را در این کارزار سیاسی امتحان کنند. گاهی هم موفقیت برای عده ای چنان حیاتی می شود که برای اطمینان از پیروزی به فکر مهره های جانشین و پوششی برای خود هستند، البته از حق نمی توان گذشت که تعداد بالایی از نامزدها از روی احساس تکلیف و با شوق خدمت پا به عرصه می گذارند. اینکه این شیفتگان خدمت یا این تشنگان قدرت چقدر به فکر خدمت هستند امری است که بعد از اتتخاب شدن مشخص می شود. 
انتخابات پدیده ای است که زاییده دموکراسی مدرن است و هدف آن کمک به ایجاد حکومت مردم برمردم است بنابراین فی نفسه یک پدیده مطلوب است، همچنین انتخابات باعث ایجاد شور و نشاط اجتماعی در مردم  می شود که نکته مثبتی است.
اما نکته منفی در انتخابات موج ناامیدی ایجاد شده توسط آن است، در هر دوره مردم به دلیل های گوناگون پا به این عرصه انتخاب می گذارند اما هنگامی که آرزو های خود را برباد رفته و آهنگ تغییر را در شهرخود پایین می بینند ناامیدی آنها را فرا می گیرد. 
وجود عده ای دائم الکاندید یا عده ای با ثروت های کلان در عرصه انتخابات که البته هم هیچ دلیل متقنی علیه آنها وجود ندارد و همیشه به لطایف الحیلی موفقیت را از آن خود می کنند باعث شده تا مردم گاهی به انتخابات بدبین شوند و این موج نارضایتی و بدبینی باعث کاهش آمار مشارکت جامعه مدنی می شود. این کاهش آمار مشارکت بویژه در شهر های کوچک باعث تولد پدیده هایی مانند خرید رای می شود، به طوری که برخی کاندیدا ها با علم بر این موضوع که در مناطق برخوردار میزان مشارکت کمتر است موضوع تمام هدف و توان خود را بر خرید رای در مناطق محروم می گذارند تا موفقیت خود را تضمین کنند.
متاسفانه امروزه درصد قابل توجهی از مردم به کاندیدا ها به چشم افراد دروغگو می نگرند که سخنان آنان فقط در جهت جلب رای است و بنابراین در انتخابات شرکت نمی کنند و مسولین همیشه فقط آمار بالای مشارکت کنندگان را گزارش می کنند و کمترکسی به این افرادی که شرکت نمی کنند و آسیب شناسی این موضوع توجه کرده است و این کم توجهی امرمطلوبی نیست. شاید یکی از علت های این امر وجود همین افراد نامطلوب از نظر مشارکت کنندگان در عرصه انتخابات است، افرادی که به نام خدمت اما فقط برای کسب ثروت و قدرت می آیند و  انتخابات را وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود می دانند. 
این معضلی است که باید نهادهای قانون گذاری و حاکمیتی مانند مجلس، شورای نگهبان و وزارت کشور در پی حل آن باشند و تعلل در حل  آن می تواند آثار زیانباری برای نظام مقدس اسلامی داشته باشد، شاید یکی از راه های حل این مشکل برگزاری همایش های تخصصی آسیب شناسی انتخابات بر جامعه است، ایجاد تریبون های جدید، همچنین حمایت و تسهیل در تشکیل NGO ها و دعوت از افراد خوشنام جامعه در قالب قانون نیز می تواند راهگشایی برای حل این مشکل باشد.


برچسب ها: جمال محمدیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار