اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
دکتر مریم حدادزاده
عضو هیئت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
 
آلودگی هوا به وجود مقادیر زیاد گازها، ریزگردها و غبارها که موجب آسیب رساندن به موجودات زنده و به محیط شود گفته می شود. منشاء آلودگی هوا عمدتا" اگزوز خودروها، مواد شیمیایی متصاعد شده و دود کارخانه ها است. آلودگی هوا  علت محیطی عمده ای است که سلامت کودکان را تهدید می کند و عامل خطر بیماریهای حاد و مزمن تنفسی است.

 بر اساس آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی در اواخر سال 2016 میلادی 92 درصد مردم جهان در مناطقی زندگی می کنند که کیفیت هوای آنها خارج از محدوده های مجاز این سازمان است. سالانه سه میلیون نفر بدلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا  جان خود را از دست میدهند و 90 درصد این مرگ و میرها در کشورهایی رخ میدهد که از شرایط اقتصادی نامطلوب تری برخوردار هستند. بیماریهای عمده ناشی از آلودگی هوا شامل بیماریهای قبلی عروقی، سکته، بیماری های مزمن انسدادی راه های هوایی و سرطان ریه است و از طرفی اکثر بیماریهای مزمن تنفسی بویژه آسم در اثر آلودگی تشدید می شوند.

در سالهای اخیر شهرهای متعددی از کشور ما بالاخص در نواحی جنوبی کشور از جمله در استان خوزستان با پدیده گرد و خاک مواجه شده اند. همچنین استان خوزستان در چند سال اخیر شاهد اپیدمی هایی از مراجعات بیماران به بخش فوریتهای بیمارستانی بلاخص در فصل پاییز شده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته اکثر این بیماران، مبتلا به افزایش حساسیت راه های هوایی هستند که یکی از عوامل عمده تشدید آن، آلودگی هوا است. از طرفی بر اساس گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست از سطح آلاینده های موجود در هوا در شهر اهواز، در روزهای متعددی غلظت ریزگردها به چندین برابر حد مجاز می رسد.

مطالعات متعددی نشان می دهد که مواجهه طولانی مدت با ریزگردها منجر به آسیب سلامت انسانها می شود. سیستم تنفسی به دلیل مواجهه مستقیم با این ذرات، استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماریهای ناشی از ریزگردها دارد و شواهد فوق نشان میدهد که کاهش مواجهه ساکنین استان خوزستان به منظور پیش گیری از بروز و تشدید بیماریهای تنفسی نیاز به تلاشی مضاعف دارد.

 



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار