شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱

فيلم مستند «احمد، هما و جمیله» ساخته محمود رحماني، فيلم‌ساز خوزستاني، در بخش وي‍ژه فیلم‌های مستند تجسمی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر حضور دارد.

53 فیلم منتخب این جشنواره در سه بخش مسابقه، ویژه و جنبی در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران روی پرده می‌روند.

هیات انتخاب بخش فیلم‌های مستند تجسمی متشکل از رضا پورحسین (مدیر شبکه مستند سیما)، پریوش نظریه (بازیگر)، منوچهر شاهسواری (تهیه‌کننده سینما)، کوروش پارسانژاد (گرافیست) و مهرداد زاهدیان (مستندساز) از میان 126 فیلم رسیده به دبیرخانه این رویداد هنری 17 مستند را برای حضور در بخش مسابقه و 13 فیلم را نیز برای بخش جنبی انتخاب کرده‌اند.

هیات انتخاب این دوره از فیلم‌های مستند تجسمی برخی از آثاری که در قالب مستند ـ پرتره هنرمندان تجسمی ساخته شده‌اند را برای بخش ویژه انتخاب کردند که در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران روی پرده می‌روند.

فيلم مستند «احمد، هما و جمیله» به نويسندگي و کارگرداني محمود رحماني و به سفارش فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران زندگي احمد اسفندياري (نقاش ايراني) را به تصوير مي‌كشد. احمد اسفندياري هنرمند ايراني كه نامش در فرهنگ لاروس (دانشنامه بزرگ فرانسه) به چاپ رسيده از پيشگامان هنر مدرن ايران است.

او هم‌اكنون 91 سال سن دارد و آثار اين هنرمند در اكثر نقاط جهان در موزه‌هاي متفاوت نگه‌داري مي‌شوند. وي از نخستين هنرجويان دانشكده هنرهاي زيبايي تهران بود كه بعد از اتمام اين دوره به همراه سهراب سپهري به دعوت فرانسوي‌ها براي آشنايي با هنر غرب به پاريس رفت.

احمد اسفندياري زير نظر استاداني چون موسيو گدار دوره‌هاي آموزشي خود را گذراند و به خاطر علاقه به هنر و هنر ايراني به كشور باز‌گشت و مكتب آبستره را در ايران پايه‌گذاري کرد.

فريد دغاغله (تدوين‌گر و صداگذار)، ابراهيم حاجتي (آهنگ‌ساز)، رضا عبيات (تصويربردار)، هدايت موسوي‌رحيمي (طراحي و گرافيك تيتراژ)، فرزاد جعفري (مدير توليد)، سيدامين سپهريان (دستيار كارگردان)، فرزاد كيان‌منش (برنامه‌ريز) و مهناز چترپيروز با محمود رحماني در ساخت اين فيلم كوتاه همكاري دارند.

محمود رحماني عضو انجمن فيلم‌سازان سينماي ايران است كه فيلم‌هايي همچون "نفت سفيد"، "مدار صفر درجه"، "ملف گند" و "مادرم بلوط" را در كارنامه خود دارد و با آن‌ها در جشنواره‌هاي بين‌المللي داخلي و خارجي بسياري حضور داشته و موفق به كسب افتخار شده است.

دومین دوره فیلم‌های مستند تجسمی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیری علی‌رضا قاسم‌خان از پنجم تا 10 اسفند 91 در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار