شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۲۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
با هدف ترسیم نقشه راه در حوزه های فرهنگی ، هنری و اجتماعی برگزار شد:
شوشان: معاهده تاریخی بارده با تاکید بر اخلاق مداری و برادری در هفت بند و راهبردنامه پژوهشکده قوم بختیاری شامل سه بند است، این دو مصوبه خروجی کنگره پژوهندگان تاریخ و فرهنگ بختیاری می باشد.

شوشان/ پدرام طاهری:طی فراخوانی از سوی پژوهشکده قوم بختیاری نخستين گردهمايي پژوهندگان تاريخ و فرهنگ بختياري با عنوان کنگره بارده در قلعه تاریخی داراب خان چهارلنگ برگزارشد و دو مصوبه معاهده بارده و راهبردنامه پژوهشکده قوم بختیاری در این کنگره تصویب شد.

آذر ماه 95 جمع زیادی از فرهیختگان عرصه پژوهش تاریخ و فرهنگ، فعالان فرهنگی و اجتماعی و بزرگان قوم بختیاری در دو قلعه تاریخی داراب خان و محمد حسن خان چهارلنگ واقع در روستای بارده شهرستان بن گرد هم آمدند تا یک نقشه راه برای افق آینده فعالیت های پژوهشی جامعه قلم و اندیشه قوم بختیاری ترسیم کنند. 

اعضای پژوهشکده قوم بختیاری طی یک سال از فرایند شکل گیری این نهاد علمی در راستای دیدار چهره به چهره نخبگان، نخستین هم اندیشی بزرگ اندیشمندان بختیاری را در قلعه تاریخی داراب خان چهارلنگ برپا کردند. 

میزبانی کنگره ی تاریخی  بارده را دکتر محمود خان کرمپور یکی از شخصیت های پژوهشی و از نسل خانزادگان قوم بختیاری بر عهده داشت، کنگره با شکوه در مکان با شکوه واقع در قلعه تاریخی بارده که یادآور رویدادها و نسل حماسی تفنگچی های ایل محمود صالح چهارلنگ و قهرمانی همچون شهید شیر علی مردان خان مردانی بود، امروز در پیوند با شکوه قلم و اندیشه با حماسه و برنو جمعیتی بیش از دویست نفر از پژوهشکران تاریخ، فرهنگ، هنر، فعالان و تشکل های فرهنگی در سایه مهمان نوازی بزرگ زادگان نسل خاندان های ریشه دار بختیاری تلاش کردند با تکیه بر مفاهیم همیاری و همدلی یک راهبرد کاربردی را برای اهداف متعالی و فعالیت های علمی پژوهندگان قوم بختیاری مصوب کنند. 


محمود خان کرمپور : پیشینه بختیاری ها در ادوار تاریخ پاسداری از خاک مقدس ایران است

دکتر محمود خان کرمپور بعنوان سخنران آغازین این برنامه حضور پژوهشگران و فعالان فرهنگی بختیاری را درهم اندیشی بزرگ بارده خوشامد گفت و یادآور شد: همزمانی میلاد پیامبر صلح و دوستی حضرت محمد (ص) و تولد امام جعفر صادق (ص) موسس مذهب شیعه جعفری با برگزاری نخستین کنگره جامعه ی قلم و اندیشه بختیاری حکمت و موهبت الهی است و بر کسی پوشیده نیست که بختیاری تنها قوم یک دست شیعه جعفری ایران زمین محسوب می شود و مصادیق وفاداری و باورهای عمیق آنها به مذهب شیعه در طول تاریخ شیعه واضح است آنجا که در سال 34 هجری بختیاری ها از ایذه نامه ای می نویسند به عثمان خلیفه وقت و در آن نامه عنوان می کنند طرفداران امام علی (ع) مورد آزار اذیت قرار می گیرند، و از عثمان درخواست می کنند حاکم ایذه را عوض کند.

مسیر حرکت امام رضا (ع) به سوی خراسان دقیقا از سرزمین بختیاری و از مسیر دزفول، شوشتر، مسجدسلیمان، اندیکا صورت گرفته است از مصادیق دیگر اعتقادات و باور عمیق بختیاری ها به امامان شیعه این است که حدود یکصد و ده نام مرکب علی در فرهنگ نام های بختیاری موجود است که می توان به نام های ترکیبی علیداد، کلبعلی، علی محمد، علی یار، علی باز، علی ناز، اشاره کرد.

 وی در ادامه تاکید کرد: پیشینه و افتخار ما در همه ادوار پاسداری از خاک مقدس ایران زمین بود، از حماسه بزرگ آریوبرزن تا حماسه قیام بختیاری و انقلاب مشروطه که نهال جنبش آزادی خواهی ایران با خون شهدای بختیاری آبیاری شد همچنین در جنگ تحمیلی نخستین جوانان هشت سال دفاع مقدس بختیاری بودند و در دفاع از حریم و تربت پاک ائمه اطهار شهدای حرم از تبار بختیاری هستند در یک کلام قوم بختیاری مدافع خاک ایران تعبیر می شود من بختیاری به  همان قدر خودم را یک ایرانی می دانم و از کنار رود ارس تا هامون تا کارون و هر نقطه از خاک ایران را سرای خودم می دانم و از همین جا اعلام می کنیم تا بختیاری است نه داعش، نه القاعده، نه طالبان و نه هیچ فرقه انحرافی نخواهند توانست به خاک ایران چشم طمع داشته باشد

وی در ادامه اظهار کرد: انگیزه و خواست ما از این گردهمایی اتحاد و گئوگری است. ما قومی هستیم که تاریخ داریم، گذشته پرافتخار داریم و باید این تاریخ را حفظ کنیم، باید زبان، ادبیات، موسیقی، میراث فکری، معنوی خودمان را پاسداری کنیم.


لهراسب قلی پور : پژوهشکده بختیاری یک سازمان دهی برای شناسایی نیازهای پژوهشی است

 در ادامه برنامه سر دبیر هفته نامه زاگرس ایران در سخنانی خطاب به فعالان فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: درود بر شما که امروز گرد هم آمده اید تا کاری کنید کارستان، اینجا بارده کاخ قلعه داراب خان چهارلنگ بختیاری است، یاد قشنگ و زیبای بی عروس، سردار اسعد و بی مریم که در گوشه گوشه ی این کاخ قلعه بزرگی و نجیب زادگی شما وشناسنامه ما را نشان می دهد شما برادران و خواهران (خدا خو کرده) در یک دوره ای که از هر جا شورش گری نابودی هویت برایتان آشکار است جمع شده ایم که به یاری پروردگار آنچه را که همه شما و دانشمندان ایلمان بدان نیاز دارند و در جست و جوی آن هستند پیگیری کنیم و بنای یک یادگاری را در این روز آفتابی در بیست و هفتم آذر ماه خورشیدی ماندگارش نماییم. لهراسب قلی پور افزود: گفته بودی که نشانه از چه داری؟

گفتم ستاره،آفتاب بختیاری نشان شما از آفتاب است،  نه نشان آستاره  و آفتاب بلکه خود آفتاب هستید، این اظهارات را از خودشیفتگی خودمان نمی گویم بلکه از نشانه هایی که بر جا گذاشته ایم می گویم، از روزهای تنگی که ایران در جوشش خونش شما را فریاد می زد و شما در خون تان ایران جوشش می زد از این نشانه است که می گویم شما از نسل آفتاب و آستاره هستید.

وی در ادامه با اشاره به فرایند شکل گیری پژوهشکده قوم بختیاری عنوان کرد: خویش کاری و ماموریت من این است که بیان کنم چرا ضرورت دارد سازوکاری بنام پژوهشکده داشته باشیم؟ ولی پیش از آن لازم است که تاریخچه ای را اشاره کنم، گمان می کنم همه شما از حزب ستاره (آستاره) با خبر هستید، از خان بابا خان دانشمند باهوش که در آن دوره ضرورت این کار را تشخیص داد انسان هایی که در بطن و پیرامون و ماجرای عشایر بودند و سردار آزادی خواهی که برگ زرینی از تاریخ را بنام مبارزه با استبداد ثبت کرده اند در گنجینه های اسناد نهاده چهره هایی همچون سرداراسعد، علی مردان خان که  این مردان چگونگی همدلی و گردهمایی مانند امروز ما در اندیشه آنها وجود داشت، تاریخچه این آرمان کوتاه نیست، پیش تر عنوان آن پژوهشکده نبود تا اینکه جمعی از برادران از حمله جناب دکتر حسن دهقانی شوینی سازوکاری تحت عنوان پژوهشکده راه اندازی کرد.

 عکس های زیبا و تاریخی که در گنجینه ها بود و کم از آنها خبرداشتیم و مطالب قشنگ را به دست ما رساند و تا اینکه حدود چهار سال پیش جناب دکتر یحیا حسن پور بختیاری در جلسه ای عنوان کردند تشکیل این پژوهشکده چه زیر ساخت هایی نیاز دارد؟ و ما در پاسخ گفتیم: یک پیاه خوو و یک شاه زن کارآمد و چند جوان پر انرژی و خوب و مقداری پول می خواهد ایشان وارد کار شدند و در خواست پژوهشکده مطرح شد. 

این روزنامه نگار ادامه داد: در تهران گفتند ما در مسیر مرکز زدایی حرکت می کنیم بنابراین فعالیت های پژوهشکده را در یکی از استان های بختیاری نشین پایه گذاری کنید برای اهواز، اصفهان درخواست کردیم ولی بخت در آن زمان با ما یاری نکرد و قبول نکردند، در استان چهارمحال بختیاری در شورای فرهنگی عمومی که متشکل از حضور امام جمعه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار است مطرح کردیم و خیلی انتظار کشیدیم تا نامه تأیید را دریافت کنیم، دو سال بعد به دکتر بختیاری خبر دادیم الان شرایط برای تشکیل پژوهشکده مهیا است ولی آن زمان هم تحقق نیافت تا اینکه در فضای مجازی فرزندان پسر و دختر هوشمند بختیاری که خرد و دانایی پشتوانه آنها محسوب می شود و نام بختیاری زینت زبان آنها است.

 تشکیل پژوهشکده کلید خورد پس از طی شدن روند کار در فضای مجازی اعضا گفتند تا چه مدت در محدوده فضای مجازی حرکت کنیم و بهتر است بستری فراهم شود تا این اندیشه و ساختار پژوهشکده در فضای حقیقی رونمایی شود، بنابراین برادران تصمیم گرفتند امروز آن برگ زرینی که مدت ها به دنبال تشکیل آن بودند را به ثبت برسانند.

لهراسب قلی پور درباره فلسفه و اهداف پژوهشکده قوم بختیاری توضیح داد: پژوهشکده یک سازوکار و سازماندهی برای شناسایی نیازهای پژوهشی ما است، پشتیبانی و هماهنگی کردن برای آنهایی که هوش و دانش و عشق به پژوهش دارند، سنجش نیازها و درخواست هایمان است، جست و جوی سرمنشاء و پیشینه و اولویت های پژوهش است، پژوهش هوشمندان و علاقه مندان پژوهش، فراخوان دادن و استقبال از فعالیت پژوهشی برادران و خواهران دانشجو در دانشگاه حتی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، همیاری و حمایت از همکاری با هر پژوهشگر و قدم به قدم حرکت کردن با آنها، گردآوری دستاوردها و تلاش ها و دریافت و پرداخت کمک مالی و پشتیبانی علمی و معنوی از کلانتران و سرداران و کسانی که خواستارند مانند آفتاب، بختیاری نامش بلند شود.

 اما تا کنون بستری را فراهم ندیده بودند که در یک چار چوب و ساختار مشخص تعدادی از دانشمندان همتبارشان گردهم جمع آمده اند تا به آنها کمک مالی کنند و قابلیت های خود را بروز دهند، شناخت هرجای جغرافیایی و هر واژه و هر تش و تیره و خانه واری، نشان دادن شناسنامه و دانایی یک قوم بنام بختیاری که قابلیت یک کشور را دارد صاحب بلندترین رود کشور از بلندترین بام کشور تا بلندترین تمدن های کشور تا بلندترین نجابت مردمانش، به نظر خودتان اگر امروز پژوهشکده را به نام خودتان ثبت کردید آیا فرزندان شایسته این منطقه نیستید؟ حتما شایسته هستید و امید داریم که کمک کنید تا این یادگار نیک را در بلندترین جای پای فرهنگی نشانه کنید. 


دکتر فریدون الهیاری : پژوهشکده در مسیر ساختار سازی و برنامه مدون حرکت کند

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با ابراز خرسندی از برگزاری گردهمایی بزرگ فعالان پژوهشی، قلمی و فرهنگی بختیاری در سخنانی با اشاره به سبکهای تاریخ نویسی در ادوار گذشته بشری و تاریخ نویسی اجتماعی یادآور شد: ما یک نوع تاریخ نگاری سنتی و کلاسیک داریم که این نوع تاریخ نگاری سیر طولانی در تاریخ ایران تا انقلاب مشروطه دارد، این شیوه تاریخ نگاری در کشور ما نوعی از تاریخ نگاری است که عمدتاً  و بیشتر شاه محور و یا حاکم محور است، وقتی متون تاریخی کلاسیک را مطالعه می کنید مشاهده می شود که در تحلیل سلسله ها فقط فرمانروایان مورد بحث قرار می گرفتند و مردم عمدتا خارج از صحنه ی تاریخ هستند و تاریخ راوی حاکمان و فرمانروایان است.

 دکتر فریدون الهیاری در ادامه گفت: اگر قدری فراتر از حاکمان و فرمانروایان برویم مشاهده می شود متون تاریخی ما به نخبگان پرداخته اند  ولی همچنان مردم از صحنه تاریخ غایب هستند این نوع ویژگی تاریخ نگاری کلاسیک در تمام دنیا وجود داشته است و تنها مختص به ایران نیست متون کلاسیک سایر ملت ها نیز همین وضعیت را داشته است تا اینکه تحولات فکری اروپا از جمله تحولات رنسانس و انقلاب فرانسه نکات و دیدگاه تازه ای را برای مورخان و پژوهشگران بوجود آورد و آن دیدگاه این بود که تنها عاملی که باعث تغییرات و تحولات تاریخ می شود تنها فرمانروایان نیستند بلکه مردم هم می توانند تحول آفرین در مسیر تاریخ باشند کما اینکه انقلاب های بزرگ دنیا را مردم بوجود آورده اند و با توجه به این انقلاب ها دیدگاه تاریخ نگاری مردم افزایش یافت.

 وی در ادامه سخنرانی خود افزود: با اهمیت یافتن تاریخ نگاری مردم به نوعی گرایش های دیگری نیز در حوزه مطالعات تاریخ نگاری بوجود آمد که یک شاخه آن تاریخ نگاری اجتماعی است که این شیوه تاریخ نگاری تلاش می کند مردمی را که در صحنه تحولات تاریخ غایب هستند را در صحنه تاریخ حاضر کند و نقش آنها را ثبت و ضبط کند.

وی اضافه کرد: در مطالعات تاریخ نگاری اجتماعی مباحث مختلفی مطرح است، آداب و رسوم، آیین ها، حوادث پیرامون زندگی  آنها و مکانیسم نقش آفرینی مردم در تحولات جامعه عمده مباحث این گرایش است همچنین در حوزه تاریخ اجتماعی مباحث هویت های ملی، قومی، هویت های محلی، تاریخ های محلی و منطقه ای نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

دکتر الهیاری اظهار کرد: در کشور ما تحت تاثیر تحولات رنسانس و انقلاب هایی که در غرب اتفاق افتاد اندیشه های نوین ایجاد شد که پس از انقلاب مشروطه تاریخ نگاری مدرن در ایران حرکت تازه ای یافت البته تاریخ نگاری مدرن در ایران مقدم بر انقلاب مشروطه بود منتها پس از انقلاب مشروطه تاریخ نگاری هایی که به مردم نیز می پرداخت افزایش پیدا کرد از جمله تواریخی که درباره مشروطه نوشتند به مردم پرداختند زیرا مردم هم در انقلاب مشروطه نقش ایفا کردند و قهرمانان مردم در مشروطه نقش داشته اند و به صحنه تاریخ ورود کرده اند بنابراین شیوه ی تاریخ نگاری اجتماعی از زمان انقلاب مشروطه شکل گرفت.

وی در ادامه گفت : پس از انقلاب مشروطه تحولات فکری دیگری نیز در عرصه جهانی و کشور ایران بوقوع آمد انقلاب کمونیستی در اتحاد جماهیر شوروی و اندیشه های چپ مارکسیستی در کشورهای پیرامون و از جمله ایران نفوذ یافت در نتیجه مورخان مارکسیستی نیز به تاریخ اجتماعی توجه کردند، منتها نوع نگاه آنها به تاریخ متفاوت بود و تاریخ اجتماعی جوامع را در قالب یک نظریه متریالیستی تاریخی به تدوین پرداختند، تاریخ نگاری مارکسیستی یک موج بود که در ایران باعث شد مورخان دنیا به تاریخ کشورمان پرداختند منتها در یک قالب مشخص تاریخ ایران را تدوین می کردند.

وی با اشاره به سبک های تاریخ نویسی پس از انقلاب اسلامی توضیح داد: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود و حضور مردم در صحنه سیاسی و اجتماعی یک حضور جدی و قاطع و قالب بود و بازهم توجه ها به تاریخ نگاری اجتماعی یا مردمی افزایش یافت و در واقع ثبت تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ثبت رویدادها و پدیده های سیاسی مختلف باعث شد تاریخ نگاران از صحنه حاکمیت فاصله بگیرند و به تحولات در صحنه اجتماعی توجه کنند و تاریخ مردم را ثبت و ضبط کنند. 

دکتر فریدون الهیاری یکی از مؤلفه های موثر در تاریخ نویسی مردمی را سبک تاریخ نویسی شفایی عنوان کرد و اظهار داشت: تاریخ نویسی شفایی یکی از متدهای پژوهش نگاری امروزی است که در حال حاضر در سطح دانشگاه های ما در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می شود، فلسفه ی تاریخ نگاری شفایی این است که به روایت و ثبت تاریخ از زبان کسانی که خودشان در آن رویداد حضور موثر داشته و تجربه کرده اند بپردازد.

در دنیا تاریخ نگاری شفایی سیر طولانی دارد، برخی از مورخین کهن کشورمان نیز وقتی تاریخ را بیان می کنند روایت ها را از زبان شنیده هایی که از زبان دیگران گفته و شنیده شده نقل می کنند و این هم می تواند بخشی از تاریخ نگاری شفایی باشد ولی از زمانی که ضبط صوت اختراع شد و توانستند صدای کسانی که تجربه حضور در رویدادها را داشته اند ضبط کنند صدای این افراد به عنوان اسناد آرشیوی ضبط شده و بصورت مکتوب ارائه شده است و در پژوهش های تاریخ نگاری استفاده می شود.

 وی افزود: تاریخ نگاری شفایی یک تاریخ نگاری علمی و آکادمیک است، اینکه صرف بنشینید و فقط یک نفر صحبت کند و ما صدای او را ضبط کنیم و پیاده شود این تاریخ نگاری شفایی نیست در واقع در تاریخ نگاری شفایی کسی که پرسش ها را مطرح می کند یک پژوهشگر است که در تعامل با فرد پرسش شونده مباحث فلسفی، علمی و تاریخی برجسته می شود.

 اینکه چگونه فرد مورد مصاحبه اعتمادش جلب شود تا نا گفته های وقایع و رویدادی که در آن حضور داشته را بیان وتوصیف کند، من پژوهشگر چگونه روایت و واقعیت ها را از او دریافت کنم و اینکه فرد گفت و گو شونده هر سخنی که بگوید از یک رویداد براساس حافظه، فهم و درک و گرایش خود اوست، من پژوهشگر در جایگاهی هستم که شخصی را که در یکی از صحنه های تاریخ حضور داشته را بازجویی می کنم ولی نه بعنوان باز جویی که در محکمه بازجویی می کند بلکه بعنوان پژوهشگر که به او اعتماد شده است تا در سایه آرامش و امنیت آن رویداد را روایت کند، بنابراین پژوهشگر تاریخ شفایی باید فردی حرفه ای و متخصص باشد تا داده های مورد نیاز را دریافت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در ادامه سخنرانی خود تشکیل پژوهشکده قوم بختیاری را حرکتی ارزشمند توصیف و گوشزد کرد: این نکته را باید خوب بدانیم که شهروندان و جامعه قلمی بختیاری در کار جمعی و تشکیلاتی به شدت دچار ضعف و آسیب هستند، اینجانب به نوبه خودم بسیار خرسندم از تأسیس این پژوهشکده، در این مسیر نخست باید ساختار سازی کنیم و برنامه مدون داشته باشیم که محصول کار ما ملموس ارائه شود و کاری انجام شود که به صراحت گفته شود گامی موثر برداشته شده است نه اینکه یک شور، احساس و هیجان و یا حرکت تفاخری صرف باشد که فایده ندارد.

 وی تاکید کرد: یادمان باشد هر مقدار که جلوتر می رویم نباید بعضی مسائل را پنهان کرد و باید راه حلی باشد یک جوان بختیاری باید بداند و درک کند پشت سر او یک گذشته کهن است که دارای اعتبار است  حداقل خروجی این نشست ها و برنامه ها باید به گونه ای باشد که آثار تاریخی و میراث فکری و معنوی قوم بختیاری به ثبت رسانیده شود، در پهنه سرزمین بختیاری آثار تاریخی بسیاری وجود دارند که در حال ازبین رفتن هستند. وی ادامه داد: میراث ناملموسی مانند مفاهیم هیاری، گئوگری باید ثبت شوند ولی شور پختانه عمل موثری صورت نگرفته است. 

این پژوهشگر تاریخ احیا فرهنگ تعاون را بعنوان یکی از مهم ترین موضوعات پژوهشکده قوم بختیاری خواستار شد و تصریح کرد: دوره ای که در شورای شهر اصفهان در حال خدمت بودیم چه بسا مردم عادی بختیاری که به شورای شهر مراجعه می کردند که ابتدایی ترین نیاز ها و پول دارو و درمان خود را نداشتند ضرورت دارد مکانیسمی و تشکلی راه اندازی شود تا متمول های بختیاری که کم هم نیستند به شهروندان بختیاری که بنیه اقتصادی ضعیفی دارند کمک شود. 


داراب رئیسی : تشکیل پژوهشکده ظرفیت ها را در حوزه های مختلف بلفعل می کند

در ادامه برنامه مدیر مسئول مجله کهرنگ گفت: جای بسی خوشحالی و دلگرمی است که در این سرمای سوزناک و در منطقه ای که سردترین نقطه بختیاری است با تیپ علاقمندانی مواجه شده ایم که از سراسر کشور این برادران و خواهران بختیاری گردهم جمع شده اند. 

داراب ریسی یادآور شد: ما درد داریم، مشکل داریم، تاریخ گذشته داریم، اعصار زمان به ما ظلم کرده است، نیاکان ما سینه ستبران تاریخ بوده اند، خاک بختیاری یکصدم خاک ایران است، یک پنجم خاک خراسان است ولی در برهه ای از تاریخ معاصر هر وقت که حکام جور و سلاطین ستم به نخبگان، به بزرگان، به سیاستمداران خوشنام ظلم می کردند آنها به سرزمین بختیاری پناه می آورند و مهمان بختیاری می شدند و به این خاطر حکومت ها دیگر نمی توانستند این رجال بزرگ را آزار و اذیت کنند، ما بختیاری ها از اوایل تاریخ این مملکت تا نهضت مشروطه نقش ایفا  کرده ایم، انقلاب مشروطه را بختیاری بنیان نهاد، اگر اسناد تاریخ را مشاهده کنیم صدها شهید در حوادث تاریخ داده ایم ولی در جایی قلمداد نشده است.

وی افزود: کتاب مشروطه سازان را بخوانید احمد کسروی بیست صفحه درباره یال و کوپال اسب سردار خودشان نوشت ولی تنها یک خط درباره صمصام السلطنه نوشت چون قلم در دست قداری بود لاجرم منصور برداری بود بله به ما ظلم شده است ولی جای شکر است که نسل جوانی داریم و پتانسیلی از تحصیل کردگان در رشته دکترای تاریخ داریم، چند تا متعصب بختیاری فرهنگمدار و نه قوم گرا داریم، حالا می خواهیم این خلاهایی که درباره گذشته مان بوده را جبران کنیم، هدف ما از این گردهمایی این است که پژوهشکده ای تشکیل دهیم و تاریخ خودمان را معرفی و مطرح کنیم ادبیات خودمان، شعرمان، کنایه هایمان، آداب و آیین ها و باورهای ایلی خودمان را مطرح کنیم و این ظرفیت ها را از حالت بالقوه بالفعل تبدیل کنیم.

این شاعر بختیاری سرا تصریح کرد: ما بختیاری ها سرمایه دار کم نداریم که می توانند خیلی کارها و کمک ها بکنند از چهارمحال بختیاری تا اصفهان و اهواز که می توانیم به کمک آنها مجمع ها و اتاق فکری با گرایش ها و تخصصی در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر، فولکلور، تاریخ شفایی و جغرافیای تاریخی تشکیل دهیم و در هر حوزه بیست نفر نخبه سازماندهی شوند که سازوکار و ایده ارائه دهند تا به یاری پروردگار آن اهدافی که در ذهن و قلبمان داریم و آنچه را که در گذشته نتوانستیم مکتوب کنیم به ثمر بنشانیم.

ما در دوره ای هستیم و می رویم، جسمی هستیم که از بین می رویم ولی عملکرد ما ضرورت دارد که مکتوب شود داراب ریسی با قدرشناسی از دست اندرکاران این همایش گفت: جا دارد از همه ی ناموران به ویژه محمود خان کرمپور نوه داراب خان چهارلنگ که این قلعه تاریخی را تا به امروز حفظ کرده اند و امروز ما در این قلعه تاریخی گرد هم هستیم تا در خدمت همتباران فرهیخته باشیم سپاسگزاری می کنیم، همه خوب می دانیم که این خانواده ریشه دار از زنده یاد چراغعلی خان تا داراب خان تا محمود خان پیوسته در میان مردم انسان هایی بزرگ و سفره گستر بوده اند مردمی که می خواستند به چغاخور کوچ کنند همیشه یک شب یا دو شب مهمان این قلعه بوده اند بنابراین خانواده ای بزرگ در قوم بختیاری بوده اند و هستند و امروز هم تلاش ارزشمندی کردند تا این گردهمایی و تشکل ایجاد شود که جای قدرشناسی دارد، شاعر مجموعه گلبانگ بختیاری در پایان قطعه شعر بختیاری (اثرم) را به حضار تقدیم کرد. 


دکتر عیسی شجاعی : تلاش می کنیم تاریخ نگاری بختیاری را روشمند و علمی مکتوب شود

دکتر عیسی شجاعی استاد دانشگاه در رشته تاریخ دیگر سخنران این آیین درباره فلسفه شکل گیری پژوهشکده قوم بختیاری و کار گروه تاریخ توضیح داد: نخست لازم است از تلاش های دکتر آرمان راکیان قدرشناسی کنیم که از دو سال پیش استارت تاسیس این پژوهشکده را کلید زدند و یکصد و دوازده نفر فرهیخته و اندیشمند را از چهار استان بختیاری نشین خوزستان، لرستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان حتا تهران در پژوهشکده علمی قوم بختیاری گرد هم آوردند، واقعاً بخشی از زندگی خودشان را پای این کار گذاشته اند و حتی ایشان یک سال از دوره دانشجویی دکترا عقب مانده اند، واقعاً در این راه زحمت کشیده اند، ما از سه سال پیش کار گروه تاریخ پژوهشکده قوم بختیاری را تشکیل دادیم، دانشجویانی بودیم که از اساتید دانشگاهی در خواست داشتیم که در رکاب آنها حرکت کنیم و این کار را انجام دهیم از جناب دکتر غفار پور بختیار و جناب دکتر فریدون الهیاری خواستیم ولی به دلیل مشغله کاری فرصت نکردند همکاری کنند ولی هر گاه ضرورتی باشد از راهنمایی ها و تجربیات این بزرگان بهره مند خواهیم گشت، ما از یک سال پیش با حضور جمعی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای تاریخ کار گروه تاریخ را تشکیل دادیم .

 وی ادامه داد: ضرورت تشکیل کار گروه تاریخ به این دلیلی که دکتر فریدون الهیاری نیز در سخنرانی خودشان اشاره کردند اضافه می کنم در سه دهه ی گذشته از تاریخ شفایی سو استفاده شده است: درست است که تاریخ شفایی بخشی از تاریخ نگاری قدیم است ولی تاریخ شفایی یک تعریف علمی دارد.

تاریخ شفایی مربوط به تاریخ اکنون است بطور مثال: اگر از نبرد ابوالقاسم خان بختیار مدت سه روز می گذرد فردی که در صحنه رویداد حضور و مشاهدات داشته اگر در قید حیات است می تواند صحبت کند و کسی را نمی توان سراغ گرفت که ادعا کند من می خواهم از تاریخ افشاریه، زندیه و قاجاریه تاریخ شفایی نقل کنم، شوربختانه در سه دهه گذشته کار هایی صورت گرفت که تاریخ بختیاری را شخم زده است تعداد زیادی تاریخ نگاری که فقط تعریف و تمجید از ایل و طایفه مؤلف است بقیه دستاوردها را حذف کرده است و با توجه به این مسائل به این نتیجه رسیدیم که یک محور و ساختاری در قالب کار گروه به روند فعالیت های تاریخ نگاری بختیاری بدهیم هرچند برخی اساتید که نام بردیم به صورت انفرادی دارند زحمات خودشان را می کشند ولی باید کار گروهی تخصصی تعریف شود تا کسانی که بصورت غیر آکادمیک و غیر علمی دارند کار می کنند تحت نظارت کار گروه تاریخ یک رویکرد علمی به پژوهش های خودشان بدهند.

وی با اشاره به فرایند نشست هایی که کار گروه تاریخ پژوهشکده قوم بختیاری برگزار کرده است یادآور شد: کارنامه یک سال فعالیت و پژوهش کار گروه برگزاری چهار نشست حضوری اعضا بود که نخستین نشست کار گروه تاریخ فروردین ماه سال جاری به میزبانی آکامبیز نامداری نوه نامدار خان منجزی در مسجدسلیمان برپاشد که در این نشست نظام نامه و مرام نامه کار گروه  تصویب شد، جلسه دوم خمینی شهر اصفهان به میزبانی آسیاوش جهانبخش تشکیل که موضوع آن نشست پژوهشی آسیب شناسی و رفع ابهام از کتاب حکومت گران بختیاری بود، شد، نشست سوم شهرستان لالی به میزبانی آعباس حاجی پور اسیوند بود و همچنین یک سفر پژوهشی برای بازدید از سازه های تمدنی بنوار حاکمان عصر صفویه را داشتیم و نشست روز جمعه 26 آذر ماه که همزمان با کنگره بارده برگزار شد چهارمین برنامه کار گروه تاریخ است که خوشبختانه تبدیل شد به یک سمینار و کنگره بزرگ.

 عیسی شجاعی کار گروه تاریخ را ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان مطالعات تاریخی و جمعی از دانشجویان علاقمند که در اکثر جلسات حضور داشته اند عنوان کرد و افزود: همه دغدغه ها در حوزه تاریخ نگاری بختیاری این است که اسناد، منابع و مکتوبات را بررسی و جمع آوری کنیم و مأخذ معتبر را بررسی کنیم، کار افراد غیر آکادمیک پژوهشگر این شده است که خیلی راحت بروند و با کهنسالان ایل مصاحبه کنند مثلاً فلان شخص که خودش در مشروطه حضور نداشته نقل و قول می کند از پدربزرگش که در مشروطه حضور داشته که این نقل قول ها اکثراً متناقض است.

 وی تصریح کرد: من در سایر اقوام که پژوهش های تاریخی قومی خودشان را داشته اند بررسی کرده ام هیچ کدام آنها به اتدازه بختیاری کتاب تاریخ چاپ نکرده اند. هر سه ماه یک بار می بینیم چند جلد کتاب منتشر می شود که عموما دارای  رفرنس علمی نیست و ضربه این مسئله را ما دهه های دیگر مشاهده می کنیم به این دلیل که پنجاه سال دیگر پژوهشگران از همین کتاب های غیر علمی استفاده می کنند بنابراین تلاش کنیم تاریخ نگاری بختیاری را روشمند و علمی تداوم دهیم.


دکتر فرهنگ تیرگیر : بحران هویت فرهنگی کم اهمیت تر از بحران آب نیست

 دکتر فرهنگ تیرگیر از هنرمندان و اساتید موسیقی نیز در باب اهمیت موسیقی بعنوان یکی از ارکان فرهنگ و تاریخ بختیاری عنوان کرد: هرآنچه اندوخته داریم از بزرگان موسیقی بویژه نوازندگان هنرمندی است که در سالیان سال نواختند و فرهنگ شفایی ما را از طریق ساز به نسل ما انتقال دادند تا بتوانیم به سبک کلاسیک آنها را تنظیم بکنیم و بعنوان یک دایره المعارف ثبت و  نگه داریم.

 وی متذکر شد: تا اینجا کار هنوز کامل نشده است، باید توجه کرد بحران هویت فرهنگی کم اهمیت تر از بحران آب نیست همانطور که بحران آب زیست و حیات جسمی ما را تحت الشعاع خود قرار می دهد. بحران هویت فرهنگ ارزش های ما را نابود می کند. پدر و مادری که نتوانند  با زبان دیگر با نسل بعد خودش ارتباط برقرار کند آنگاه زندگی کردن در اینجا سخت خواهد شد بنابراین در مبحث فرهنگ بزرگ بختیاری باید جوانب مختلفی در کنارهم قرار بگیرند، نه تنها موسیقی بلکه دیگر هنرهای هشت گانه هم می تواند به تبین فرهنگ بختیاری کمک کند.

دکتر تیرگیر تاکید کرد: شناخت آسیب های موسیقی بختیاری انشالله در کار گروه موسیقی پژوهشکده قوم بختیاری نقش و فعالیت ایفا خواهد کرد، بنابراین امروز در این گردهمایی که بسیاری از بزرگان و اهالی هنر حضور دارند امیدواریم به یاری خدا بتوانیم اساسنامه ایی را برای کار گروه موسیقی پژوهشکده قوم بختیاری تدوین کنیم.


احمدضا عبدالهی آسترکی :آسیب های اجتماعی در شهرهای بختیاری نشین رو به افزایش است

مدیر گروه فرهنگی ، هنری تیغشت آستاره با قدرشناسی از بانیان گردهمایی پژوهشگران بختیاری ابراز کرد: در این فضای موهبت آمیز و برادری از فعالان حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی همه اندیشمندان گرد هم آمده اند و این افتخاری است برای ما بختیاری ها.

احمد عبدالهی آسترکی افزود: به میمنت چنین روزی ما باید دست در دست هم دهیم و در جهت رشد و اعتلای نام بختیاری گام برداریم، بزرگان و اساتید علمی درباره مسائل و چالش های پیش رو سخنرانی هایی ارایه دادند، بزرگانی همچون دکتر آرمان راکیان و دکتر یحیا حسن پور بختیاری حدود یکسال و اندی پژوهشکده ای را در فضای مجازی تشکیل دادند در این مدت ضرورت ها ایجاب کرد که در فضای حقیقی گردهم آییم و جناب دکتر محمود خان کرمپور در وارگه پدری زحمت میزبانی را تقبل کردند که تلاش های این بزرگان جای سپاس و قدر شناسی دارد. 

این فعال فرهنگی یادآور شد: برادران و خواهران علاوه بر اینکه ما بختیاری ها باید در برخورد با مسائل فرهنگی پویا باشیم در مسائل اجتماعی نیز آسیب پذیر هستیم من از اساتید و بزرگانی که در این جمع حضور دارند خواهش و درخواست می کنم با دقت توجه کنند که در شهرهای مختلف بختیاری نشین در مسائل اجتماعی دچار آسیب هستیم و نیاز است همه فعالان حوزه ها همیاری کنند، و کمک کنند به برادران و خواهران همتباری که در حاشیه شهرهای مختلف زندگی می کنند و دچار آسیب های مختلف اجتماعی هستند، گرچه موسسات خیریه در نقاط مختلف دایر شده اند ولی اینها اندک هستند و نیاز است با همکاری بیشتر خیران بختیاری کمک کنند تا از آسیب های بیشتر جلو گیری شود. وی تصریح کرد: ما بختیاری ها متاسفانه در استان های مختلف پراکنده و در حاشیه شهرها  زندگی می کنیم ضرورت ایجاب می کند که کمک کنیم به هم نوعان خودمان.

 افراسیاب حیدر پور عضو شورای روستای بارده به نمایندگی از طرف اهالی این منطقه با خوشامد گویی به حضور اعضای پژوهشکده قوم بختیاری و ناموران از برپایی نخستین کنگره پژوهشی تاریخ و فرهنگ بختیاری در میان اهالی روستای بارده سپاسگذاری کرد. وی همچنین از نقشی مؤثر خانواده دکترمحمود خان کرمپور برای میزبانی خوب از پژوهشگران و فعالان فرهنگی و اجتماعی بختیاری قدر شناسی کرد. 

عضو شورای روستای بارده همچنین به نقش و حمایت های فرمانداری و اداره آموزش و پرورش شهرستان  بن در برگزاری این برنامه اشاره کرد و گفت: آرزو می کنیم از خداوند که اتحاد، همبستگی و برادری قوم بزرگ بختیاری همیشه پایداری و تداوم یابد.

 کنگره پژوهشگران تاریخ و فرهنگ بختیاری با حضور چهره های سرشناس شعر و ادب و موسیقی بختیاری در سرمای روستای بارده، جلوه ها و گرمای ویژه ای به این برنامه بزرگ هم اندیشی بخشید. 
استاد قهرمان محمدی شاعر سروده های (برشانه های زردکوه)، استاد داراب ریسی شاعر سروده های (گلبانگ بختیاری) و شاعران نسل جدید امید داوودی، برزویی، بانو سارا فتاحی و رضا موسوی به شعر خوانی و شاهنامه خوانی پرداختند. 

هنرمندان مطرح موسیقی بختیاری کوروش اسدپور، علی تاجمیری، رضا صالحی و دیدار محمودی با خواندن ترانه ها و تصنیف های فولکلور، حماسه علی مردان خان و ابوالقاسم خان و مقام های شاهنامه خوانی فضایی شاد و متنوع و خاطره انگیز برای جامعه ی قلمی و علاقه مندان تاریخ و فرهنگ بختیاری خلق کردند در این فضای موسیقی یابی بختیاری استاد دکتر فرهنگ تیرگیر، مسلم شریفی (تار)، مهدی بهرامی آسترکی (نی) و نوازندگان سرنا و دهل آقایان فتحی هنرمندان خواننده را همراهی کردند. 

لازم به ذکر است: در فرایند برگزاری نخستین کنگره پژوهندگان تاریخ و فرهنگ بختیاری تعدادی از گروه ها، جمعیت ها و انجمن های فرهنگی بختیاری از جمله انجمن فرهنگی و هنری شیرسنگی، انجمن فرهنگی بختیاری های تهران و کرج، انجمن زاگرس تباران اصفهان، انجمن ادبی داراب افسر بختیاری استان اصفهان، جمعیت همبستگی زاگرس تهران با صدور بیانیه ها و ارسال پیام هایشان حمایت و همراهی خودشان را از راه اندازی و فعالیت رسمی پژوهشکده قوم بختیاری و برگزاری نخستین کنگره پژوهندگان تاریخ و فرهنگ بختیاری اعلام کردند.

 شایان ذکر است: همزمان با برگزاری کنگره بارده و چهارمین نشست کار گروه تاریخ، همچنین با حضور هنرمندان موسیقی بختیاری کوروش اسد پور، علی تاجمیری، دیدار محمودی، رضا صالحی، محسن جلیل آزاد، علی عالی، رضا شیروانی و دکتر فرهنگ تیرگیر نخستین نشست کار گروه تخصصی موسیقی بختیاری با هدف تدوین یک اساسنامه و نظام نامه برگزار شد.


دکتر یحیی حسنپور بختیاری: هدف متعالی گردهمایی ترویج اخلاق مداری و برادری در همه حوزه هاست 

دبیر نخستین کنگره پژوهندگان تاریخ و فرهنگ بختیاری در گفت و گو با خبرگزاری شوشان مهمترین هدف متعالی این گردهمایی را ترویج اخلاق مداری و برادری در همه حوزه های فرهنگی و هنری و اجتماعی قوم بختیاری توصیف کرد و عنوان داشت: همزمان با میلاد پیامبر اخلاق و برادری حضرت محمد مصطفی(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ص) بنیانگذار مذهب شیعه جعفری اثنی عشری این کنگره با هدف بسط و گسترش اخلاق مداری و برادری در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی برپا شده است و تلاش ما بر این است سیره پیامبر که مبتنی بر حرمتگذاری ، برادری و دوری گزینی از طایفه گرایی و منیت است رادر عرصه مباحث و تولید محصولات فرهنگی منجمله تاریخ نگاری، ادبیات و سایر حوزه های هنر و هر مکتوباتی که در جامعه تاثیرگذار است جاری و ساری کنیم. 

دکتر یحیی حسن پور بختیاری تصریح کرد: این رویکرد منجر به یک خروجی خوب تحت عنوان معاهده تاریخی بارده شده است و در جلسه ای که با حضور بزرگان و اصحاب خرد و اندیشه بختیاری در محل کنگره واقع در قلعه تاریخی بارده برگزار شده رقم خورد و در مرکزیت ثقل این حرکت پژوهشکده قوم بختیاری قرار گرفته است. 

نویسنده کتاب آیین گئوگری در بختیاری در تشریح اهداف نشست قلعه تاریخی بارده توضیح داد: در این جلسه ضمن تاکید و تصویت معاهده تاریخی بارده و مفاد آن که نزدیک یکصدو هفتاد نفر آن را امضا کرده اند همچنین راهبردنامه پژوهشکده که نقشه راه  و آینده فعالیت های پژوهشکده قوم بختیاری را ترسیم و تصویر می کند را نیز تصویب، مکتوب و امضا نمودند.

 دکتر بختیاری افزود: معاهده تاریخی بارده با تاکید بر اخلاق مداری  و برادری در هفت بند و راهبردنامه پژوهشکده قوم بختیاری شامل سه بند است، این دو مصوبه خروجی کنگره پژوهندگان تاریخ و فرهنگ بختیاری می باشد و بسیار  مهم و  ارزشمند و کاربردی در همه حوزه های تاریخ، فرهنگ و هنر جامعه بختیاری حرف برای گفتن دارد، در واقع هدف اساسی بر این است که به سمت  و سوی علمی شدن فعالیت در همه حوزه ها گام برداریم بنابراین اتفاق مهم و مبارکی است و از همه اهل قلم بختیاری درخواست می شود مفاد معاهده بارده را مطالعه و از آن تمکین کنند چرا که هدف و تلاش ما ترسیم  یک چارچوب و قانونمند کردن برای فعالیت های فرهنگی و هنری است. 


دکتر آرمان راکیان : تاسیس پژوهشکده بختیاری گفتمانی را بین حوزه های تاریخ و ادبیات هنر بختیاری رایج کرد

موسس پژوهشکده قوم بختیاری در مورد ضرورت و سیر پژوهش در فرهنگ و تاریخ بختیاری یادآور شد: هر قومی مدعی دیرینگی و  فرهنگ است باید  جایگاهی را برای پژوهش و شناخت هزاره های خود داشته باشد، 

قوم بختیاری  تصویری از ایران باستان را در پیشانی تابناک خود دارد و این تصویر جز برای پژوهشگران و مردمشناسان آشکار  نمی باشد ، شاید مستشرقین جزو نخستین کسانی بودند که اشاراتی به این موضوع داشته اند . 

دکتر آرمان راکیان افزود: وقتی دوره های کارشناسی را میگذراندم به واژگان و اصطلاحاتی برخورد میکردم که بعضا مختص قوم بختیاری بوده اند و هنگامی که به مقاطع کارشناسی ارشد آمدم تصمیم گرفتم برای قومم که یادگاری از ایران پیشین است کاری کنم  .

و  کتابخانه تخصصی بختیاری را گسترش دادم و سعی کردم راهنمایی کوچک برای پایان نامه ها باشم تا بختیاری برای دیگر اقوام شناخته تر شود .پس از کتابخانه در فضایی مجازی پژوهشکده قوم بختیاری را تشکیل دادم و برای اولین بار گفتمانی همگانی را بین گروههای مختلف بختیاری اعم از هنر ، ادبیات ، تاریخ و موسیقی و....رایج شد.

وی تصریح کرد :  فضای مجازی بنوعی تمرین هم اندیشی و شناخت ظرفیت ها بود که به لطف یزدان به این نتیجه رسیدیم که پژوهشکده قوم بختیاری در فضایی حقیقی شروع به فعالیت نماید و کمترین دستاوردش تهیه دایره‌المعارف چند زبانه ای از قوم بختیاری باشد تا دیگر پژوهندگان و آیندگان منتظر ازین آبشخور بهره ور شوند .در این فضا  چهره های علمی و سرشناس بختیاری از پایتخت نشینان تا گوشه نشینان کمر همت بستند و شوری را در جوانان آفریدند تا به مطالعه بیشتر بپردازند.

شاعر سروده های آرنگ ویر در پایان  عنوان کرد :  بختیاری این بار از فرهنگ آغازیده است . یکی از نکات جالب این برنامه سخنرانی لهراسب قلی پور، داراب ریسی و مجری گری غلامعلی آسترکی هنرمند شاعر و موسیقی بختیاری بود که با زبان بختیاری برنامه خود را ارائه دادند. 















comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محمود عبدالهي استركي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
comment
0
0
comment باسلام وعرض ادب- ضمن تشكر از تمام كساني كه براي تاريخ و فرهنگ و تمدن ايل جليل بختياري واين كنگره زحمت كشيده اند.
بنظرم بايد از تحصيلكرده هاي بيشتري استفاده كنيم بالاخص از متخصصين رشته تاريخ و علوم اجتماعي.
وبرنامه ريزي در راستاي ثبت نام از افرادي كه در زمينه هاي مختلف ميتوانند مثمر ثمر باشند از خيرين بختياري از هنرمندان از مورخين بختياري و و و و و.....
و به گروه هاي مختلف تقسيم شوند واز هركدام باتوجه به تخصص و توانمنديي كه دارند كار محول شود وحتما تا حصول نتيجه پيگيري كارشان شويم و انشاالله نتيجه خواهيم گرفت.
ارادتمند همه بختياري ها
دكترمحمودعبدالهي آستركي(دكتراي تاريخ)
09120919839
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار