شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
شوشان/علی پورجعفر

حضور دکتر شریعتی با حمایت کم نظیر اکثریت نیروهای سیاسی و اداری در استان، نوید فراموشی روش های منسوخ مدیریتی و آغاز شروع تغییرات بنیادین و همتراز با جهان توسعه یافته را می داد. اتفاقات ناگوار و بی نظمی گسترده اداری-تشکیلاتی در استانداری، در پی قطع خدمات حیاتی به مردم، متاسفانه نشان داد که تغییرات مد نظر آحاد نیروهای نخبه استان هنوز انجام نشده است و حتی کورسویی دیده نمی شود.

جناب آقای دکتر شریعتی؛ انتظار معقول در دنیای مدرن امروزی، استفاده از ابزارهایی با حداکثر سرعت ممکن در اطلاع رسانی و مدیریت بحران هاست. اتفاقات ناگوار ساختمان پلاسکو نشان داد که تنها چند ثانیه تاخیر ناقابل می تواند به بهای مرگ شانزده انسان متخصص منجر شود و چه بسا همان چند ثانیه می توانست سرنوشت آن روزها را دگرگون کند.

 فقدان برنامه و یا عدم آشنایی مدیران ستاد بحران شما با روش های اطلاع رسانی فوری و ارزشگذاری مناسب لحظات، نقص بزرگ سیستم تحت مدیریت شماست. اقشار مختلف مردم پس از ساعت ها سرگردانی در میان کانال ها و اخبار غیر موثق، متوجه تعطیلی مدارس و بازگشت فرزندانشان شدند و این در حالی بود که همچنان تکلیف ادارات مشخص نشده بود.

 قطعی گسترده آب و یا حتی احتمال آن، باید ساعت ها قبل اعلان عمومی شود و فرصت تصمیم گیری به مردم داده شود. بی شک مردم این خطه که درد آشنای بی برق و آب بودن و زندگی زیر خاک اند، شرایط اضطرار را درک می کنند و گله ای ندارند، لیکن ناتوانی مدیران کلان استان از کوچکترین کار، یعنی خبر رسانی صحیح و سریع، از رادیو و تلویزیون و یا شبکه های مجازی و رسمی حداقل انتظار دنیای امروز است.

چه میزان از زمان و هزینه و انرژی مردم در رفت و آمد بیهوده امروز هدر رفت و نگرانی خانواده ها را سبب شد؟ کدام مقام مسئول توبیخ و برکنار شد؟ چه ساز و کاری برای تشکیل جلسات آنی و خبر رسانی فوری وجود دارد تا شهروندان پیشاپیش بدانند در چنین مواقعی به چه مرجع خبری اعتماد کنند؟ چه آموزش هایی برای شهروندان در شرایط عادی تدارک دیده اید که انتظار همکاری گسترده عمومی را در روزهای فاجعه و خطر با ستادها دارید؟ به راستی ستاد بحرانی که نتواند در لحظات بحرانی کارایی و نقش حیاتی خود را ایفا کند، شایسته نامی چنین است؟ 

با فرض پیش آمد اتفاقاتی با ضریب حساسیت امنیتی و اجتماعی بسیار بالاتر، حقیقتا گمان می کنید می توان امید داشت کمترین میزان آسیب و خسران و زیان را داشت؟ آیا ستاد شما چالاکی و چابکی تصمیم سازی آنی و حتی در غیاب مهره های مهم خود را دارد؟ آیا می توان امیدوار بود میزان تطبیق پذیری سیستم شما با روش های نوین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی روز به روز بهبود یابد و در آزمونی چنین سطحی مردود نشود؟

جناب آقای استاندار؛ متاسفانه به نظر می رسد یکی از مهمترین بخش های ارگان تحت مدیریت شما در اتفاقات شنبه طوفانی نمره قبولی نیاورد و باید خانه تکانی مناسبی در آن انجام دهید. استفاده از مشاوران جوان و آگاه با انرژی و انگیزه حداکثری و تسلط بر اصول اولیه مدیریت حوادث و بحران و نیز چابک سازی تیم های تحت مدیریت تان از جمله اقدامات عاجلی ست که انتظار می رود در مدت باقیمانده از دولت انجام دهید و میراثی ماندگار خلق نمایید. 

آقای دکتر؛ بر خلاف تمام شعارها و تعارفات روزمره و کلیشه ای، به هیچ روی از جوانان متخصص و نخبه در  کادرهای مدیریتی کلان و مشاوره ای استفاده نمی شود و اگر هم بشود فشل و سوخته است. انتظار ما از شما این است نسلی نو در مدیریت بخش های مهم و حیاتی استانداری تربیت و ماندگار کنید و نشان دهید با دیسیپلین و دانش مدیریتی می توان از سایر مراکز پیشی گرفت و خدماتی شایسته به مردم نمود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار