شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
بیژن خیری

تابلو به معنای صفحه، دستگاه، پیکره، نقاشی، طراحی، پیام و لوح، پوستر،بیل بورد در فضای آزاد یا چیزهای دیگری که طراحی شده یا به کار برده می شود، برای تبلیغات یا محتوی که آگادهنده آن است.

یکی از اجزای تشکیل دهنده فضای شهری، تابلوهای تبلیغاتی تجاری هستند که این تابلو ها دارای هویت بصری متمایز و مشخص می باشند که از فرهنگ مردم و نیازهای آن ها و نیز سلایق مختلف برآمده است.

امروزه در ایران و بیشتر نقاط جهان، منظر خیابان ها و مراکز فعال شهرها از تابلوهای تبلیغاتی رنگارنگ و مختلف پوشیده شده است، تا آن جا که برخی از متخصصان این فراوانی و تنوع را نوعی آشفتگی و آلودگی بصری به شمار آورده اند. در حقیقت وجود تابلوهای آگهی، لازمه زندگی شهری است و جلوگیری از آلودگی بصری ناشی از تبلیغات و حاکمیت زیبایی در منظر شهر نیز ضرورت دارد.

سیما و منظر شهری، یکی از موضوعاتی است که باید جلوه ای زیبا و چشم نواز داشته باشد، زیرا مردم بسیاری از ساعات خود را در درون شهر سپری می کنند و خواسته یا ناخواسته، این موضوع برروی ذهن و فکر آنان تاثیر می گذارد. حال با این وضع شلوغی ذهن ها و فکرها، حداقل باید محیطی زیبا داشته باشیم تاکمی از بار اضطراب و آشفتگی ذهنی خود بکاهیم.

یکی از انواع تابلوهای تبلیغاتی که در آلودگی بصری موثر است، تابلوهای مغازه ها هستند. برای ساخت تابلو از عناصر مختلفی استفاده می شود. به عنوان نمونه از جمله مواردی که برای ساخت تابلو استفاده می شود، می توان به نئون، پلاستیک، کاشی و... اشاره کرد.

در تابلوهای جدید که از تصاویر دیجیتالی استفاده شده است، رنگ حروف از اهمیت کمتری برخوردار می شوند و چون تصاویر دارای دارای رنگ و لعاب فراوانی هستند، بیشتر از هر چیز دیگری در تابلو توجه بیننده را جلب می کند. اما در بعضی از تابلوها آن قدر رنگ و لعاب زیاد است که نشانه یا نقوش روی تابلو اصلا به چشم نمی آید. در این میان، نحوه و محل نصب تابلو نیز در زیبایی یا آلودگی بصری موثر است. از این منظر، تابلوهایی که نصب شده اند دارای هماهنگی نمی باشند. تابلویی جلوتر از مغازه و تابلویی دیگر عقب تر از سطح مغازه نصب گردیده و یا بعضی تابلو ها آن قدر بالا هستند که نمای ساختمان را برهم می زنند. در برخی از موارد نیز تابلو آن قدر پایین است که اصلا دیده نمی شود.

یک تابلوی مدرن روی یک ساختمان قدیمی یا تابلوی شکسته کهنه بر نمای یک ساختمان جدید و زیبا منظره بسیار بدی دارد. تابلوها باید به گونه ای باشند که با زیبایی خود محله و خیابان را زیبا کنند. یک خیابان ممکن است به علت تراکم تابلوها و بسته بودن محیط غیر قابل تحمل جلوه کند و یک خیابان دیگر با تابلوهای ساده و متعادل خود آرامش را به ارمغان بیاورد. در بعضی موارد تابلوهایی وجود دارد که فاقد هرگونه رنگ و جذابیت هستند. فقط تابلوهایی ساده که نوشته مختصری روی آن خودنمایی می کند. در برخی مغازه ها نیز تابلوی آن ها در طی مرور زمان شکسته و خراب شده اند یا برخی از حروف و کلمات آن افتاده اند که همین امر منظره بسیار زشتی را به وجود آورده اند.

دریک محدوده نیز تابلوهایی مشاهده می شوند که هیچ هماهنگی بین آن ها وجود ندارد.در واقع تنها مورد قابل توجه بین آن تابلو ها، تضاد چشمگیری است که خواسته  و یا ناخواسته به وجود آمده است.

 به طور کلی عمده ترین مشکلات آلودگی بصری ناشی از سردرب فروشگاه ها:

1- یکسان نبودن تابلو های سردرب فروشگاهها
2- نامناسب بودن مکان نصب سر درب فروشگاهها
3- عدم رعایت استاندارد مشخصات فیزیکی سر درب فروشگاهها
4- عدم رعایت استاندارد حریم تابلوهای تبلیغاتی و نورپردازی نامناسب و کم توجهی به زمینه فرهنگی و تاریخی
 5- عدم تمیز و شکسته بودن برخی از سردرب فروشگاهها
6- وجود سردرب هایی قدیمی که در آن فروشگاهی وجود ندارد

بنابراین پیشنهاد می شود:

1- در صورت نبود طرح جامع و ضابطه مند در نصب تابلوهای تبلیغاتی، این مهم صورت پذیرد.
 2- نگاه صرف درآمدی به تابلوهای سردرب فروشگاهها وجود نداشته باشد.
3- کارشناسان متخصص در این بخش نقش بیشتری ایفا نمایند.

در ادامه چند تصویر از  سردرب فروشگاه ها که چهار تصویر نامناسب، شلوغ و غیر هم سایز و یک تصویر ازسر درب فروشگاهی  مناسب را مشاهده نمایید.


برچسب ها: بیژن خیری ، اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار