اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
همه مردم امکان انتخاب شدن در شورای چند نفره شهر را ندارند.
جواد غدیر پور

چرا در انتخابات نزدیک شورای شهر با سونامی نامزد و تعدد لیست مواجه هستیم؟ نقش احزاب در این خصوص چه می تواند باشد؟

انتخابات شوراهای شهر یکی از عرصه هایی است که مردم و کسانی که علاقه به شناخته شدن دارند ، وارد آن می شوند ، زیرا عرصه گسترده یی است و زمانی که بقیه عرصه ها برای فعالیت های اجتماعی چندان مناسب نباشد و عرصه یی مانند حضور در انتخابات شوراها بدون محدودیت باز باشد ، آن عرصه خودش را نشان می دهد ولی این همه قضیه نیست.
اگر بدبینانه نگاه کنیم جاذبه های مادی حضور در شورای شهر نیز دلیل دیگری برای ثبت نام گسترده افراد است ، از همه مهم تر به نظر می رسد کانال هایی وجود ندارد که خواسته ها و نیازهای اقشار مختلف شناسایی شود و طبق آن ، نامزدها برای انتخابات معرفی شوند یعنی منظور فقدان احزاب است که بارها نوشته ام ریشه این مشکلات می شود.
وقتی می گوییم دولت مسئول حکمرانی خوب است ، باید این حکمرانی را در این حوزه تعریف کنیم ، حکومت به معنی قوه مجریه و دولت باید زمینه را ایجاد کند تا بهترین نیروهایی که به درد شورای شهر می خورند در بهترین موقعیت انتخاب شدن قرار گیرند ، اعم از اینکه این افراد به لحاظ سیاسی نقطه نظرات شان به دولت وقت نزدیک باشد یا نباشد ، کما اینکه در همه جای دنیا این طور است. معنای دیگر این سخن این است که دولت وظیفه دارد با استفاده از ظرفیت قانون اساسی که درباره احزاب مطرح شده و همچنین قوانین دیگر از جمله قانون احزاب ، بستری را فراهم کند که به جای ورود تعداد زیادی نفرات در انتخابات شوراها ، افراد نخبه برای انتخابات معرفی شود.
نمی خواهم بگویم این افراد صلاحیت داشته اند یا نداشته اند ، فرض بگیریم همه صالح هستند ولی مطمئنا همه امکان انتخاب در شورای چند نفره را ندارند ضمنا مردم هم امکان آشنا شدن با همه این افراد را ندارند. بنابراین لازمست سازو کاری برای انتخاب و معرفی افراد نخبه وجود داشته باشد که مکانیسم حزبی روشی است که در دنیای مترقی و مدرن پاسخ خود را داده است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار