شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

در ایام دهه فجر روزهایی که یادآور انقلاب اسلامی مردم ایران است و مردم ایران به ذکر خاطرات و بررسی نوع مبارزات خود با رژیم پهلوی می‌پردازند و گروه‌های سیاسی در مورد نزدیکی و دوری راه فعلی کشور به آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی می‌پردازند، محموداحمدی‌نژاد هوس سفر به شیراز مهد تمدن کهن ایران را کرد. وی بعد از زیارت شاه چراغ به تخت جمشید و معبد کورش کبیر رفت و در آنجا به گشت وگذار پرداخت و با توریست هایی که عموما از شرق آسیا به قصد بازدید از مقبره کورش به پاسارگاد سفر کرده بودند عکس یادگاری گرفت. البته سفر‌های احمدی‌نژاد همواره مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما سفر اخیر وی به تخت‌جمشید و پاسارگاد بیش از سایر سفرهای قبلی در رسانه‌ها منعکس شد و این سوال را در اذهان مردم به وجودآورد که چرا احمدی‌نژاد به شیراز سفر کرده است؟ چرا او این زمان را انتخاب کرده است؟ و چرا با مقبره کورش عکس یادگاری می‌گیرد.

گفتن از سابقه تاریخی، فخرفروشی نیست

محمود احمدی‌نژاد در حاشیه بازدید از تخت‌جمشید گفت: تاریخ حافظه یک ملت است. هیچ انسانی بدون حافظه نمی‌تواند زندگی کند. حافظه هویت می‌آورد و هویت است که می‌گوید کجا باید بروید و چه‌کار باید بکنید یا چطور زندگی بکنید. وی افزود: تخت جمشید از یک طرف افتخار یک ملت است که هزاران سال پیش این‌گونه زندگی می‌کردند یا توانسته‌اند چنین معماری و بنایی را برپا بکنند. این استعداد و توانایی در این ملت است. در واقع شناخت گذشته و شناخت تاریخ می‌تواند راه آینده را در مقابل ما روشن کند. وی ادامه داد: تخت جمشید بنایی است که می‌شود گفت عصاره توانایی‌های جهانی است. احمدی‌نژاد ادامه داد: ۲۸ ملت یا ۳۲ ملت و یا ۴۲ ملت زیر یک پرچم بودند، آن هم پرچم ایران. آنها همه محترم بودند و جایگاه ویژه‌ای داشتند. فرصت تعامل و همفکری داشتند. فرصت مشارکت و اظهارنظر داشتند. در واقع یک نوع مشارکت در اداره یک حکومت بسیار گسترده وجود داشته است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: البته اینکه ما افتخار می‌کنیم که چنین سابقه تاریخی داریم و ملتی هستیم که چنین استعدادهایی در درونمان هست به معنای فخرفروشی به دیگران یا خودبرتربینی نیست. انسان‌ها همه یک خانواده هستند، یک خانواده بزرگ. هر دستاورد بزرگی در هر برهه‌ای از تاریخ و در هر نقطه‌ای از جهان به دست بیاید مال همه انسانها و ملت‌هاست.

می‌خواهد دیده شود

شاید سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد به شیراز و پاسارگاد را بتوان در راستای رفتار این روزهای وی تحلیل کرد. احمدی‌نژاد این روزها سعی داد تحرکات خود را رسانه‌ای کند و نشان دهد که هنوز تاثیرگذار است. حال ‌که از صحنه واقعی انتخابات کنار نهی شده است سعی دارد با سفرهای غیر قابل باور از یک مسئول سابق در ایران، خود را به صورت مضاعف در رسانه‌ها مطرح کند. باید دید مقصد سفر بعدی احمدی‌نژاد کجاست؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار