امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
بیست و یکمین همایش بین المللی خلیج فارس امسال در بندر عباس برگزار خواهد شد.
دبیر همایش بین المللی خلیج فارس اعلام کرد، همایش بین¬المللی خلیج فارس یکی از مهم¬ترین همایش¬های سالانه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بشمار میرود که در طی بیست و چند سال گذشته با اهتمام خاصی برگزار شده است. این همایش در سالجاری با مشارکت استانداری هرمزگان و در شهر بندر عباس برگزار خواهد گردید .
کیایی افزود: با عنایت به تحولاتی که طی دو سال گذشته در تعدادی از کشورهای اسلامی شاهد بودیم و اثرات وسیع و گسترده¬ای که این تحولات بر ژئوپلیتیک جهان اسلام و حتی ترتیبات و معادلات بین المللی داشته، در همایش سالجاری تلاش خواهد گردید مهم ترین مسایل منطقه ای و جهان اسلام مورد بحث و بررسی قرار گیرد. همچنین راهکارهای تعامل با مشکلات مسلمانان و ایجاد وحدت، صلح و آرامش در منطقه توسط مشارکت کنندگان تبیین و تشریح میشود.
به گفته کیایی ، عناوین همایش امسال براساس رویدادهای جهان اسلام و بیداری که در جوامع اسلامی رخ داد، و به نوبه خود منطقه خلیج فارس را تحت تأثیر قرار داد، به نحوی برگزیده شده تا ابعاد مختلف این واقعه مهم را در سطح منطقه ای و بین-المللی مورد توجه قرار دهد.
وی بیان داشت: عنوان اصلی همایش ضمن توجه به مقطع حساس تاریخی که نظام بین الملل تجربه می کند و با فرو ریختن پایه-های معادلات نابرابر پس از جنگ جهانی، درصدد یافتن ساختار جدیدی است، به بررسی فعل و انفعالات اخیر جهان اسلام و همچنین خلیج فارس می پردازد. در عناوین نشست¬ها نیز جزئیات بیشتری از این رخدادها به بحث گذارده خواهد شد.
همچنین وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نحوه استقبال از این همایش اعلام کرد: همایش سال جاری نیز همانند دوره¬های گذشته مورد استقبال گسترده محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گرفت.
کیایی گفت: کمیته علمی همایش با دقت مقالات واصله را مورد بررسی قرار داده و همچنان در حال گزینش کامل¬ترین و مرتبط-ترین نوشته هایی است که به¬ویژه نگاه جدیدی را به موضوعات مورد بحث مطرح می¬سازند.
وی اضافه کرد، علاوه بر اساتید محترم و پیش کسوتانی که مقالات خود را به دبیرخانه ارسال داشته اند تعداد زیادی از چهره های جوان دانشگاهی و محقق نیز با ارسال مطالب خود همایش را مورد لطف و توجه قرار دادند که از همه آنها تشکر می کنیم.
وی همچنین گفت: این همایش همواره مورد توجه خاص محققین خارجی قرار داشته و مشارکت خوبی را شاهد بودیم. در همایش سال جاری نیز محققین، اساتید و پژوهشگران مؤسسات مطالعاتی و دانشگاه¬های معتبر نسبت به مشارکت در همایش ابراز علاقه نموده و مقالات خود را ارسال کرده اند.
کیایی به طور مشخص از کشورهای اوکراین، روسیه، تاجیکستان، قبرس، ترکیه، لهستان، ایتالیا، نیجریه، سنگاپور، ژاپن، هند، سوئد، بلژیک، آلمان، آمریکا، مکزیک و برخی کشورهای عربی همانند قطر، یمن، تونس، مصر، عراق و لبنان بعنوان کشورهایی که از آنها درخواست های مشارکت واصل شده است، نام برد.
دبیر کنفرانس در پایان گفت: امید داریم همایش امسال نیز همانند دوره های گذشته به محلی برای تبادل نظر و بحث و بررسی مهم ترین مسایل جهان اسلام و منطقه خلیج فارس به ویژه در سایه تحولات بین المللی و منطقه¬ای تبدیل گردیده و علاوه بر دستیابی به نگرش های جدید و شناخت بهتر و کامل تر رویدادهای اخیر موجب تقویت روح هم اندیشی، تحمل و مدارا و هم بستگی و تعامل میان کشورهای اسلامی شود.
به گفته وی به ویژه با عنایت به حضور نمایندگی از قاره های مختلف جهان این رویداد بین المللی می تواند شناخت از منافع و علایق بازیگران گوناگون و متنوع عرصه بین المللی را افزایش دهد.
�+���p�� �o� � اساس طوماری قدیمی از دوره صفویه، او را از مردم خوی گفتهاند و مزارش را در مزار معروف «پیرولی» خوی دانستهاند؛ برخی مورخان گفتهاند او در اورگنج از توابع خوارزم به دنیا آمده است، اما برخی دیگر معتقدند او از اهالی گنجه بوده است.
فرزند محقق خوی، حجتالاسلام علی صدرایی در سال 1378 در مقالهای تحقیقی وجود مزار پوریای ولی در خوی را با استناد به کتاب «مرآت الشرق» این کتاب اخیراً از سوی کتابخانه آیت الله مرعشی منتشر شده و شامل شرح حال 684 تن از دانشمندان شیعه در قرنهای 13 و 14 هجری قمری است را اثبات کرده است.
طبق اشاره مقاله صدرایی، در این کتاب به سنگ قبر پوریای ولی پرداخته شده و عین سنگ نوشته، قید شده است.
در این سنگ قبر اسامی 7 تن از اجداد پوریای ولی ذکر شده که بر اساس آن نام پدر پوریای ولی، محمود و پسر وی نیز محمود نام داشته است.
و نیز طبق سندی دیگر در یک طومار قدیمی که در عهد صفویه و حدود 400 سال قبل بر روی پوست آهو نوشته شده، صراحتاً آمده است که پهلوان پوریای ولی از شهرستان خوی بود که متن کامل و تصویر این طومار در کتاب «ورزش باستانی ایران» نوشته دکتر پرویز ورجاوند آمده است.
سال دقیق ولادت او و مدّت عمرش معلوم نیست، امّا در کتابهای مختلف مرگ او را سال 722 هجری قمری ذکر کردهاند.
بر اساس سنگ قبر پوریای ولی، سال 820 هجری قمری، دار فانی را وداع گفته است.
صدر اسلام محمّد امین امامی خویی در مورد مرقد ایشان در کتاب «مرآه الشرق» مینویسد: «امیر ولی (پوریای ولی)، مشهور به پیر ولی، ... فردی مرتاض، عابد و پسندیده سیرت، بااخلاق خوب، بزرگ مقام بود. در زندگی وی بعضی کرامات به او نسبت میدهند. شهرها و آبادیهای دور و بعید را قصد نموده، در شهر خوی مدفون است. بعد از دفن بر روی قبرش قبّه و بنائی ساخته و خانقاهی درست کردند. مردم بر مزارش برای قضای حاجات به خصوص شبهای جمعه جمع میشوند. مقبره آن بعد از گذشت زمان تخریب شده، لکن آثارش باقی مانده و اهالی آن را زیارت میکنند.»
درباره زندگی و سرگذشت او روایتها و داستانهای گوناگون وجود دارد در این روایات عالیترین صفتهای جوانمردی و پهلوانی را به او نسبت میدهند.
او به سرزمینهای مختلفی از هندوستان، کشورهای آسیای میانه سفر میکند و در هر کدام با حوادث گوناگونی برخورد میکند.
از پوریای ولی، این پهلوان اهل فتوت، رباعیاتی باقی مانده است و برخی معتقدند «مثنوی کنزالحقایق» نیز از آن اوست.
همه اهل فرهنگ و ادب به امید روز اعلام و ثبت جهانی مزار این پهلوان نامدار ایرانی اسلامی در شهرستان خوی و ساختن مزار و مقبرهای در شأن و مقام جوانمردی و فتوت و گذشت آن بزرگمرد نامی، به دور از هیاهوهای سیاسی و حزبی هستند.