شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
 محمد كيانوش راد

 كتاب تازه سيد علي صالحي با عنوان " منشور شعر حكمت " كتابي در باره شعر است و قرار است به زودي از سوي نشر چشمه روانه ديدگان اهل نظر گردد.

سيد علي صالحي شاعري انسان ،  به تمام معناست.  خوب و ساده و بزرگ و دوست داشتني و خالق واژه هاي نو. صالحي شعر حكمت را ، امري لايتناهي در ظرف محدودي به نام كلمه مي داند. او در شعرش ، قيام عليه زبانيّت  و افشاي زيوريّت  در شعر را  دنبال مي كند.  بنظر صالحي ، خلاء حكمت در شعر زمانه ما ، شعر را خواهد كشت.

صالحي به دنبال صورتبندي و مفهوم سازي در باره سبكي از شعر است كه هم ريشه و مايه در شعر مولوي و حافظ دارد و به همان اندازه نيز با شاملو و فروغ همپيوند مي تواند باشد. دفتر شعر " از آوازهاي كوليان اهوازي " آغازي براي دريافت شعر حكمت در انديشه و شيوه تازه نگاه صالحي است.

صالحي بدون افتادن در چارچوب نگاه ايدئولوژيك ، شديدا اخلاق گراست . او از غلتيدن شاعران به فضاهاي غيراخلاقي انذارمي دهد ، او افتادن در دام قدرت را نيز به همان اندازه زيانبار مي داند. و شعر حكمت او اين آرمان را پي مي گيرد .

به بيان صالحي ، هر حكيمي شاعر نيست ، اما هر شاعري مي تواند و يا به زبان رساتر بايد بتواند حكيمانه همچون مولانا و حافظ شعر بسرايد. صالحي طرفداران پروپاقرصي دارد كه شعر او را پي مي گيرند و خاطرات خود را با دفترهاي شعر صالحي به اشتراك مي نهند .

بايد در انتظار كتاب منشور شعر حكمت صالحي بود. كتابي كه احتمالا بحثي نو در دايره ي مفهوم شعر خواهد انداخت. شعر حكمت چيست ؟ و دايره ي مفهومي شعر حكمت كدام است ؟ و شاعران و منتقدان آن را چگونه خواهند يافت ؟ بايد در انتظار آمدن اين مائده شاعر بزرگ زمانه مان باشيم



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار