شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
سید محمد طاهر موسوی زاده

 از اعمال نفوذ در تنظيم بودجه و برنامه ريزي چانه اي در همين ستون بارها صحبت شده و بعضي نمايندگان مجلس نيز اعتراض خود را به چنين اقدامات ناعادلانه اي كه باعث سرازير شدن بي منطق اعتبارات به استانهاي نور چشمي و توسعهِ نامتوازن در كشور مي شود ابراز داشته اند. 

همچنانكه در مردادماه امسال نماينده مردم انديمشك در مجلس شوراي اسلامي و رئيس كميسيون انرژي از زيان مضاعف خوزستان بدليل عدم افزايش سالانهِ بودجه و كاهش سهم استان نسبت به ساير استانها در بودجه سال ۹۵، حق كشي در برگشت مازاد عوارض واريزي به خزانه، عدم رعايت عدالت در تخصيص اعتبارات خبر داد و تلاش نمايندگان خوزستان براي جبران اين حق كشي ها از طريق توسّل به رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه را براي جبران اين حق كشي ها مطرح كرد.

وي در همين مصاحبه يكي از دغدغه هاي جدّي نمايندگان خوزستان را جبران كاهش بودجهِ سال ۹۵ در بودجهِ ۹۶ دانست كه بايد اميدوار بود كه بر اساس اين دغدغه نمايندگان خوزستان در مراحل گوناگون برنامه ريزي و تدوين بودجه در استان و در كميسيون تلفيق براي جبران زيانهاي گذشته استفاده كرده باشند. ‌علاوه بر آنچه گفته آمد، در گزارشات مربوط به نتيجهِ اجراي قانون بودجه(تفريغ بودجه) كه هر ساله توسط ديوان محاسبات ارائه مي شود نيز بارها شاهد انحراف بودجه و جابجا شدن اعتبارات، كه اخلال آشكار در برنامه توسعه كشور و انحراف از اهداف برنامه است، بوده ايم همچنانكه در گزارش تفريغ بودجهِ سال ۹۴ كل كشور، رئيس ديوان محاسبات از تخلّف ۱۶ هزار ميليارد توماني سازمان مديريت پرده برداشته و وزير بهداشت و درمان از ظلم سازمان برنامه و بودجه به استانهاي محروم در تعيين و توزيع سرانه بهداشت و درمان سخن مي گويد. كه اينهمه، از ضعف قانون و گستاخي مجريان در اعمال سلائق شخصي و زيرپا گذاشتن قانون حكايت دارد.

با پذيرش اين واقعيتهاي تلخ تنها راهي كه براي جلوگيري از اعمال نفوذ در تدوين بودجهِ كشور و تخلّف در اجراي صحيح آن باقي مي ماند همانطور كه بارها گفته شده، مشاركت فعّال و مؤثّر همه نمايندگان بهنگام بررسي لايحهِ بودجه در مجلس است و اينك كه بودجه عمومي سال ۱۳۹۶ كل كشور از صافي كميسيون تلفيق گذشته و قرار است مصوّبه اين كميسيون به صحن علني مجلس آورده شود، از آنجا كه اين آخرين فرصت نمايندگان براي احقاق حق استانها در بودجه ۹۶ است لذا از نمايندگان استانهاي زيان ديده از اعمال نفوذها در بودجه، به ويژه نمايندگان استان زرخيز و محروم!؟ خوزستان انتظار مي رود كه از اين برههِ حسّاس استفاده كنند تا بجاي زحمت توسّلات بعدي به اين و آن و دادن زور خود به التماس هم مانع تصويب بودجه اي ناعادلانه شوند و هم راهي براي اعمال سليقه در اجراي آن و منحرف كردن برنامه سالانهِ كشور از اهداف تعيين شده باقي نگذارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار