شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
شوشان/ علی بدوی 

نیمه شب جمعه مردم 11 شهر اهواز شاهد قطعی برق آن هم از نوع نادر آن بودند ، رطوبت همراه با گرد و خاک دلیلی بود که آقایان اعلام کرده اند. ادامه یافتن قطعی برق تا ساعت 14 روز بعد ( بعد از 14 ساعت ) ، ثابت کرد که استراتژی ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو در حد شعار و کاغذ  بوده و فراتر از آن نرفته است.

 
براساس آمار وزارت نیرو ، استان خوزستان با  14054 مگاوات قدرت نامی نصب شده ، بالاترین قدرت نامی نصب شده در میان استان های دیگر را داشته است که معادل 19 درصد قدرت نامی کل کشور است.  همچنین قدرت عملی این استان 8540 مگاوات در روز بوده است که نسبت به سایر استان های کشور بالاترین قدرت عملی تولید شده را برخوردار است. اگر چه این استان بالاترین تولید برق را درمیان سایر استان ها کسب کرده و معادل 1895 مگاوات را بین استان ها مبادله کرده  ، لیکن در سال 94  با توجه به نیاز استان به 6662 مگاوات برق ، معادل 17 مگاوات کمبود برق داشته است. از طرفی عمده تولید برق مربوط به نیروگاههای برق آبی است . 

آمار فوق نشان می دهد که استان خوزستان با داشتن  بالاترین  قدرت نامی برق  و رتبه اول در نولید برق در میان سایر استان های کشور ، خود با کمبود برق مواجه است.  این استان در سال 1294 معادل 449 مگاوات برق را به کشور عراق صادر کرده است. همچنین این استان 784 مگاوات به استان باختر  ، 620 مگاوات به استان اصفهان و 96 مگاوات به استان کرمانشاه برق منتقل کرده است.

وابستگی شدید مردم بویژه خوزستان ، نشان داد که برق در حاضر بحرانی ترین موضوع این استان می باشد. راستی چرا برق آنقدر مهم شده که قطع چند لحظه آن منجر به بحران در استان می شود. به برخی از این موارد اشاره می کنم :

-     زندگی آپارتمان نشینی و سکونت در ارتفاع  در شهر اهواز مدت زیادی است که درمیان مردم گسترش یافته است. فشار ضعیف آب در شبکه شهری منجر به این شده که مجتمع های آپارتمانی در کف ساختمان ، مخازن آب نصب کنندو با اتصال  پمپ آب به این مخزن ، زمینه پمپاژ آب را به طبقات بالا فراهم سازند. با قطعی برق ، امکان انتقال آب به ارتفاع فراهم نمی شود و مردم  علی رغم آنکه آب هم در شبکه باشد ، با کمبود آب مواجه می شوند.

- مردم برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی خود از یخچال استفاده می کنند، قطعی برق به مدت طولانی منجر به فاسد شدن مواد غذایی و وارد شدن خسارت مالی به مردم می شود. همچنین خسارت مالی برای سوپرمارکت هایی که مواد غذایی فاسد شدنی نگهداری می کنند بسیار شدیدتر است. نظیر قصابی ها ، هایپرمارکت ها و...  

- عمده مراکز نظیر تصفیه خانه های آب شرب فاقد برق اضطراری می باشند و با قطعی برق ، پمپاژ آب به شبکه آبرسانی شهری هم متوقف می شود . 

- بسیاری از دکل های مخابراتی  از سیستم برق اضطراری برخوردار نمی باشند و با قطعی برق به مدت طولانی ، تقویت آنتن تلفن همراه هم با مشکلات زیادی همراه می شود . تصور کنید اگر در چنین زمانی فردی دچار مشکل پزشکی شده و یا حادثه شده باشد امکان امداد رسانی به او بدلیل قطع شبکه مخابراتی به صفر می رسد.

- اگر چه برخی از مراکز مهم دارای یو پی اس  هستند ، لیکن مدت زمان فعالیت یو پی اس  محدود می باشد و با طولانی شدن قطعی برق ، یوپی اس نیز تخلیه می شود.

- کلیه خودپرداز بانک ها با برق خدمات رسانی می کنند. قطعی برق منجر به توقف آنها می شود. تصور کنید در لحظه قطعی برق ، فردی به خودپرداز مراجعه می کند و اتفاقا جیب او خالی است ، زمانی که به او بگویند بدلیل قطعی برق امکان پرداخت وجود ندارد ، چه حالی به او دست می دهد. 

- کلیه ایستگاه پمپ بنزین در زمان قطعی برق ، از فعالیت باز می ایستند. تصور کنید به پمپ بنزین مراجعه می کنید و درست لحظه ای که می خواهید بنزین بزنید برق برود ، باک خودروی شما هم به قدری خالی است که امکان حرکت خودرو به مدت طولانی را نداشته باشید. در این شرایط تصور کنید چه حالی به شما دست می دهد.

- تمامی نانوایان شهر با برق فعالیت می کند ، با قطعی برق تمامی نانوایان تعطیل می شوند. و مردم را با چالش جدی مواجه می سازند. 

- قطعی برق به مدت طولانی  می تواند منجربه اختلال در برنامه حرکت قطارها و هواپیما در صورت نداشتن برق اضطراری می شود. 

- قطعی برق به مدت طولانی منجر به توقف عملکرد سیستم های امنیتی در مکان های مسکونی و تجاری می شود و سبب  بروز نا امنی برای آنها می شود.

- قطعی برق منجر به توقف تولید صنایع مادر نظیر فولاد می شود. عدم تولید فولاد منجر به کاهش سود آوری شرکت های تولیدی می شود  و از طرفی منجر به کاهش درآمد ناشی از فروش برق به این قبیل شرکت ها می شود.

با توجه به توضیحات فوق ، نتیجه می گیریم که امروز وجود برق به قدری حیاتی است که نبود آن منجر به بروز بحران های بزرگ می شود. 

لذا مسئولین  ومتخصصان  بدور از سلفی گرفتن و شعار دهی  باید راهکار مناسب راعملی سازند. به طوری شاهد چنین بحران هایی در آینده نشویم .   

در این رابطه لازم است ستاد مدیریت بحران فعالانه در جهت رفع این مشکل اقدام کند. اگر چه وزیر نیرو  وعده هایی نیز به مردم داده است که امیدوارم  به سرنوشت وعده های قبلی دچار نشود. 


برچسب ها: علی بدوی ، قطعی برق
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار