شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
سه شنبه 18 بهمن ماه 95 چهارمین نشست شورای برنامه ریزی ادارات مشاوره مناطق ده گانه کشور با حضور دکتر بهاری رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان دانشجویی  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر ساسان موگهی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر فرهادی مسئول ادارات مشاوره منطقه جنوب غرب کشور، روسای مناطق ده گانه و جمعی از کارشناسان مشاوره و روانشناسی منطقه جنوب غرب کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مدت دو روز برگزار شد.

دکتر موگهی در این نشست با درود بر روح پرفتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و تبریک ایام الله دهه فجر گفت: انتظارات مدیران و سیاستگذاران از حوزه روانشناسی این است که مشکلات را شناسایی و اولویت بندی کرده و سپس راه حل مشکل و مداخله لازم را به مسئولین دستگاه های تصمیم گیرنده ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در جامعه ما هنوز وسعت آسیب های اجتماعی بخوبی تبیین نشده و این از وظایف متخصصان روانشناسی می باشد که مسائل و مشکلات اجتماعی را شناسایی و بصورت آکادمیک با ارائه آمارهای دقیق از وضعیت این آسیب ها در جامعه در رفع آنها در کنار مدیران و سیاستگذاران موثر اقدام نمایند.

موگهی با بیان اینکه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی در آینده، دانشجویان فعلی دانشگاه های علوم پزشکی هستند و سلامت روان آنها دارای اهمیت ویژه ای است، بیان داشت: شما روانشناسان و مسئولین حوزه های روانشناختی دانشگاه ها هستید که باید این بعد از سلامت را برای مدیران ارشد و سیاستگذاران دانشگاه ها و حتی بالاتر تبیین کنید تا بتوان با ارتقاء سلامت روان دانشجویان در رفع آسیب های اجتماعی نیز کمک شایانی کرد.

وی اذعان داشت: ما باید یک کار جمعی در فضای دانشجویی انجام و فضای با امید و نشاط را ایجاد کنیم، زیرا در حال حاضر افرادی هستند که با در اختیار داشتن رسانه ها به دنبال تخریب و ناامید کردن مردم از دولت هستند و با نشر اکاذیب و اخبار دروغ با روح و روان مردم بازی میکنند که این باعث بخطر افتادن سلامت روان افراد میشود و اینجاست که زحمت شما عزیزان دوچندان میشود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه بعنوان متولیان سلامت جامعه باید از هر تریبونی که در اختیار داریم برای افزایش نشاط و امیدواری به آینده استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نقش اساتید در بحث سلامت روان دانشجویان بسیار حائز اهمیت است، گفت: لازم است از تاثیری که اساتید در بهتر شدن حال دانشجویان دارند غافل نباشیم و در جلسات تخصصی یا دوره ای، توجه اساتید را به مشکلات عدیده دانشجویان جلب نماییم و خوشبختانه ما در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تجربه این کار را داریم.

موگهی با بیان اینکه افراد باید در صورت مواجه شدن با فردی که دارای مشکلات روحی و روانی می باشد وی را به روانشناسان که متخصصین این کار هستند معرفی کنند، تصریح کرد: کار دیگری که باید در زمینه ارتقاء سلامت روان دانشجویان انجام شود، تلاش برای پیشگیری از تعمیق اختلال روانی فرد است که در این مورد شناسایی بموقع فرد بسیار حائز اهمیت است تا در اولین فرصت ممکن با راهنمایی و خدمات مشاوره به نجات فرد قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد، کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که این نشست ها و گردهمایی ها که با هدف نزدیک شدن نظرات وزارتخانه و دانشگاه ها می باشد بیشتر برگزار شود و وزارت بهداشت نیز که سیاست های کلی را اتخاذ مینماید، تنها به نظرات و دیدگاه های دانشگاه های پایتخت بسنده نکند و توجه ویژه ای نیز به دانشگاه های دورتر داشته باشند.

دبیر شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه در ادامه افزود: لازم است در این نشست به سرکشی از فضاهای فیزیکی و به بررسی فرایند ها در دانشگاه های متفاوتی که حضور پیدا میکنیم بپردازیم و از تجربیات هم استفاده کنیم.

وی گفت: خوب است وزارتخانه در ارزیابی ادارات مشاوره با مشخص کردن نقاط قوت و ضعف آنها و ارسال گزارشات به روسای دانشگاه ها ورود و انتظارات خود را از ادارات مشاوره عنوان کند تا ادارات راحتتر بتوانند اعتبارات لازم را اخذ نمایند.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی در پایان با طرح پرسش هایی انتظارات خود را برای این نشست تشریح کرد و گفت: انتظار میرود در این نشست به پاسخ این سوالات پرداخته شود که آیا میتوان ادارات مشاوره را به بخش های خصوصی واگذار کرد و آیا این بنفع دانشگاه ها است یا نه؟ و همچنین آیا تجمع و تمرکزگرایی در ارائه خدمات مشاوره در سطح دانشگاه بهتر است یا پراکندگی در سطح دانشکده ها و خوابگاه صحیح است؟
 
گفتنی است دوشنبه 18 بهمن ماه روز اول گردهمایی کارگاه خلاقیت و ابتکار در علوم پزشکی برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار