شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴

شوشان - علی ساری (نماینده مردم اهواز در مجلس دهم)

مشکل ذرات معلق و گرد و غبار در استان خوزستان در اولین روز هفته برای مردم این استان تبدیل به بحران شد مشکل هم از آن جا شروع شد که گردو خاک شدید روی ایزولاتورهای دکل‌های فشار قوی نشست و سیستم پروتیشن خطوط فشار قوی عمل کرد و این فرآیند به طور طبیعی به قطع برق و توقف سیستم توزیع آن منجر شد . در ادامه این زنجیره با توجه ضعف پدافند غیرعامل وزارت نیرو تصفیه خانه‌های استان در شهرهای مختلف از فعالیت بازماندند.

می گویند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ کاش مسئولان تهران نشین این تصفیه خانه‌ها را از نزدیک می‌دیدند تا به عمق مشکلات پی می‌بردند این واحدها حتی مجهز به برق اضطراری نیستند و در نتیجه با قطع جریان برق ، پمپاژ آب هم قطع شده و مشکل بی آبی به بی برقی اضافه می‌شود  . این اتفاق آنچنان به صورت زنجیروار صورت گرفت که گویی برنامه ریزی شده بوده اما واقعیت امر این است وقتی پدافند غیرعامل نداشته باشیم چنین حوادثی هم اجتناب ناپذیر خواهد بود. در واقع ریشه این اتفاق را باید در پدیده ریزگردها جستجو کرد به عبارت دیگر افزایش شدید میزان گرد و خاک به قطع برق نزول یافت و به قطعی برق و به دنبال آن ، آب و تلفن انجامید. اما فارغ از آنچه گفته شد ریشه اصلی مشکل در انتقال آب از سرشاخه‌ها به سوی فلات مرکزی است .

به نظر می‌رسد در سطح کلان اراده‌ای برای تأمین آب فلات مرکزی وجود دارد که حاضر است این پروژه را حتی به قیمت نابودی محیط زیست دیگر استان‌ها به سرانجام برساند استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان و نمایندگانشان در مجلس به کرات به این تدبیر اعتراض کرده‌اند با اینهمه متاسفانه گوشی بدهکار این اعتراض‌ها نیست حتی معاون وزیر نیرو هم رسماً به این طرح انتقال اعتراض کرد و از عدم وجود توضیح و توجیه زیست محیطی گفت اما  دستورات داده شده و او هم مجبور به اجراست.

در هر حال این مشکلات در کمیسیون کشاورزی مجلس طرح شده و تحقیق و تفحص از حوزه آب هم به جریان درآمده و رأی صادر شده هم به نفع دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است به عبارت دیگر پیگیری ماجرا از مجاری قانونی ادامه خواهد داشت.

در خصوص بحران روز شنبه هم با حضور وزیر نیرو بودجه‌ای جهت حل این مشکل تخصیص یافته و همین امر هم این سؤال مهم را پررنگ می‌کند که اگر شبکه برق و آب با مشکلاتی مواجه بوده چرا تا امروز و قبل از وقوع حادثه تدبیری برای آن اندیشیده نشده و بودجه اختصاص نیافته است ؟ از سوی دیگر  وزارت نیرو باید پاسخ دهد که  بودجه  تخصیص یافته به بهسازی و ایزولاتوری شبکه از چه زمانی به صورت عملی تأمین خواهد شد یعنی باید تاریخ دقیق و مشخصی به مردم اعلام شود تا به یان ترتیب دست کم آن‌ها امیدوار به حل مشکلات باشند چون تجربه گذشته نشان داده که بودجه‌های اختصاص یافته عموماً به صورت واقعی و پرداخت نمی‌شوند به عبارت دیگر عموماً فعالیت‌ها به پاره‌ای اقدامات جزئی محدود می‌شود.

متاسفانه اصولاً در استان خوزستان پدافند غیرعامل در حوزه آب و برق وجود ندارد به عنوان مثال تنها در شهر اهواز بیش از 10 هزارترانس توزیع برق وجود دارد بنابراین نرمال سازی آن‌ها بعد از طوفان شن و تبعات رطوبت موجود در هوا به زمان طولانی نیاز خواهدداشت چون تعداد وسایل شستشو محدود است .

باوجود تمام مشکلاتی که گفته شد به عنوان نمایندگان مردم چاره‌ای نمی‌بینم جز این که فریاد اعتراض آن‌ها را به گوش مسئولان برسانیم چه از طریق تحقیق و تفحص چه از راه طرح سؤال از وزیر نیرو و یا حتی استیضاح او .  

مسئولان می گویند مشکل ریزگردها از آن سوی مرزها می‌آیند و به دلیل وجود داعش نمی‌توان تدبیری برای آن اندیشید اما آن‌ها نمی‌گویند در 13 سالی که این پدیده دامن مردم را گرفته و داعشی هم وجود نداشته چه تدبیری برای مقابله به آن‌ها اندیشیده شده است؟ به عبارت دیگر به نظر می‌رسد مسئولانی نظیر رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تنها به دنبال شانه خالی کردن و سلب مسئولیت از خودشان هستند. جالب‌تر این که حتی در خصوص بودجه اختصاص یافته برای مقابله با ریزگردها هم اختلاف نظرهایی وجود دارد که به طنز شباهت بیشتری دارد یعنی در حالی که این بودجه 200 میلیارد تومان اعلام شده مدیر کل منابع طبیعی استان می‌گوید اشتباهی در نوشتن صفرها به وجود آمده یعنی عدد 20 میلیارد بوده اما اشتباهاً یک صفر اضافه‌تر درج شده است . 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار