اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
جمعی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه پدیده ورود گرد و غبار و ریزگردها به این استان باعث بروز بحران در خوزستان شده است بر لزوم نگاه ملی به این موضوع و حل مشکل آن تاکید کردند.

همایون یوسفی و جواد کاظم نسب نمایندگان اهواز و عباس پاپی زاده نماینده دزفول در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت استان خوزستان در پی بروز پدیده گرد و غبار و هجوم ریزگردها پرداختند.

همایون یوسفی در توضیحاتی با بیان اینکه مشکلات این روزهای مردم خوزستان در پدیده ریزگردها ریشه دارد گفت: این پدیده از ابتدای دهه 80 آغاز شده که علت آن کم آب شدن خاک و وجود کانون های داخلی و خارجی در استان است.

وی ادامه داد: پدیده گرد و غبار 35 درصد منشاء داخلی و 65 درصد منشاء خارجی دارد. در موضوع کانون های داخلی به دلیل اینکه این کانون ها نزدیک به محل سکونت مردم است شدت و ماندگاری بیشتری داشته که در مجموع 7 کانون داخلی با مساحت 350 هزار هکتار را شامل می شود، در صورت کنترل این کانون ها 40 تا 50 درصد از شدت میزان گرد و غبار کاهش پیدا می کند.

یوسفی با تاکید بر اینکه کنترل کانون های داخلی بروز گرد و  غبار باعث برداشته شدن قدم مهمی در کنترل گرد و غبار می شود گفت: برای کانون‌های خارجی نیز به دیپلماسی فعالی نیاز است، چون اگر در نهایت فکری برای گرد و غبار نشود مشکلاتی گریبان گیر کشور خواهد شد، زیرا خاورمیانه و ایران روی کمربند گرد و غبار قرار دارد و این موضوع امکان وارد شدن آسیب هایی به کشور را به وجود می آورد.

نماینده اهواز با بیان اینکه در استان خوزستان به فاصله 15 روز دو بار قطعی آب و برق به وجود آمده گفت: با قطعی برق، قطعی آب، گاز و تلفن نیز به وجود می آید. قطعی برق نیز ریشه در نشستن طولانی مدت گرد و غبار روی پست های برق را دارد که با کوچکترین بارندگی و رطوبت حالت رسانا پیدا کرده و منجر به قطعی ایستگاه‌های برق می شود.

یوسفی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت با جدیت کامل به دنبال حل این مشکل هستند گفت: باید موضوع گرد و  غبار استان خوزستان همچون احیای دریاچه ارومیه به شکل طرح ملی دیده شود، چون ممکن است در غیر این صورت به سایر شهرهای کشور نیز سرایت پیدا کند.

به گزارش ایسنا، جواد کاظم نسب نماینده اهواز نیز با تاکید بر اینکه بعد از گذشت بیش از 15 روز از ورود گرد و غبار به استان خوزستان باز هم بحران در این استان وجود دارد، گفت: قطعی برق، آب و تلفن زندگی روزمره مردم را فلج کرده است، که همه این مشکلات ناشی از بی توجهی و بی تفاوتی وزارت نیرو است. وزارت نیرو در این مدت عملکرد بسیار بدی داشته است، چون باید ایستگاه ها و پست های برق به صورت مرتب دو بار در سال با آب مقطر و در برخی از شهرستان ها 5 بار شستشو داده می شد، که این کار صورت نگرفته است.

به گفته وی، قطعی ژنراتورها و مدارهای برق که کمک به تصفیه خانه و آبرسانی می‌کند عامل قطعی آب شده بطوری که در تاریخه های 8 و 9 بهمن مردم خوزستان 48 ساعت قطعی آب و برق داشته و همین موضوع در روزهای 28 و 29 بهمن نیز تکرار شد. سوال ما این است که چرا اقدامات مناسب صورت نگرفت تا از تکرار این شرایط جلوگیری شود امروز در خوزستان با بحران مواجه هستیم.

کاظم نسب همچنین درباره دلیل انتقال آب کارون از استان خوزستان در چنین شرایطی گفت: انتقال صورت گرفته غیر عاقلانه و بدون مجوز بوده که حتی محیط زیست نیز راضی به انجام این پروژه نبود.

وی افزود: اکنون قصد اجرای پروژه بهشت آباد را داشتم که نمایندگان خوزستان موضوع تفحص از این پروژه را در کمیسیون کشاورزی مطرح کرده و به تصویب رسید. انتظار می رود که همت نمایندگان خوزستان و نظر رئیس مجلس از اجرای این طرح جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، عباس پاپی زاده نماینده دزفول با بیان اینکه ریزگردها به عنوان پدیده جدید کل کشور را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: نقطه شروع بحران از استان خوزستان است که باید با نگاه ملی راهکارهای مناسب برای حل این بحران اندیشید.

وی با بیان اینکه طبق بررسی ها موضوع مدیریت آب و برق و منابع آب با چالش های اساسی برخوردار خواهند بود، گفت: در حال حاضر نمی‌توان از نیمی از دشت های کشور برداشت داشت که اینها ناشی از مدیریت ضعیف در حوزه منابع آب خوزستان است.

پاپی زاده با این انتقاد که وزارت نیرو به صورت تک بعدی به موضوع آب نگاه می کند، گفت: پدیده ریزگردها اولین اثر مدیریت ضعیف وزارت نیرو در بحث آب است، چون برداشت آب به صورت غیر مجاز و غیر حساب شده انجام شده و تنش هایی را به وجود آورده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد که پدیده ریزگردها مشکلات عمده ای در استان خوزستان و به دنبال آن در 22 استان دیگر به وجود آورده است؛ کانون بروز ریزگردها در داخل استان خوزستان است که در 10 سال آینده شکل گرفته است.

پاپی زاده رعایت نکردن حقابه زیست محیطی دامپروران، دامداران منطقه و به دنبال آن خشک شدن مراتع و تالاب ها را از جمله عوامل ایجاد کانون های ریزگردها دانست و گفت: این کانون ها به نوعی رسانای قوی تبدیل شده که باعث قطعی برق در سراسر استان خوزستان می شود. قطعی برقی که بر تمام شبکه های خدمات رسانی تاثیر میگذارد.

وی با انتقاد از حذف تبصره مربوط به اختصاص بودجه برای حل مشکل ریزگردها در بودجه 96 گفت: از سال92  که مجلس برای کنترل ریزگردها بودجه ای را اختصاص داد متاسفانه تخصیص این بودجه نزدیک به صفر بوده و در یکی دو سال اخیر نیز دولت اقدام به حذف این تبصره کرده که جای سوال دارد، چون حتی دولت به فکر استان خوزستان نیست. بهتر است حداقل به فکر کاهش تولید نفت باشد چون با ورود پدیده ریزگردها تولید چند صد بشکه کاهش پیدا کرد که این موضوع تاثیر مستقیم بر روی بودجه دولت می گذارد.

وی پدیده ریزگردها را با امنیت ملی مرتبط دانست و توضیح داد: در یکی از استان های مهم مرزی که تولید کننده درآمد کشور است به دلیل ورود پدیده ریزگردها زیرساخت های استان به چالش کشیده شد و تمام ادارات در مقطعی نتوانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مشکلی که در نهایت باعث ایجاد اضطراب در بین مردم و عدم ارتباط بین مسئولان شد.

پاپی زاده با تاکید بر لزوم ورود هر چه سریعتر دولت برای مقابله با این پدیده خطرناک گفت: اگر با این پدیده مقابله نشود در 5 سال آینده به بزرگرترین چالش اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور تبدیل می شود. حال اینکه دولت می تواند با اختصاص بودجه کمی این موضوع را کنترل کند.

وی با بیان اینکه در بودجه 200 میلیارد تومان برای منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و 100 میلیارد تومان برای سازمان محیط زیست اختصاص داده شده است، ابراز امیدواری کرده است که این بودجه برای کنترل کانون های بحرانی ریزگردها صرف شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یکی از اقدامات فوری برای حل این مشکل را پرآب شدن تالاب هورشریفیه دانست و گفت: با قول مساعد وزارت کشاروزی این اقدام قرار است ظرف 15 روز آینده انجام شود.

پاپی زاده در پایان گفت که قرار است تا 6 ماه آینده نیز پست های فعلی برق استان خوزستان به پست های فشرده تبدیل شود. همچنین فراخوانی برای حضور اکیپ های شستشو به استان داده شده که تاکنون مقدمات استقرار 12 اکیپ ایجاد شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار