اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
تیام نصیری
 کارشناس ارشد کشاورزی
 
ریز گردها در خوزستان اثرات زیانباری در زندگی عموم مردم داشته اند و سبب الودگی هوا و منشا بیماری های تنفسی و غیر تنفسی در استان و سایر موجودات می باشد .

اثرات مخرب ریزگردها در بخش کشاورزی غیر قابل انکار و باید توسط مسیولین ذیربط تدبیری در این زمینه اندیشیده شود . گیاهان جهت فتوسنتز علاوه بر نور به co2 نیز نیاز دارند و روزنه کانال تبادل نور و co2 مورد نیاز فتوسنتز است.

ریزگردها سطح برگ را می پوشانند ، منافذ روزنه را مسدود نموده و بدین طریق سبب کاهش تبادلات گازی ، کاهش فتوسنتز و در نتیجه کاهش رشد گیاه میگردند. با بسته شدن روزنه ها ، دمای درونی برگ افزایش می یابد برگ به مرور زرد شده و دچار ریزش می گردد.

ریزگردها انتقال افات بیماریها و سموم را به گیاه افزایش میدهند و با پوشاندن سطح برگ اثر سموم علف کش خصوصا سموم تماسی را میکاهند. پدیده گرد و غبار سبب کدورات هوا و کاهش تشعشعات خورشیدی میگردد و وقوع این پدیده در فصول گرم اثرات تشدید شونده دارد.

با توجه به کشت گسترده گیاهانی مثل نیشکر و ذرت در استان خوزستان و نیاز بالای این گیاهان به نور ، وقوع پدیده گرد و غبار سبب عدم تامین نیاز نوری این گیاهان شده و خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد مینماید


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار