شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
 نماینده اهواز با بیان این‌که دولت تاکنون نسبت به بیانیه روز یکشنبه نمایندگان در خصوص مشکلات و مسائل خوزستان واکنشی نشان نداده است، گفت: ‌در این بیانیه درخواست کرده‌ایم که جلسه ویژه هیات دولت در خوزستان تشکیل شود تا هیات دولت برای حل بحران خوزستان پای کار بیاید.
 
علی ساری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانیه روز یکشنبه مجمع نمایندگان خوزستان در خصوص بحران استان اظهار کرد:‌ دولت تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این بیانیه نشان نداده است. در این بیانیه که به امضای بیش از 40 نماینده از خوزستان و برخی دیگر استان‌ها رسیده است، از دولت درخواست شد که جلسه ویژه هیات دولت در خوزستان برگزار شود.
 
دولت باید در حل بحران خوزستان پای کار بیاید
 
وی افزود: علت این درخواست این بود که هیات دولت در رابطه با بحران اخیر خوزستان پای کار بیاید و نه از دور بلکه از نزدیک با این مسائل و مشکلات به صورت ملموس مواجه شوند تا مسئولان اجرایی و ارشد به این مشکلات اهمیت بیشتری نشان دهند. بخشی  از این مشکلات به سیاست‌های ملی و بخش دیگر نیز به سیاست‌های اجرایی مسئولان استانی مربوط می‌شود.
 
هیات فراکسیون امید مجلس به خوزستان سفر می‌کند
 
نماینده اهواز همچنین با اشاره به برنامه سفر هیاتی از فراکسیون امید مجلس به خوزستان تصریح کرد:‌ مسائل و مشکلات اخیر خوزستان در جلسه فراکسیون امید مطرح و به دستور رییس این فراکسیون مقرر شد هیاتی ویژه متشکل از نمایندگان اهواز و برخی دیگر از اعضای این فراکسیون به اهواز سفر کرده و این مشکلات و مسائل را از نزدیک رصد کنند.
 
ساری با اشاره به درخواست فراکسیون امید از رییس جمهور مبنی بر تشکیل یک جلسه بین این فراکسیون و ریاست جمهوری در خصوص مسائل اخیر خوزستان، ‌افزود: هیات ویژه اعزامی از سوی فراکسیون امید به اهواز گزارشی از مشکلات و مسائل اخیر خوزستان تهیه و این گزارش و درخواست‌های خود را در این جلسه به ریاست جمهوری منتقل خواهد کرد.
 
تمام اتفاقات بحران خوزستان ناشی از پدیده گرد و غبار است
 
وی با تاکید بر این‌که ریشه اصلی و کلی بروز مشکلات اخیر قطعی آب و برق و مراکز مخابراتی در خوزستان به پدیده ریزگردها باز می‌گردد، اظهار کرد: ‌تمام اتفاقاتی که در روز گذشته‌های با قطعی آب و برق رخ داد، همه و همه ناشی از پدیده گرد و غبار است.
 
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ دولت یازدهم شاید نسبت به دولت‌های گذشته در زمینه مشکل ریزگردهای خوزستان منصفانه‌تر عمل کرده، که سیاست‌های انتقال آب این دولت نمونه‌ای از این موضوع است. بخشی از معضل ریزگردها به انتقال آب بین‌حوضه‌ای از سرشاخه رودخانه‌های خوزستان به سایر استان‌ها و بخش دیگر نیز به کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبار برمی‌گردد.
 
دولت‌ها اراده‌ای برای حل معضل ریزگردها از خود نشان نداده‌اند
 
ساری بیان کرد:‌ در کشور برای مقابله با پدیده ریزگردها چه در زمینه مهار کانون‌های داخلی و چه در زمینه جلوگیری از انتقال آب آن طور که باید تاکنون اقدام موثری انجام نشده است. با هر بار وقوع پدیده ریزگردها مانند طوفان گرد و خاک بهمن ماه 93 اقداماتی مصوب شده است. بروند به کارنامه هر کدام از این مصوبات نگاهی بیندازند و ببیند که چند درصد از آن محقق شده است.
 
وی افزود: نگاهی به کارنامه میزان تحقق مصوبات گذشته در زمینه پدیده ریزگردها نشان می‌دهد که تمام دولت‌ها چه دولت فعلی و چه دولت‌های قبلی اراده‌ای برای حل معضل ریزگردها از خود نشان نداده‌اند.
 
مشکل گرد و غبار با عذرخواهی یک وزیر از مردم حل نخواهد شد
 
نماینده اهواز با اشاره به تجمع روز گذشته مردم اهواز جلوی استانداری که در اعتراض به مشکلات اخیر استان برگزار شد، گفت: قبلا گفته‌ام که مسائل و مشکلات اخیر استان از جمله قطعی آب و برق و همچنین مشکل پدیده گرد و غبار با عذرخواهی یک وزیر از مردم و تصویب فوری و ناگهانی اعتبارات حل نخواهد شد و تجمع روز گذشته مردم نیز حاکی همین موضوع بود.
 
ساری ادامه داد: ‌دوستان لازم نیست که اعتبارات جدیدی را مصوب کنند. تنها به به مصوبات گذشته در خصوص پدیده ریزگردها نگاهی بیندازند و ببینند که برای مثال چه‌قدر از مصوبات سال 93 در خصوص پدیده ریزگردها و چه میزان از حرف‌هایی که زده‌اند، اجرایی و عملی شده و چه‌قدر هم محقق نشده است؛ همین موضوع می‌تواند نشان دهد که اراده‌ای برای حل معضل ریزگردها خوزستان وجود دارد یا خیر. مردم حق دارند و با عذرخواهی و حضور مقطعی یک وزیر در محل حادثه مشکل مردم حل نخواهد شد. مردم با مشاهده بی‌تفاوتی مسئولان اجرایی نسبت به این مشکلات احساس نارضایتی می‌کنند.
 
اعتبارات جدید نمی‌خواهیم
 
وی افزود: اصلا نمی‌خواهیم که کسی برای حل مشکل ریزگردها اعتبارات جدید مصوب کند،‌ به چه کسی بگوییم که اعتبارات جدید نمی‌خواهیم؟ تنها همان اعتبارات مصوبات گذشته را یکجا واریز و پروژه‌های مصوب شده را به شکل ویژه دنبال کنند. نه این‌که با هر بار وقوع پدیده ریزگردها تمام حرف‌ها و حدیث‌ها به سمت این دو موضوع معطوف شده و فردای آن با فروکش کردن بحران دیگر به فکر حل این معضلنباشد.
 
نماینده اهواز با اشاره به اعتراضات نمایندگان به انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان تصریح کرد: ‌زمانی که در مجلس برای تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب فریاد می‌زدیم دوستان فکر می‌کردند که ما انسان‌هایی عصبی و تنش‌زا هستیم. ما نه عصبی و نه تنش‌زا هستیم بلکه تنها موظفیم که زبان حال مردم باشیم، بنابراین ناچار به استفاده از ابزارهای قانونی خود هستیم و به تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب و طرح سوال روی بیاوریم.
 
تقدیم درخواست استیضاح وزیر نیرو به هیات رییسه مجلس
 
ساری با اشاره به تقدیم درخواست استیضاح وزیر نیرو به هیات رییسه مجلس گفت:‌ با امضای نمایندگان استان‌های خوزستان و‌ چهار محال و بختیاری و برخی از نمایندگان دیگر، درخواست استضیاح وزیر نیرو به هیات رییسه مجلس تقدیم شده و در روال اداری قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار