اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
گزارش روزنامه آرمان از بحران اخیر خوزستان
قطعی مکرر برق ، آب و خطوط تلفن در هفته اخیر به ایجاد شرایطی بحرانی در اهواز و برخی شهرستان‌های خوزستان انجامید.

آرمان: در حالی که برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد گرد و غبار بار دیگر روز جمعه به سراغ خوزستانی‌ها خواهد رفت و در شرایطی که هنوز گزارش‌هایی مبنی بر قطع برق شهرستان‌های مختلف خوزستان منتشر می‌شود، اظهارنظر‌ها درباره بحران خوزستان اوج گرفته است.تا جایی که سید حسن خمینی، یادگار امام نیز در صفحه ایستاگرامش نوشت: «سرزمینى که به خون نشست ولى بر خاک نیافتاد، خاک آلوده شده است. مسئولان در صدد حل این مشکل هستند. باید همتى مضاعف بدرقه راه کرد.» مردم اهواز در این روز‌ها بار‌ها به تجمعات اعتراض‌آمیز دست زده‌اند و در همین حال مسئولان دولتی و حاکمیتی وعده می‌دهند مشکل مردم استان خوزستان را در اسرع وقت حل خواهند کرد؛ وعده‌ای که به سفر چندین مسئول به خوزستان انجامیده است.

قطعی مکرر برق، آب و خطوط تلفن در هفته اخیر به ایجاد شرایطی بحرانی در اهواز و برخی شهرستان‌های خوزستان انجامید. علاوه بر قطع برق و آب در شنبه ۲۳ بهمن برای دومین بار برق اهواز به مدت ۱۴ ساعت قطع و در پی آن آب سراسر اهواز نیز قطع شد. همزمان ۱۰ شهرستان دیگر استان خوزستان نیز با قطع سراسری برق و آب مواجه شدند و در تاریکی و خاموشی فرو رفتند. نخستین بار پس از قطع برق، آب، تلفن در اهواز که به تعطیلی مدارس و ادارات منجر شد، با تشکیل جلسات ستاد بحران علت این وضعیت، بارندگی و ایجاد چسبندگی روی شبکه‌های توزیع برق عنوان شد. در روز‌های اخیر مردم اهواز مقابل استانداری با شعارهایی همچون «کارون با اصالت، تسلیت تسلیت»، گلایه خود را نسبت به انتقال آب کارون و ادامه وضعیت ایجاد شده بیان کردند. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از سوی رئیس‌جمهور برای بررسی موضوع ریزگردها در خوزستان ماموریت ویژه دارد؛ او با حضور در اهواز بازدید خود از کانون ریزگردها در این استان را از چهارشنبه آغاز کرد.

خوزستان برای دولت اهمیت دارد

در پی بازدیدهای مکرر مسئولان از استان خوزستان اکنون شناسایی کانون‌های گرد و غبار در همه استان‌ها تکمیل شده است. با اقدامات سازمان جنگل‌ها و مراتع کانون ریزگردها باید تثبیت شده و این اقدام با برنامه علمی و به صورت منسجم انجام شود. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست تاکیدکرد: «استان خوزستان برای دولت بسیار اهمیت دارد و امیدواریم با طرح‌های در دست اجرا مشکلات مردم این استان را به حداقل برسانیم.»

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان برکنار شد

بحران ۹ بهمن در اهواز قطعی سراسری برق و آب را به دنبال داشت. مردم این استان از آغاز هفته با تعطیلی ادارات، بانک‌ها و قطعی آب و برق مواجه شدند. بعضی‌ها در آسانسورها گیر کرده و افراد بیمار نیز در منازل خود محبوس شدند. هوشنگ شیر مردی، رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به اقدام روز گذشته استاندار و برکناری مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: «استاندار خوزستان با صلاحدیدی که داشته تصمیم به برکناری مدیرکل بحران استان گرفت؛ قطعا این اقدام بی‌تاثیر نیست و استاندار باید برخورد با دیگر عوامل کم کار را ادامه دهد.» همچنین روز گذشته حمید چیت چیان، وزیر نیرو گفت: «قطعی برق در استان خوزستان نداریم و اگر اشکالاتی وجود داشته باشد، مشکلات متداول در صنعت برق است.»

مساله خوزستان جزو اولویت‌های کشور است

رئیس مجلس بر ضرورت تشکیل کارگروهی برای پیگیری و رفع معضلات استان خوزستان تاکید کرد و گفت: اگر جلو چنین حوادثی گرفته نشود ممکن است این حادثه در کل کشور رخ دهد. علی لاریجانی با بیان اینکه معضلات خوزستان جدی است، افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد تا مانع تکرار این حوادث در فصل تابستان باشیم. بنابراین لازم است بعد از بررسی‌های کمیسیون‌های مذکور جلسه‌ای برگزار شود تا مسیر راه روشنی هم برای نمایندگان و هم برای مردم باشد تا هم ابتدا ایرادات و هم اقداماتی که انجام شده و قرار است صورت گیرد مشخص شود. لاریجانی در پاسخ به گلایه نمایندگان مبنی بر قابل پیش‌بینی بودن این حادثه افزود: اگر به واقع این فاجعه قابل پیش‌بینی بود، باید این موضوع بررسی شود که چرا تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، زیرا این موضوع مشکلات زیادی را به کشور وارد کرد.

۲۳ استان کشور درگیر طوفان

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ استان کشور درگیر طوفان‌های گرد و غبار ناشی از کانون‌های داخلی و خارجی است، پایش مداوم و مستمر کانون‌های گرد و غبار، برنامه‌ریزی برای کنترل کانون‌های گرد و غبار در سطح ملی و جلوگیری از افزایش کانون‌ها و سطوح بیابانی در کشور را برخی از اقدام‌های صورت گرفته در سطح ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار برشمرد و گفت: « با توجه به علت‌های ایجاد طوفان‌های پدیده گرد و غبار همچون کانون‌های خارجی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی و جریان غالب باد غرب به شرق که منجر به فعال شدن کانون‌های خارجی می‌شود، مقابله با این پدیده دشوار و زمانبر است.» سعید متصدی ضمن تاکید بر ضرورت کنترل آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی، کاهش و کنترل فلرینگ خاطرنشان کرد: «در ماه‌های اخیر با جدیت پیگیر اجرایی شدن این موضوع بودیم و اخطارهایی در این زمینه داده شد. در حال حاضر وزارت نفت متعهد شده تا در ابتدای سال ۹۶ برای کنترل فلرینگ خوزستان اقدام کند.» او با اشاره به طوفان‌های گرد و غباری اخیر در خوزستان که منجر به ایجاد چالش‌هایی جدی برای مردم به ویژه در اهواز شده است، افزود: «از زمان آغاز به کار دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، بهبود و ارتقای وضعیت محیط زیستی استان خوزستان بوده است.»

احتمال طغیان رودخانه در استان خوزستان

بر اساس گزارشات سازمان هواشناسی ‌احتمال طغیان رودخانه‌ها در استان خوزستان دور از انتظار نیست. احتمالا حجم بارش‌ها در مناطق شمالی به ۵۰ تا ۶۰ میلی متر می‌رسد. در این استان احتمال طغیان رودخانه‌ها در حوضه‌های مارون و جراحی و آبگرفتگی معابر و روستاها در این مدت دور از انتظار نیست. بنابراین انتظار می‌رود فرمانداران این مناطق نسبت به اخذ تمهیدات لازم اقدام کنند. مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه تا اواخر روز جمعه خلیج فارس مواج است، عنوان کرد: «‌روز جمعه با وزش باد شدید جنوب شرقی، فعال شدن کانون گرد و غبار در جنوب شرقی اهواز و برخاستن گرد و خاک در اهواز دور از انتظار نیست.» کوروش بهادری اظهار کرد: «از روز شنبه ۳۰ بهمن شاهد کاهش شدید دما در استان خواهیم بود، به طوری که دمای هوا در سطح استان شش و هفت درجه کاهش می‌یابد.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار