اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
ایسنا: رییس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها گفت: مجمع نمایندگان خوزستان طرح سوال از رییس جمهور را در برنامه دارد و بر استیضاح وزیر نیرو نیز مصر است.

حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد در خصوص جلسه روز گذشته(30 بهمن ماه) مدیریت بحران در دولت که در رابطه با مسایل اخیر خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد چیزی از این جلسه عاید مردم خوزستان شود. این جلسه برای مردم خوزستان هیچ خروجی موثری نداشت و قدم اساسی برای حل مشکلات اساسی استان در این جلسه برداشته نشد.

وی افزود: در روزهای آغازین بحران‌های اخیر خوزستان، بحث اصلی مجمع نمایندگان استان این بود که جلسه ویژه و اضطراری هیات دولت در استان خوزستان برگزار و تصمیماتی اخذ شود که برای مردم نتیجه‌بخش باشد اما این جلسه مشابه همان جلسات سال 93 بود که پس از طوفان گرد و خاک بهمن ماه 93 برگزار شد و تاکیداتی و تصمیماتی که در آن جلسات مورد بحث قرار می‌گرفت در جلسه دیروز نیز مجددا مطرح شد. نگرانی ما این است که این تاکیدات منجر به هیچ نتیجه‌ای برای مردم نشود و تصمیمات نیز مانند گذشته اجرایی نشوند.

نماینده شادگان ادامه داد: ما تجربه چنین جلساتی را در گذشته نیز داشته‌ایم و قبلا نیز دیده‌ایم که چگونه با هر بحران، مسئولان وقت جلساتی را فوری تشکیل می‌دادند و سر و صدایی از این جلسات به پا می‌شد و به محض فروکش کردن آن بحران نیز تمام تصمیمات و تاکیدات مطرح شده در آن جلسات رها می‌شد اما برای مسایل و مشکلات خوزستان مانند انتقال آب، پدیده ریزگردها، خشک کردن تالاب‌ها، بیابان‌زدایی و جلوگیری از تبدیل اراضی سبز به صحرا اقدامات جدی و موثری توسط دولت انجام نشد.

ناصری‌نژاد با اشاره به قطعی برق سراسری در 11 شهر خوزستان در 23 بهمن ماه بیان کرد: مسایل و مشکلات اخیر حوزه برق خوزستان باید پیشگیری می‌شد؛ این مشکلات قابل پیش‌بینی و پیشگیری بودند ولی متاسفانه مسئولان امر پیش‌بینی صحیحی نداشتند و این مشکلات دامن‌گیر مردم خوزستان شد اما باز هم بحران اصلی در خوزستان حل نشده است و همچنان خوزستان آبستن بحران‌های دیگر است. با روشی که اکنون دولت در پیش گرفته است به نظر نمی‌رسد که مشکلات خوزستان به صورت اساسی حل شوند.

وی ادامه داد: در جلسه روز گذشته دولت در خصوص بحران خوزستان اقدامات کوتاه‌مدت و دارای تاثیر مقطعی  و مسکن مطرح شد اما این راهکارها راه حل اساسی مشکلات خوزستان نیستند. در سال‌های گذشته نیز برنامه‌های نهال‌کاری و مالچ‌پاشی برای مهار پدیده ریزگردها توسط دولت‌های قبلی دنبال می‌شد و این گونه اقدامات تنها به این دولت اختصاص ندارد. این در حالی است که باید برنامه‌ای جامع و مدون و کامل در این زمینه تدوین و اجرا شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها گفت: باید دولت و به ویژه وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست را مواخذه کنیم که چرا تاکنون هیچ اقدامی برای حل مشکل ریزگردها خوزستان انجام نداده‌اند و چرا این مشکل را به حال خود رها کردند که اکنون بخواهند با دست‌پاچگی و برگزاری جلسات این‌چنینی اقداماتی را آغاز کنند که معلوم نیست که نتیجه‌بخش باشد.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: جمع‌بندی ما از جلسه روز گذشته مدیریت بحران در دولت واقعا مثبت نیست و نگرانیم که نکند دوباره تاکیداتی که در این جلسه مبنی بر مهم بودن و در اولویت بودن خوزستان مطرح می‌شد باز هم به فراموشی سپرده شود و تصمیمات اخذ شده در این جلسه جنبه اجرایی به خود نگیرد و در حد حرف باقی بماند. نباید مانند جلسات گذشته باز هم صورت‌جلسه‌هایی را ببینیم که محقق نشده‌اند.

ناصری‌نژاد افزود: به معاون اول رییس جمهور نگرانی خود را از اجرایی نشدن تصمیمات این جلسه گفتم و آقای جهانگیری نیز تاکید کردند که حتما این تصمیمات عملیاتی خواهد شد و هفته آینده نیز مسئولان ارشد کشور برای بررسی روند اجرای این اقدامات به خوزستان سفر خواهند کرد.

وی با اشاره به مصوبه محرمانه دولت در خصوص انتقال آب بیان کرد: هنوز پیگیری نمایندگان خوزستان در مجلس جهت لغو این مصوبه به هیچ جایی نرسیده است زیرا پس از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای، دولت و وزارت نیرو هیچ همکاری با این کمیته نکرده‌اند.

نماینده شادگان ادامه داد: دولت ادعا دارد که این مصوبه محرمانه همان مصوبه قبلی انتقال آب 570 میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان است و هیچ مصوبه جدیدی نیست. در این گونه اظهارات دولت تناقض وجود دارد و اظهارات دولت در این زمینه با واقعیت منطبق نیست. بنابراین با توجه به این‌که کمیته حقیقت‌یاب به نتیجه نرسیده است، بحث استیضاح وزیر نیرو را دنبال می‌کنیم.

ناصری‌نژاد گفت: مجمع نمایندگان خوزستان بر استیضاح وزیر نیرو مصر است و حتی در رابطه با مشکلات خوزستان طرح سوال از رییس جمهور را در برنامه داریم.

برچسب ها: بحران ، خوزستان ، شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار