اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
/ اردشیر شریف زاده: صدای خواسته های مردم اهواز به مسئولان کشور رسیده است/مسعود کنعانی: مسئولان امر موظفبه پاسخگویی عملکردشان هستند/خالد الهایی: رفع بحران با اقدام سریع و عملی/محسن مرادی: نگاه مردم استان به مسائل نگاه ملی است/هوشنگ شیرمردی: استاندار حداقل حقوق قانونی مردم اهواز را پیگیری کند
حران صنعت برق خوزستان طی چند هفته اخیر و ناتوانی در اقدام عملی برای مقابله و مهار بحران منجر به نارضایتی عمومی شهروندان اهوازی و ایجاد ...
شوشان: بحران صنعت برق خوزستان طی چند هفته اخیر و ناتوانی در اقدام عملی برای مقابله و مهار بحران منجر به نارضایتی عمومی شهروندان اهوازی و ایجاد فضای مطالبه گری از مکانسیم تجمع های اعتراضی را بوجود اورد . تداوم اعتراض ها  نگرانی برخی از فعالان سیاسی ، اجتماعی و مدنی استان را در پی داشته است که آنها در واکنش هایی ضمن تاکید بر مطالبات به حق شهروندان نسبت به موج سواری از گردهمایی های مردمی هشدار داده اند . نیروی انتظامی نیز روز جمعه بیست و نه بهمن ماه  طی بیانیه ای از تجمع کنندگان درخواست کرد به حرکت های اعتراضی پایان دهند .

خبرگزاری شوشان در گفت و گویی با فعالان سیاسی ، ،اجتماعی استان با طرح پرسش هایی دلایل ،   دستاوردها ، تداوم و عدم تداوم و انتخاب مکان تجمع ها را مورد بررسی قرار داده است.

 مسعود کنعانی: مسئولان امر موظفبه پاسخگویی عملکردشان هستند

مسعود کنعانی فعال حوزه محیط زیست در رابطه به شیوه تجمع و مطالبه گری بیان می کند: قانون اساسی کشور ما راه و روش پیگیری مطالبات و حقوق مدنی شهروندان را مشخص کرده است بنابراین بهتر است که کارها بر اساس قانون حقوق شهروندان نسبت به مسئولان پیگیری شود. در این شرایط مسولان امر موظف هستند به عملکرد خود پاسخگو باشند و وظایف قانونی خود را در شرایط بحرانی عملی کنند.وی تصریح می کند: تداوم تجمعات نه برای کارمندان و شهروندان سودمند است ونه برای مسئولان امر ولی باید به این دلایل توجه داشت که واکنش های اخیر مردمی محصول تراکم مشکلات، آلام  و دردهای شهروندان از معضلات زیست محیطی است، مردمی که بار سنگین یک جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشته اند و عقب ماندگی ها را به دوش کشیدند امروز شایسته این مشکلات تحمیلی نیستند و باید این مردم  بزرگ از خدمات رفاهی در خور شان برخوردار باشند.کنعانی تاکید میکند: ضرورت دارد رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت نگاه و عملکرد ضربتی به مشکلات کنونی خوزستان داشته باشند،نمایندگان معترضان نیز مطالبات مردم را شفاف به دولت بیان کنند و رییس جمهور با فرستادن نیروههای ویژه و ارتباط مستقیم با مردم مسائل را مطرح کند و نباید بیش از این در کف خیابان  مسائل پیگیری شود.

خالد الهایی: رفع بحران با اقدام سریع و عملی

خالد الهایی فعال اجتماعی عنوان می کند: اگر تجمع مدنی منجر به دست آوردهای مثبت برای جامعه باشد قدر مسلم برگزاری آن نیاز است منتهی تجربیات تاریخی نشان داده بین تجمعاتی که برای رفع یک معضل اجتماعی برپا می شود نفوذ می کنند آن موقع برای نظم و امنیت جامعه خطرناک است و بحرانی مانند بحران برق ایجاد  میکند که خطرناک تر است، بنابر این روند یک تجمع می بایست محدود باشد. وی می گوید: یک گرد همایی اعتراضی و مدنی باید منجر به اقدام عملی مسئولان برای رفع آسیب ها بشود و اگر اهمیت آن دسته کم گرفته شود و باعث سو استفاده جریانها گردد ممکن است حرکت از کنترل خارج شود بنابراین من با تداوم تجمعات کنونی موافق نیستم.
وی درباره انتخاب مکان تجمعات یادآور می شود؛ حرکتهای اعتراضی به صورت نمادین اکثرا در مقابل مراکز قدرت سیاسی صورت می گیرد تا صدای اعتراض شنیده شود و اینکه می گویند مکان این اعتراضها مثلا از کنار استانداری به بلوار ساحلی انتقال یابد که باید گفت مکان بلوار ساحلی جایی برای تفریح و هوا خوری است و نه اعتراض!!! بنابراین مردم معترض نیاز است که از نزدیک مسئولان امر را ببینند تا وارد عمل شوند و مدیران نیز ضرورت دارد در این مواقع آزادانه با مردم ارتباط داشته باشند الهایی تاکید میکند: حالا دیگر باید اقدامات سریع عملیاتی شود، معظل اورژانسی است پس باید سریع و اورژانسی  وارد عمل شد و رفع بحران و اقدام سریع مشارکت همگانی شهروندان را نیز می طلبد.

محسن مرادی: نگاه مردم استان به مسائل نگاه ملی است

محسن مرادی روزنامه نگار در یک ارزیابی كلي درباره تجمعات اعتراضی  اخیر مردم اهواز گفت : نگاه مردم خوزستان به مسایل استان نگاه ملی است در واقع تجمعات اخیر یک درخواست عمومي براي رفع مشكلاتي است كه سالها گريبانگير مردم شده است.

وی می گوید : مردم خوزستان  سیزده سال است که با مسایل ریزگردها و انتقال ابها دست و پنجه نرم میکنند  و در این مدت خویشتن داری نشان دادند و امروز اگر تجمعی صورت میگیرد درخواست کلی و البته حداقل ها را از دولت خواستارند و انتظار توجه ویژه را به خوزستان  در این روزها از هیئت دولت دارند .

سردبيرروزنامه وحدت یاداور میشود : خوزستان مادر اقتصاد ایران است .هنگامی که این مادر بیمار شود چراغ اقتصاد کشور كم سو می شود  مثلن درحوزه نفت به گفته مسولان مناطق نفت خیز جنوب خاموشی های اخیر برق تولید نفت در یک روز را تا حدود هفتصد هزار بشکه با کاهش روبرو کرد این در حالی است به همان میزان که خوزستان در اقتصاد کشور نقش دارد ولی شهروندان آن سهمی از توسعه و رفاه ندارند  بنابراین باید نگاه دولت به خوزستان به ویژه شهر اهواز از شرایط شرکت شهر تغییر کند ، در این چند دوره ریاست جمهوری دولت های نهم ، دهم و یازدهم همه متفق القول اصرار دارند که انتقال اب صورت گیرد که این مسله ی انتقال آب به بهای ابادی یک منطقه و نابودی منطقه خوزستان است ایا این برنامه ریزی صحیح است ؟ این نمی شود که خوزستان در همه زمینه ها و کمبودها تاوان پس بدهد . 

وی می افزاید : آلودگی های حاصل از فعاليت صنايع بزرگ سهم مردم خوزستان شده است و این ادعا را می توان در مطب پزشکان و عصرهای تب دار اهواز  بعنوان مرکز استان، مشاهده کرد ،مردم خوزستان با همه بحران‌های جنگ و در مقابل دیگر بحرانها همیشه صبور بوده و هستند ، ماشین مخرب جنگ همه زیر ساخت های خوزستان را نابود کرد و در دوران باز سازی پس از جنگ شوربختانه تمامی زیرساخت ها احیا نشدند با این همه عقب ماندگی ها و بی توجهی ها مردم لب به اعتراض نگشودند چرا که نگاه انها ،نگاهي تمامیت خواهانه  و زیاده خواه نبوده است.

سردبير پايگاه خبري خوانانيوزاظهار می دارد : دولت تدبیر و امید باید نگاهش را به خوزستان تغییر دهد ، تراکم مطالبات و عدم توجه به درخواست های شهروندان باعث شد که صدای اعتراض مردم به این دولت بلند شود ، مردم بوسیله تجمع اعتراض خود را به گوش دولت رساندند  و بقول معروف اکنون توپ در زمین دولت است و اگر دولت به جراحی مدیریتی در خوزستان نپردازد با توجه به نزدیکی به انتخابات با کاهش رای نسبت به دوره قبل مواجه خواهد شد.اكنون مردم در انتظار تدبير براي اميد به زندگي هستند.

محسن مرادی عنوان می کند : مطالبات مردم در تجمعات اخیر را می توانیم با کمک مکانیسم رسانه های مکتوب ،خبرگزاریها و فضای مجازی نیز پیگیری کنیم 
وي افزود:نمايندگان در مجلس بايد صداي رساي مردم باشند و روزه سكوت خود را شجاعانه بشكنند. چگونه است كه حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر عارف نماينده تهران خواستار كمك به رفع اين معضل براي خوزستان شده اند اما نمايندگان اين استان منفعلانه رفتار مي كنند.

اين روزنامه نگار خوزستاني گفت:به عنوان یک شهروند  معتقدم روند اعتراض ها بايد به گونه ای باشد که  انتصاب ان به یک جناح خاص نباشد و جناحی متهم نشود ،من بعنوان یک شهروند خوزستانی وقتی از امکانات اب ، برق ، تلفن و...که حداقل نیازها و خواسته هاست محروم شوم دیگر جناح هاي سياسي نمی توانند برای مردم کار خاصی انجام دهند ، زندگی الان در خوزستان فلج شده است ولی با همه این اوضاع اسف بار مردم خوزستان هوشیارتر از ان هستند که  گرفتار بازی جناح ها شوند .مردم فقط و فقط از بی برقی و بی ابی و بحران زیست محیطی و ...که گریبان شهر و استان را گرفته به تنگ امده و اعتراض کرده اند و نه برای اهداف جناح خاص.
مرادي در پايان گفت:سومديريت در خوزستان به يك بحران تبديل شده است و اگر دولت تدبير همچنان بخواهد به مانند سه سال گذشته پيش برود با عدم راي اعتماد مردم خوزستان روبرو خواهد شد.

هوشنگ شیرمردی: استاندار حداقل حقوق قانونی مردم اهواز را پیگیری کند

هوشنگ شیرمردی رئیس شورای شهر اهواز عنوان می کند راههای دیگری به جز تجمعات کنونی برای بیان مطالبات شهروندان اهواز با حفظ مصالح و منافع کشورمان وجود دارد.
این مقام مسئول تصریح می نماید: تجمعات بدین شکل که مورد سواستفاده بیگانه و جریان ها باشد مورد تایید نیست هر چقدر که برای استیفای حقوق باشد.

وی یادآور می شود: ما خوزستانی ها هزینه های زیادی برای عبور از بحران ها پرداخت کرده ایم هرچند شهروندان محترم ما مشکلات و مطالباتی دارند که باید حل شوند ولی باید مراقب باشند سواستفاده نشوند،به عنوان نماینده مردم اهواز در شورای شهر از استاندار محترم مصرانه تقاضا دارم این حداقل حقوق قانونی مردم مرکز استان را پیگیری نماید.

هوشنگ شیرمردی می افزاید: در استانی مانند خوزستان با امکانات و ظرفیتهای بسیار این خواسته ها حداقل های مردم است.اینجانب از بانیان و همه کسانی که در تجمعات هستند خواهش میکنم به روش مسالمت آمیز پیگیر رفع مشکلات باشند. 

رییس شورای شهر اهواز تاکید می کند: اعضای شورای شهر قطعا پیگیر حصول و رفع مسایل پیش آمده هستند و به شخصه به روش مسالمت آمیز صدای خوذم را به گوش مسئولان امر می رسانم و به شهروندان اهواز تاکید می کنم با توجه به کمین رسانه های بیگانه و ورود به موضوع ادامه تجمعات کار پسندیده ای نیست و اگر کسانی در میان تجمع کنندگان خواسته ای به غیر خواسته و حق مردم را دامن بزنند  به آنها اجازه ی مانور نمی دهیم.

اردشیر شریف زاده: صدای خواسته های مردم اهواز به مسئولان کشور رسیده است

 اردشیر شریف زاده عضو شاخه سیاسی حزب موتلفه اسلامی: خواسته های تجمع کنندگان را مطالبات به حق شهروندان اهوازی دانست و می گوید: استاندار نیز به حق بودن این مطالبات مردم تاکید دارند منتهی شهروندان ما باید هوشیار باشند  که با توجه به مرزی بودن استان ممکن است در آنسوی مرزها دشمنان اتحاد مردم ایران از اوضاع پیش آمده فرصت طلبی و سواستفاده و ناامنی ایجاد کنند شیوه تجمعات به گونه ای است که اگر به همین شکل ادامه می یافت فضای کشور را ملتهب میکند که نه به صلاح نظام و انقلاب و نه به صلاح کشور است، قطعا در هر تجمعی عده ای با نیت های شوم رخنه و سواستفاده میکنند.

وی یادآور می شود: فعالان اجتماعی در این مدت همه ی نکات و خواسته های مردم را به گوش مقامات عالی رتبه کشور رسانده اند و دیگر استمرار حرکت های اعتراضی بدین شکل پسندیده نیست چرا که باعث زیر پا گذاشتن حقوق دیگر شهروندان می شود که در تردد عبور و مرور وسایل نقلیه آنها مشکل ایجاد می شود.

وی تاکید می کند می بایست در قالب گروهی و تخصصی فعالان اجتماعی و مدنی و کارشناسان مطالبات مردم را به استاندار و مسولان کشوری تاکید و پیگیری کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار