اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
نقدی بر نقش دانشگاه شهید چمران در بحران خوزستان
حسن نسیمی

طی روزهای گذشته شاهد برپایی نمایشگاه اثار گرافیکی  حادثه پلاسکو بمناسبت چهلمین روز این حادثه دلخراش بودیم که به همت معاونت دانشجویی دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد.


 بی شک حادثه پلاسکو و جان باختن جمعی از آتش نشانان جوان و جان برکف هموطن داغی است که بر دل نشست  و قطعا باید یاد و نام و خاطره این عزیزان به هر طریق ممکن زنده نگه داشته شود. اما این حرکت فرهنگی ٬ هنری که صد البته بسیار ارزشمند هم هست  در زمانی که اعتراضات مدنی استان به کاستی ها و کم توجهی به مسائل زیست محیطی به مسئله اصلی تبدیل گشته و واکنش تمام اقشار جامعه را به دنبال داشت قدری با علامت سئوال مواجه است.

در حالی که استان خوزستان طی روزهای اخیر بحران بسیار سختی را پشت سر گذاشت  و این بحران  موج قابل توجهی از حمایت ها از سوی هنرمندان؛ ورزشکاران ، چهره های مشهور علمی و نخبگان جامعه ایجاد کرد به گونه ای که مقام معظم رهبری نیز بدان واکنش نشان داده و از تأثر عمیق خویش در بروز این مشکل که دامان مردم صبور خوزستان را گرفته بود صحبت می نمایند . 

کلیپ کوتاهی از همدردی دانشجویان دانشگاه ایلام با مردم خوزستان دست به دست می چرخد. در این کلیپ تعدادی از دانشجویان دانشگاه ایلام با در دست داشتن کاغذ نوشته و سر دادن شعار به سفر معصومه ابتکار به استان همدان ٬ به بی توجهی به مسائل خوزستان اعتراض و اینگونه همدردی خود را با مردم صبورخوزستان اعلام داشتند.

بی شک قشر نخبه و تحصیل کرده دانشگاهی همواره پیشرو در جریانات اجتماعی است و وجود دانشگاه بزرگ شهید چمران در  استان خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز می تواند  فرصت ویژه و نقش ارزنده ای برای هدایت آگاهانه مردم به سمت مطالبات مدنی  داشته باشد اما آن چه مشاهده شد این بود که این مجموعه بزرگ علمی درماجرای بحران اخیر خوزستان و هدایت افکار عمومی نقشی به عهده نداشت و درحالی که مردم خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز درتلی از خاک دفن شده و بی برقی و بی آبی امانشان را بریده بود٬ نامی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه در فهرست اقشار مطالبه گر به میان نیامد و این بار را دانشجویان دانشگاه ایلام به دوش گرفت و صدای قشر نخبه از گلوی دانشجویان ایلامی به گوش رسید.

اکنون و پس از گذشت چند روز از بحرانی که دامن مردم خوزستان را گرفته بود که نه تنها از حادثه غمبار پلاسکو کم نداشت بلکه به دلیل اینکه در دراز مدت آثار سوء بهداشتی ، اجتماعی و زیست محیطی خواهد داشت به  مراتب دردناکتر و اسفناکتر نیز می باشد بی تفاوتی به این بحران و برگزاری نمایشگاه آثار گرافیکی حادثه پلاسکو در این دانشگاه جای تآمل دارد.کاش در کنار این نمایشگاه آثاری از هنرمندان  با موضوع ریزگرد نیز برپا می شد.

 لذا جا دارد به دوستان و عزیزان مسئول دانشگاه بزرگ شهید چمران این نکته را یاد اور شد که مردم خوزستان بویژه کلانشهر اهواز منتظر اقدام عملی و واکنش سازنده و هدایتگر از سوی قشر فرهیخته و دانشجو در مسائل اجتماعی هستند.


برچسب ها: حسن نسیمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار