شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
عبدالکریم مزیدی فر
کارشناس اقتصاد ی و بازرگانی
سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان
 
اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را با زبان ساده بیان نمائیم باید گفت که اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی ، تولیدات صادرات محور و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریم ها و تکانه های اقتصادی است.

یکی از مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی خرید کالاهای تولید داخل می باشد. خرید کالای تولیدداخل سبب می شود که تولید کنندگان داخلی کالای خود را به آسانی به مصرف کنندگان داخل کشور به فروش برسانند و ظرفیت تولید خود را رشد دهند. افزایش تولید نیز سبب افزایش سرمایه گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و رفع بیکاری گردیده و سرانه درآمد و رفاه جامعه را ارتقاء می بخشد. 

خرید یک کالا توسط مصرف کننده به چندین عامل بستگی دارد که مصرف کننده با خرید آن کالا به حداکثر مطلوبیت (رضایت مندی ) می رسد. یکی از عواملی که باعث ایجاد انگیزه و اعتماد خرید کالا توسط مصرف کننده می شود، رعایت حقوق وقوانین مصرف کنندگان توسط تولیدکنندگان کالای داخلی و همچنین وجود نهادهای حمایتی جهت استیفای حقوق مصرف کنندگان می باشد. عدم اعتماد و نبود نهادهای حمایتی و یا فقدان قوانین لازم برای حمایت از مصرف کنندگان باعث بی اعتمادی و عدم رضایت آنها از تولیدات داخلی شده و در نتیجه تولیدات داخلی با مشکل رکود و ورشکستگی مواجه می شوند.

طبق تحقیقات انجام شده نارضایتی مصرف کننده از یک کالا باعث می شود که این مصرف کننده موضوع را به 15 الی 16 نفر تشریح نماید و به 70 الی 75 نفر اطلاع رسانی کندو مصرف کنندگان را از خرید آن کالا منصرف می نماید. 

متاسفانه اکثر صنایع داخلی ما بدلیل عدم رعایت قوانین مصرف کننده از قبیل خدمات پس از فروش ، کیفیت پائین،قیمت بالا و عدم پاسخگویی مناسب به مصرف کنندگان تاکنون نتوانستند اعتماد مصرف کنندگان داخلی را به خود جلب نمایند و علیرغم وجود نهادهای نظارتی و حمایتی و NGO ها از قبیل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیزات حکومتی ، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، اتحادیه های صنفی و تصویب قوانینی همچون قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، تاکنون این نقیصه مرتفع نشده و کماکان کفه تراز و به نفع تولید کنندگان سنگینی می کند برای مثال دولت ها برای حمایت از بخش تولید اقدام به وضع تعرفه های بالا برای واردات، معافیت های خاص ، احداث شهرکهای صنعتی و غیره می نماید ولی در خصوص حمایت از مصرف کنندگان تاکنون اقدام عملی خاصی انجام نداده اند.

بنابراین به نظر می رسد که در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات مقام معظم رهبری و دستیابی به اقتصادی پویا و مقاوم می بایستی ساز و کارهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ایجاد و نهادهای  حمایتی و نظارتی اطمینان و اعتماد سلب شده مصرف کنندگان به تولیدات داخلی را جلب نمایند و مصرف کنندگان را با کالای ایرانی آشتی دهند تا شاهداقتصادی پویا ، رقابت پذیر و مقاوم باشیم .

عبدالکریم مزیدی فر
کارشناس اقتصاد ی و بازرگانی
سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار