شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
مدیرکل کمیته امداد خوزستان: ایجاد 4760 فرصت شغلی در سال جاری/ برای توانمندی سازی فرهنگی و اجتماعی مددجویان تلاش می کنیم
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان گفت: امسال نخستین سالی است که تعداد معیشت بگیران روند کاهشی داشته است


شوشان: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال 4 هزار و 760 فرصت شغلی برای جامعه هدف که در وهله نخست زنان سرپرست خانوار و در وهله بعد فرزندان پسر مددجویان و سایر مددجویان  هستند، ایجاد شده است.

به گزارش شوشان ، وی گفت: امسال نخستین سالی است که تعداد معیشت بگیران روند کاهشی داشته است. در سال گذشته حدود 93 هزار خانواده کمک معیشتی تحت پوشش کمیته امداد قرار داشتند که امسال با کاهشی 8 درصدی به 84 هزار خانوار رسیده است.

مرتضی موصلی درخصوص عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال جاری توضیح داد: 101 هزار خانوار با جمعیتی معادل 223 هزار نفر که 5 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان هستند.

وی افزود: 60 درصد این خانوارها مددجویان زن سرپرست خانواده، 84 هزار خانواده، از خانواده های کمک معیشت بگیر استان و بیش از 16 هزار خانوار بهره مند از برخی خدمات کمیته امداد اند و از تعداد کل مددجویان تحت پوشش، 7 هزار نفر دانشجو و 30 هزار نفر هم دانش آموزان خوزستانی هستند.

مدیر کل کمیته امداد امام با بیان این که اشتغال و کارآفرینی رویکرد مهم کنونی این نهاد است، بیان کرد: اعتباری که امسال از طریق سیستم بانکی برای این مجموعه در استان تخصیص یافته بود، 58 میلیارد تومان بوده که از این مقدار، 50 میلیارد آن تاکنون از طریق بانک های کشور به استان تخصیص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از 50 میلیارد تخصیص یافته، 45 میلیارد تومان آن جذب شده و در مسیر اشتغال های خرد به مصرف رسیده است یعنی 35 درصد افزایش میزان جذب در سطح استان را نسبت به سال پیش داشته ایم؛ و در کنار 45 میلیارد تومان، 12 میلیارد تومان هم  از محل صندوق اعتبارات نیازمند برای توسعه اشتغال های خرد تخصیص یافته است. 

 


موصلی با بیان این که در به کارگیری مددجویان مهارت دیده، بسته های تشویقی از جمله معافیت دو ساله پرداخت بیمه سهم کارفرما و تعهد آن توسط کمیته در نظر گرفته شده است، بیان کرد: این طرح باعث شده در 11 ماهه امسال در کل 11 هزار و 400 نفر در دوره های آموزشی مهارت آموزی شرکت کنند و بیش از 486 نفر در کارگاه های مختلف استان، از طریق کاریابی مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد: در راستای توانمند سازی اجتماعی مددجویان تحت پوشش، حدود 7200 نفر از زنان سرپرست خانوار با همکاری سازمان تامین اجتماعی از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار شدند و در راستای توانمند سازی فرهنگی، بیش از 8 هزار نفر در برنامه های اردویی کمیته امداد، و 85 هزار نفر برای آموزش های خانواده که حدود 40 درصد از جمعیت تحت پوشش را تشکیل می دهند در جلسات آموزش خانواده شرکت کردند. 

مدیر کل کمیته امداد امام افزود: امسال در جهت تسهیل ازدواج بیش از 4 هزار و 500 نفر، عمدتا خانم از کمک هزینه ازدواج بهره مند شدند و در زمینه مسکن نیازمندان نیز، 1030 واحد مسکونی آماده شد و نزدیک 450 واحدی که از مسکن مهر سال های پیش وجود داشت، به مددجویان اختصاص یافت.

موصلی با بیان این که در کنار فعالیت های اصلی کمیته امداد در حوزه های توانمند سازی، یکی دیگر از رویکردهای این نهاد، بهره گیری بیشتر از ظرفیت مردم سخاوتمند استان و شرکت ها و موسسات در سطح استان است، بیان کرد: در راستای بیان نقش نیکوکاران و افراد سخاوتمند در یاری به نیازمندان باید گفت که در 11 ماهه امسال صدقات مردمی با افزایش 10 درصدی نسبت به سال پیش، به 12 میلیارد و 600 میلیون تومان رسیده است.

وی یادآور شد: بیشترین میزان رشد منابع مردمی، در بحث اکرام ایتام بوده که نسبت به سال گذشته 149 درصد افزایش داشته و از 8 میلیارد و 100 میلیون تومان سال گذشته، به بیش از 20 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.


مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در بخش زکات با رشد 29 درصدی مواجه بوده ایم و مجموع کمک خیرین با رشد 21 درصدی، از 57 میلیارد سال گذشته به 69 میلیارد تومان در 11 ماه نخست امسال رسید.

وی در خصوص خودکفایی برخی از مددجویان تحت پوشش و خارج شدن آن ها از چرخه حمایتی کمیته امداد اظهار کرد: در سوم خرداد ماه امسال بیش از 4 هزار و 300 خانواده به مرحله خودکفایی اقتصادی رسیدند و از لحاظ کمک هزینه معیشت از پوشش کمیته امداد امام خمینی خارج شدند و 3 هزار و 484 خانوار هم توانایی خودکفایی دارند که در آینده نزدیک با برگزاری جشن خودکفایی، از چرخه حمایت های مادی این نهاد خارج می شوند.

 موصلی درخصوص میزان کمک های موسسات اقتصادی فعال در استان خوزستان گفت: شرکت ها در کنار رسالت های اجتماعی و نقشی که در توسعه متوازن شهری و ارتقای شاخص های اقتصادی دارند، مسئولیت اجتماعی برای کمک به پیرامون خود نیز دارند لذا از طریق نمایندگان و در سطح وزارت پیگیر این موضوع بودیم که امیدواریم عملی شود. سال پیش پتروشیمی ماهشهر و بندر امام 100 میلیون تومان و امسال 1 میلیارد و 700 میلیون تومان کمک به ویژه در زمینه مسکن نیازمندان کمک کرده اند. شرکت نفت هم تا الان 460 میلیون تومان کمک کرده که با حمایت استاندار، در نهایت مصوبه 6 میلیارد تومان کم برای مسکن نیازمندان تصویب شد که امیدواریم عملی شود.

مدیر کل کمیته امداد امام ایجاد مراکز نیکوکاری با محوریت مساجد استان را از مکانیزم های کمیته برای توسعه بخش مردمی خواند و عنوان کرد: الان 31مراکز نیکوکاری در سطح استان وجود دارد که بالاترین امتیاز را نسبت به سایر استان های کشور دارند. این مراکز بیش از 8 میلیارد تومان دریافتی کمک داشته اند که به طور مستقیم به نیازمندان همان محله ها اختصاص یافته است.

وی با اشاره به جشن ملی نیکوکاری که در هفته جار در سطح کشور برگزار خواهد شد، یادآور شد: جشن نیکوکاری در جهت توسعه فرهنگ خیر و انفال و با هدف کاهش بخشی از نیازهای اساسی مددجویان این نهاد از سال 69 با همکاری کمیته امداد، آموزش و پرورش، سپاه استان ها و مجموعه صدا و سیما آغاز شد و تاکنون کارهای خوبی هم انجام شده است.

موصلی افزود: برنامه جشن نیکوکاری امسال در روز چهارشنبه 18 اسفندماه ویژه مدارس استان برگزار م ی شود و بیش از 3 هزار مدرسه و آموزشگاه در سطح استان با شعار "بهار همدلی، شکوه مهربانی" در برگزاری این جشن شرکت خواهند کرد.

وی گفت: میزان مشارکت مردم در جشن نیکوکاری سال گذشته 2 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده و انتظار رشد 100 درصدی را رد سال جاری داریم.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی:

امضای تفاهم نامه با شرکت های دانش بنیان، به منظور اشتغال مولد برای مددجویان

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) از حرکت به سمت طرح های دانش بنیان به عنوان سیاست جدید کمیته امداد نام برد و گفت: از طریق عقد تفاهم نامه با بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری و  مراکز رشد در دانشگاهی شناسایی مشاغل جدید پرداختیم تا بازار مشخص و پایدار و اشتغال های مولدی را برای مددجویان داشته باشند.

وی کمیته امداد امام خمینی خوزستان را نخستین دستگاه به کارگیرنده طرح سمک یا کارآفرینی مجازی در استان خواند و اذعان داشت: تفاهم نامه این طرح برای آموزش 7 هزار دانش آموز و 4 هزار دانشجو منعقد شده که 5 دوره کارآفرینی و مشاغل نو را در برگزار خواهد کرد. برگزاری دوره آموزشی تربیت مخترع از ایده تا خلاقیت از جمله دوره های آموزشی این نهاد بوده که 300 نفر در آن آموزش دیدند و 70 نفر صاحب ایده های جدید از میان این افراد گزینش شدند و آماده ثبت اختراع هستند.

ابیاوی بیان کرد: راهبرد اساسی کمیته امداد در دهه چهارم فعالیت اش، بحث توانمند سازی اقتصادی و اجتماعی خانواده های تحت پوشش است که از دو طریق دنبال می شود. مدل این نهاد برای توانمندی اقتصادی مددجویان شامل پنج مرحله شناسایی مستعدین، ارائه آموزش های فنی و حرفه ای، پرداخت تسهیلات، ارائه مشاوره های شغلی و نظارت و کمک به بازاریابی و فروش محصولات است. 

وی افزود: این مدل بومی شده و متناسب با ظرفیت های هر شهرستان و توانایی های تک تک مددجویان تهیه شده لذا ریسک آن تعریف شده است و نتایج خوبی را عاید کرده و میزان پایداری طرح های کمیته امداد بالای 85 درصد است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی ، راهبرد دوم کمیته امداد برای بحث توانمند سازی مددجویان را به کارگماری مددجویان تحت حمایت دانست و عنوان کرد: بسیاری از دانشجویان مددجو و فارغ التحصیلان دانشگاه که تنها دانش تئوریک دانشگاهی کسب کرده اند، از طریق تفاهم نامه های متعدد کمیته امداد با سازمان های متولی بخش آموزش، با این باور که آموزش زیرساخت اشتغال موفق است، آموزش های متعددی دیده و سپس این افراد ماهر به بنگاه های اقتصادی معرفی می شوند.

وی یادآور شد: آخرین تفاهم نامه کمیته امداد با دانشگاه علوم پزشکی به منظور آموزش 1500 کمک پرستار و کمک بهیار به کمک جهاد دانشگاهی است که پس از فارغ التحصیلی، در بخش سلامت استان به کار گرفته خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار