اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان خبر داد:
شوشان: رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با اشاره به اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی گفت: این طرح در مجموع فاز اول 312 هزار هکتار است و اجرای آن از ابتدا تا پایان سال 92 تنها 66 هزار هکتار بوده است، در صورتی که از سال 92 به بعد با سفر رییس جمهور، با شتاب فراوان انجام شد و بیش از دو برابر، اجرا و عملکرد داشته و در مجموع از نظر پیشرفت فیزیکی، حدود 74 درصد از فاز اول اجرا شده است.


امید حاجتی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که سه‌شنبه، دهم اسفندماه در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی بزرگترین طرح آبی و خاکی کشور است که خوزستان کار می شود و در شرایط رکودی که کشور در آن به سر می‌برد در در رونق بخشیدن به فضای کسب و کار خوزستان بسیار موثر بوده است.

وی بیان کرد: این طرح باعث شده که با استفاده از ظرفیت‌های نظام فنی اجرایی استان، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد شود. همچنین باعث شده که با با افزایش بازدهی در هکتار و افزایش ارارضی کشاورزان به عنوان یک طرح بسیار موفق در باز توزیع درآمد و ثروت در کشور مطرح شود.

حاجتی با بیان این‌‌که‌ طی گزارشی پیشرفت فیزیکی، مشکلات طرح و در نهایت الزامات اجرای موفق فاز دوم طرح ارائه می‌شود، گفت:‌ این طرح در مجموع فاز اول 312 هزار هکتار است و اجرای آن از ابتدا تا پایان سال 92 تنها 66 هزار هکتار بوده است، در صورتی که از سال 92 به بعد با سفر رییس جمهور، با شتاب فراوان انجام شد و بیش از دو برابر، اجرا و عملکرد داشته و در مجموع از نظر پیشرفت فیزیکی، حدود 74 درصد از فاز اول اجرا شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان افزود: در طرح احیای اراضی تا سال 94 بیش از 9 هزار نفر نیروی انسانی مشغول به فعالیت بودند که در شرایط رکودی که استان و کشور به سر می برد، تاثیر قابل توجهی در وضعیت بهبود اشتغال و فضای کسب و کار داشته است و در 11 ماهه سال جاری نیز تاکنون بیش از  8 هزار نفر در این طرح مشغول بوده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین در 11 ماهه سال 95، 600 ماشین آلات تخصصی و تقریبا 300 ماشین آلات متفرقه در این طرح مشغول بودند که این نیز در راستای بهبود  فضای کسب و کار حوزه عمرانی بخش کشاورزی بوده است.

حاجتی گفت: در بخش توزیع اعتبارات نیز از ابتدا یعنی سال 87 تا 92 مجموعا 898 میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده است که پس از سفر آقای روحانی و حمایتها آقای نوبخت و همکارانش هر سال بیش از دو برابر آن چند سال، به طرح تزریق منابع شده و باعث شده است، پیشرفت خیلی خوبی در طرح ایجاد شود.

وی عنوان کرد:‌ اهم مشکلاتی که در فاز اول 312 هکتاری مشاهده کردیم، عدم تامین اعتبار جهت تکمیل ساماندهی شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی فاز اول طرح که حدود 73 هزار هکتار است. انتظار استان هم این بود که وزارت نیرو همسو و هم‌جهت اعتباری که از صندوق توسعه ملی به امر فعالیت‌های کانال‌های 3 و 4 و تجهیز و نوسازی اراضی اختصاص داده شد، در بودجه‌های سنواتی خود توجه بهتری به عملیاتی که وظایف شان است، داشته باشند تا ما بتوانیم با توزیع عادلانه تری در شهرستان‌ها حرکت کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت‌: متاسفانه علی‌رغم این‌که عمدتا فعالیت اصلی مناطق شمال و شمال شرق استان کشاورزی است ولی با توجه به اینکه عملیات تامین آب و مطالاعات مربوطه انجام نشده بود امکان این‌که وزارت جهاد بتواند در فاز اول عملیات اجرایی را به صورت کامل در اراضی مستعد انجام دهد، میسر نشد. 

وی بیان کرد: مجوز جا به جایی اعتبار 440 میلیارد تومانی که از اعتبارات صندوق از طریق موسسه جهاد نصر در اختیار وزارت نیرو جهت احداث و تکمیل زه‌کش‌ها و کانال‌های درجه یک و دو برای 73 هزار هکتار قرار بگیرد و شتاب هم داشته باشد تا وزارت نیرو بتواند خلا های موجود در فاز اول را پوشش دهد.

حاجتی افزود:‌ نکته بعدی نیز تسریع در اختصاص یک درصد اعتبار طرح به منظور ساماندهی تشکل بهره‌برداران است تا بیش از این زمان را از دست ندهیم. پیشنهاد سوم هم این است منظور نمودن حداقل 4 هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های شما و شمال شرق استان است.

وی با اشاره به الزامات تحقق فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، خاطر نشان کرد: پس از اتفاق نظرهایی که بین بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارت نیرو و جهاد بود، نهایتا به توافق رسیدند. توافقات قبلا نیز با سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است. تقاضا داریم که در اجرای فاز دوم طرح به مناطق شمال و شمال شرق اولویت داده شود. همچنین حمایت لازم جهت قرار گرفتن طرح در فرایند تامین منابع مالی نیز انجام شود. 

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت‌: حدود 12 هزار میلیارد تومان جهت اتمام فاز دوم طرح نیاز است که ۷۳ هزار میلیارد ریال جهت احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی و سراسری است. ۴۸ هزار میلیارد ریال هم جهت احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی‌ فرعی و تجهیز و نوسازی اراضی است که این‌ها پیشنهادهایی است که برای اجرای موفق فاز دوم طرح داریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار