شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳

· شریعتی: گروه ملی در زمان کدام دولت فروخته شد؟! پول فروش گروه ملی خوزستان در دولت قبل صرف احداث جاده قزوین و شهر پرند شد !

· زراسوندی: خوزستان رکورد هاي گرد و خاک را در دنيا زده است

· شوشان: نشست هم انديشي دولت و دانشگاه براي رفع مشکلات زيست محيطي استان با حضور استاندار خوزستان، رييس کانون نخبگان و تني چند از استادان دانشگاه چمران در سالن همايش دانشکده علوم اين دانشگاه برگزار شد.

· به گزارش شوشان ، بخش هایی از سخنان استاندار:

خوشحالم که دانشگاه به جز مسایل سیاسی، وارد مسایل اجتماعی و دغدغه های زیست محیطی شده اما گله مندم که هنوز هم نگاه سیاسی نسبت به موضوعات اجتماعی خارج نشده است.

· در سال های نخست بحران گرد و خاک، روزهای آلوده کمتر بوده اما در سال گذشته روزهایی که میزان آلودگی شان به ۱۰هزار میکروموس می رسد افزایش یافت است.

· باید انتقادها و تشویق ها از روی عدل و راستی باشد. قصد تخریب و بازگشت به گذشته را ندارم اما دانشجویان باید از خودشان بپرسند گروه ملی فولاد در زمان کدام دولت به قیمت ۱۸۰۰ میلیارد تومان فروخته شد و چرا پول آن از جمله 400 میلیارد تومان صرف احداث جاده قزوین الموت ، ۲۰۰ میلیارد برای شهر پرند و ۲۰۰ میلیارد برای ساخت راه های روستایی شد.

· در زمان کدام دولت طرح انتقال آب بهشت آباد و طرح انتقال ۶۰۰ میلیون متر مکعب از رودخانه زهره ی بحران زده تصویب شد. آیا جز این است که هورالعظیم در زمان دولت قبل خشک شد و از میان آن جاده ها را عبور دادند که هرگز قابل بازگشت نیست.

· از یاد نبریم که در دولت تدبیر و انید برای نخستین بار حق آبه ی تالاب و رودخانه ها تصویب شده است. من هم به نوبه ی خود مخالف انتقال آب رودخانه هلی استان هستم و سعی ام این است که در این زمینه، در جهت منافع خوزستان گام بردارم.

· مطالبه گری حق خوزستانی ها به ویژه دانشجویان است و اگر بناست توزیع درآمدی باشد، نخست به خود خوزستان رواست.

بخشی از سخنان زراسوندي رییس کانون نخبگان خوزستان

· پژوهش ها نشان مي دهند اگر شرايط تغييرات زيست محيطي که مهم ترين آن خشکسالي ست، به وقوغ بپيوندد. 50 تا 55 سال نياز دارد تا آن منطقه مستعد گرد و خاک شود. اين حالت طبيعي ست اما وقتي فعاليت هاي انسان زا دخيل شوند، اين بازه زماني به 20 سال مي رسد.

· خوزستان روي کمربند گرد و خاک خاورميانه قرار دارد و به لحاظ زمين شناسي مستعد گرد و خاک است اما با توجه به وقايع انسان زاي اخير مانند سدسازي، کاهش دبي رودخانه ها، عدم تخصيص حق آبه، حدود 350 هزار هکتار کانون مستعد گرد و خاک با اولويت نخست شنازايي شده که 122 هزار هکتار آن در جنوب و جنوب شرق اهواز است.

· عدم شناخت ما از پديده گرد و خاک تا 10 سال پيش در سطح اسناد دانشگاهي ايران بسيار پررنگ است و تنها به استان هاي سيستان و بلوچستان و يزد محدود مي شود. شناخت پديده گرد و خاک به شکل کنوني، سابقه 10 ساله دارد.

· 191 کانون خارجي گرد و خاک وجود دارد که نيمي از آن ها در عربستان است که تمايلي هم براي رفع آن ها ندارد لذا عمده تمرکز ما بايد بر کانون هاي عراص، سوريه و اردن باشد.

· خوزستان رکورد هاي گرد و خاک را در دنيا زده است و در باب "زمان وقوع" گرد و خاک رکورد جهاني زده ايم.

· يکي دانستن ريزگردها و گرد و خاک اشتباه است. ريزگردها به بعد فرا مرزي اين پديده و گرد و خاک به بعد داخلي آن اشاره دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار