شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
بی توجهی مدیران میراث فرهنگی خوزستان
بی توجهی اخیر و غیرمسئولانه مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان متاسفانه باعث فراموشی بیشتر ابنیه ها شده است.

دبیر شبکه تخصصی سمن های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از کاروانسرای تاریخی دوران صفوی دهدز بازدید کرد. 

مجید کیوانی در حاشیه این بازدید میدانی از کاروان سرای تاریخی دهدز گفت: بی توجهی اخیر و غیرمسئولانه مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان متاسفانه باعث فراموشی بیشتر و عدم امکان معرفی و بازدید از این بنای تاریخی متعلق به دوران اسلامی در مناطق شمال خوزستان شده است در این بین عواملی همچون مرمت های غیر حرفه ای، بارش باران های فصلی، فرسایش بنا و تخریب نااگاهانه برخی افراد بومی نیز به تخریب این بنای منحصر به فرد افزوده است.

وی گفت: پس از ویرانی کوشک نور آباد ایذه حالا باید شاهد فراموشی و ریزش کاروان سرای تاریخی دهدز باشیم! کاروانسرای دهدز مربوط به دوره صفوی است و در حوزه باستانی،تاریخی ایذه مالمیر واقع است .این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کیوانی نماینده سمن های میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: طبق  اخرین گزارش اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان در مورد مراحل مرمت کارون سرای در سال ۱۳۸۸ شاهد هزینه های صرف شده بالا وناکامی در اهدافی که برای توسعه گردشگری و بهره برداری ان شد است پی برد.

مرمت غیر اصولی آثار باستانی ،روند تخریب را سرعت بخشیده است  

در همین زمینه فرامرز خوشاب رئیس هیئت مدیره شبکه تخصصی سمن های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان ضمن تائید خبر تخریب بخشی از کاروانسرای تاریخی دهدز گفت عمق فاجعه از آنجا نمایان می شود که بیشترین آثار مرمت شده در استان خوزستان در دوره ای تقریبا 10 ساله از سال 84 تا کنون به شدت دچار فرسایش و تخریب قرار گرفته که مهمترین عامل در بروز چنین اتفاقات نادری در خوزستان مرمت غیر علمی و استفاده از مصالح غیر استاندارد و عدم نظارت توسط کارشناسان خبره فن مرمت و معماری در مرمت آثار تاریخی خوزستان است .

وی گفت: نمونه های دیگر کاستی ها تخریب ها در خوزستان  را می توان به کاروانسرای خیرآباد بهبهان، سرستون کاخ شوش، قلعه امیر مجاهد بختیاری رامهرمز، خانه ماپار اهواز، کول فرح ایذه، پل های تاریخی شوشتر، کوشک حمیدیه و عسکر مکرم اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به حساسیتی که استاندار خوزستان در هر سه حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان دارد پیشنهاد اکید داریم که ایشان با تشکیل کمیته ای تخصصی نسبت به بررسی بحران های به وجود آمده در آثار تاریخی در حال فروریزی استان تشکیل گردد که ضمن بررسی فنی نسبت به شناسایی عوامل به وجود آورنده این فجایع و معلوم شدن چگونگی هزینه هایی جاری در طرح ها شده است تا از تخریب سایر آثار تاریخی استان به دست افراد غیر متخصص و ناکارامد جلوگیری کند.

با توجه به گزارش خبری مستند در سال ۱۳۸۸ میتوان این بی توجهی مدیریتی را بررسی نمود. در آن گزارش که در خبرگزاری مهر منتشر شده بود ،معاونت حفظ ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفته بود : از ابتدای سال 87 سازمان میراث فرهنگی با هدف باززنده سازی کاروانسرای دهدز و تبدیل آن به فضای اقامتی- رفاهی اقدام به مرمت این بنای کرده است."

هر ساله اعتباری برای مرمت کاروانسرای دهدز در نظر گرفته می شود که در سال 87 اعتباری معادل یک میلیارد و 600 میلیون ریال برای مرمت این بنا صرف شده است.

عمده ترین اقدامات صورت گرفته برای احیای این بنا شامل تهیه طرح مستند نگاری و آسیب شناسی بنا توسط مشاور، پاکسازی و آوار برداری از بنا و محوطه، استحکام بخشی موقت و اضطراری دیوارها و بام ها، شمع کوبی، ساخت دیوارهای بنا واجرای طاق سنگی است.

کاروانسرای دهدز در بافت شهری شهر دهدز در پشت ساختمان دادگاه این شهر واقع شده است. این کاروانسرای به ابعاد 40 در 45 متر با سنگ وگچ ساخته شده و دارای تزئینات تاق و تویزه است و در میانه راه خوزستان به اصفهان و در همجواری با استان چهار محال و بختیاری واقع است. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار